انتشار یافته: 1
شماره مطلب: 1107
08:12
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش:

ابهامات طرح رتبه‌بندی و بیمه تکمیلی معلمان / احکام دانشجو معلمان ورودی 93و94

*در طرح رتبه‌بندی ارتقای صلاحیت‌های معلم به‌صورت مستمر در مقایسه با خودش مورد قضاوت قرار می‌گیرد. *تا پایان سال جاری به‌صورت آزمایشی شاهد صدور «کارت‌های چندمنظوره» خواهیم بود. *مجوز صدور احکام دانشجو معلمان ورودی سال 93 و 94 توسط سازمان مدیریت صادر شد

به گزارش روابط عمومی بسیج فرهنگیان، سید محمد بطحائی معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش ‌و پرورش درباره میزان تأثیر طرح رتبه‌بندی بر رضایت شغلی و کارایی بهتر معلمان اظهار داشت: هدف و فلسفه‌ی اجرای نظام رتبه‌بندی، دو موضوع بسیار مهم در نظام منابع انسانی است. به‌عبارت‌دیگر این طرح دو هدف بسیار مهم دنبال می‌کند. هدف اصلی آن ارتقای مهارت‌ها و دانش‌های تخصصی نیروی انسانی و هدف دوم آن افزایش انگیزه و دل‌بستگی شغلی در فرهنگیان است. لازم به ذکر است، طرح رتبه‌بندی که در سال جاری آغازشده یک نقطه‌ی آغازین است یعنی اگر رتبه‌بندی امسال با این دو هدف مورد قضاوت قرار گیرد، قطعاً نمره بالایی نخواهد گرفت و ما امیدوار هستیم که در سال‌های آینده این دو هدف درصد تحقق بیشتری پیدا کند و اجرای طرح رتبه‌بندی، موجبات ارتقای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و تخصصی بیشتر و همچنین انگیزه و رضایت شغلی بیشتری در معلمان ایجاد کند. وی افزود: علی‌رغم محدودیت‌ها و مشکلات بسیار زیادی که برای اجرای این طرح وجود داشته، اعم از نبود زیرساخت‌های ناظر برای نظام سنجش صلاحیت معلمی که درواقع این نظام مقدمه‌ی اجرای مطلوب طرح رتبه‌بندی هست و بدون وجود آن این طرح معنا و مفهومی پیدا نمی‌کند. در حال حاضر نظام سنجش صلاحیت معلمی به‌صورت مناسب در اختیار نیست، طراحی این نظام شروع‌شده و در آینده اجرای آن را خواهیم داشت. مؤلفه‌ی دیگری که برای اجرای صحیح طرح رتبه‌بندی ضروری هست، بحث اعتبارات و منابع لازم و کافی است که در این مؤلفه نیز، کاستی‌هایی وجود دارد؛ بنابراین چون در هر دو مؤلفه کاستی‌هایی وجود داشته، نمی‌شود توقع داشت که نظام رتبه‌بندی به نحو مطلوب اجرا شود. اجرای نظام رتبه‌بندی در سال جاری به‌نوعی، اجرای تطبیق رتبه‌بندی و مرحله اول آن بوده است و به لطف خداوند آن‌گونه که پیش‌بینی‌شده است، طرح رتبه‌بندی را اجرا کنیم.وی در ادامه، در پاسخ به این سؤال که تدبیر برای سنجش صلاحیت معلمان چگونه بوده و آیا بر اساس موقعیت‌ها و تفاوت‌های معلمان، عدالت رعایت شده یا خیر گفت: نظام سنجش صلاحیت باید مؤلفه‌های زیادی را موردتوجه قرار دهد. آنچه ملاک قضاوت است ارتقای شایستگی‌ها هست. درواقع باید سنجش معلمی که در موقعیت سخت و دشوار کار می‌کند با معلمی که این دشواری‌ها را ندارد متفاوت باشد، بنابراین هر معلمی با موقعیت قبلی خودش موردسنجش قرار می‌گیرد و ارتقای این صلاحیت‌ها به‌صورت مستمر در مقایسه با خودش مورد قضاوت قرار می‌گیرد.بطحائی در پاسخ به این سؤال که آیا طرح اجراشده بر اساس سند تحول بنیادین می‌باشد یا تغییراتی در آن اعمال‌شده و همچنین آیا هنوز هم بحث هیئت‌علمی شدن معلم‌ها وجود دارد یا خیر بیان کرد: آنچه در سند تحول بیان‌شده، تأکید بر نظام سنجش صلاحیت و قضاوت مستمر هر فرد بر اساس موقعیت قبلی خودش می‌باشد و همچنین رتبه‌بندی، باعث ایجاد انگیزه در حرفه‌ی معلمان شود؛ بنابراین طرح اجراشده در راستای سند تحول بنیادین بوده البته نه به‌صورت کامل که ان شاالله تلاش خواهیم کرد در سال‌های آینده این طرح به‌صورت کامل در راستای سند تحول بنیادین اجرا شود. موضوع هیئت‌علمی شدن معلمان که در دولت قبل بیان‌شده، در سند تحول نمی‌باشد و به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد هیئت‌علمی شدن تمام معلمان امکان ندارد و این طرح قابل‌اجرا نیست.در ادامه، در پاسخ به این موضوع که ادامه تحصیل در طرح رتبه‌بندی چه جایگاهی دارد و چرا ادامه تحصیل در رشته‌های دیگر باید مورد تائید آموزش‌وپرورش باشد و با توجه به بخشنامه‌ای که قبلاً صادرشده چرا فقط یک‌بار می‌توان ارتقای مدرک تحصیلی داشت، بیان شد: لازم به ذکر است، هر اقدامی که موجب افزایش مهارت معلم بشود، اعم از ادامه تحصیل، نوشتن مقاله، شرکت در دوره‌های آموزشی و ... به‌شرط آنکه مهارت تخصصی معلم را بالا ببرد دارای امتیاز خواهد بود؛ بنابراین ادامه تحصیل در رشته‌ای که موجب افزایش مهارت تخصصی معلم باشد و مرتبط با آموزش‌وپرورش باشد و برای این سازمان سودمند باشد بلامانع است. همچنین پیگیری‌هایی انجام‌شده که این بخشنامه برای سازمان آموزش‌وپرورش تعدیل شود تا همکارانی که علاقه و صلاحیت‌دارند، تحصیل برایشان بلامانع باشد.وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه «چه راهکارهایی برای حل مشکلات بیمه تکمیلی معلمان ارائه‌شده است؟»، خاطرنشان کرد: محدودیت‌هایی برای طرح بیمه تکمیلی معلمان وجود داشته است که یکی از آن‌ها افزایش تعرفه‌های پزشکی و دیگری توانایی پرداخت هزینه‌های بیمه چه توسط دولت و چه توسط خود معلمان بیش از این نبوده است، اما بااین‌حال تلاش بر این است که در آینده افزایش کیفیت خدمات به معلمان را داشته باشیم تا شاهد معلمی باروحیه‌ی بهتر و درنتیجه تقویت بهتر دانش آموزان باشیم. در سال‌های گذشته بیمه تکمیلی با روش بیمه‌گذاری اجراشده است اما در سال جاری به روش بیمه‌ی صندوقی بوده است، همچنین علی‌رغم محدودیت‌هایی که وجود داشته است نرخ بیمه‌ی تکمیلی تقریباً ثابت بوده و افزایش زیادی نداشته است، کیفیت بیمه تکمیلی بالا رفته و معلمان رضایت بیشتری نسبت به گذشته دارند. در سال آینده به دنبال روش‌های جدیدی برای افزایش کیفیت خواهیم بود. اگر خدا بخواهد تا پایان سال جاری به‌صورت آزمایشی شاهد صدور «کارت‌های چندمنظوره» خواهیم بود. درواقع این کارت‌، کارت شناسایی، کارت‌بانکی و کارت بیمه خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر با استفاده از این کارت، فرایند استفاده از بیمه تکمیلی آسان‌تر و زمان کمتری خواهد داشت.و در آخر، بطحائی اظهار کرد: سازمان مدیریت، مجوز صدور احکام دانشجو معلمان ورودی سال 93 و 94 را صادر کرده و با توجه به اینکه مراحل استخدام این دانشجویان انجام‌شده، احکام آن‌ها صادر خواهد شد.انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.
حسن

چرا ارتقاء شغلی کنسل شده؟
کسانی که چند روز دیرتر می توانستند رتبه دریافتند کنند و کنار گذاشته شدند و حقشان هم برای رتبه بندی ضایع شد هم در ارتقاء شغلی چه تفاوتی با کسانی دارند که ارتقا شغلی ماقبل از مهر شامل حالشان شده بود.
عدالت کجاست اگر طرحی هست نباید طوری اجرا شود تا حق و حقوق واقعی کارمند ضایع شود.
این طرح عین بی تدبیری و ناامیدی هست.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها