انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 11192
13:25

مهم ترین چالش معاونت پرورشی: برخورد سلیقه ای دولت ها با موضوع تربیت

کنکاش در فعالیت های امور تربیتی از آغاز شکل گیری تا به امروز، چالش ها و مشکلات آن را نمایان می کند که بسیاری از آنها معلول، وابسته بودن امر تربیت به سیاست های دولتی مدیران آموزش و پرورش و برخورد سلیقه ای آن ها با برنامه های تربیتی و نادیده گرفتن سیاست های کلی نظام بوده است.
نسخه مناسب چاپ

تشکیل امور تربیتی و پیوند آن به نظام تعلیم و تربیت کشور، یکی از نوآوری هاي انقلاب اسلامی و ثمره تلاش پيگير شهيدان رجايی و باهنر بود. هدف از تشکیل این نهاد تثبیت خواست امام راحل(ره) مبنی بر تقدم تزکیه بر تعلیم و اهمیت تربیت اسلامی در مدارس بوده است.

شعار معروف «مربیان امور تربیتی سربازان انقلابند» نشان دهنده این مسئله مهم است که جوهر اصلي تأسيس امور تربیتی حفظ و حراست از انقلاب و زنده نگاه داشتن شعائر انقلابی که ریشه در شعائر اسلامی دارد؛ بوده است.

کنکاش در فعالیت های امور تربیتی از آغاز شکل گیری تا به امروز، چالش ها و مشکلات آن را نمایان می کند که بسیاری از آنها معلول، وابسته بودن امر تربیت به سیاست های دولتی مدیران آموزش و پرورش و برخورد سلیقه ای آن ها با برنامه های تربیتی و نادیده گرفتن سیاست های کلی نظام بوده است.

یکی از این برخوردهای سلیقه ای دولتی که زیان بسیار زیادی به این معاونت تحمیل کرد؛ انحلال این معاونت در دولت اصلاحات بود که با انتقاد صریح رهبر انقلاب مواجه شد، ایشان در تیرماه 83 فرمودند: «بايد ضمن برطرف كردن خلاء بخش پرورشى در آموزش و پرورش، در خصوص تربيت معلم، تقويت عناصر دينى و فكرى، كمك به مدارس خوب، و اداره صحيح مدارس، بيش از پيش تلاش شود» پس از این درخواست رهبر انقلاب با تقدیم طرحی از سوی مجلس، معاونت امور تربیتی به عرصه فعالیت بازگشت.

علاوه بر معضل فوق الذکر، تنوع موضوعات تربیتی و پرورشی و محول شدن تمام آن ها بر دوش معاون پرورشی مدرسه، کم بودن زمان ارتباط بین معاون پرورشی و دانش آموزان، عدم توجه به مسائل پرورشی در نظام برنامه ریزی آموزشی مدارس و کمبود منابع انسانی در زمینه پرورشی در مدارس از مهم ترین چالش های پیش رو در این سال ها بوده است.

حسن فرازنده خالدی، مديركل سابق امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان با تبریک هفته امورتربیتی، دستاوردها و برخی معضلات و مشکلات این معاونت را تشریح کرد.

وی معتقد است: اگر ما امور تربیتی را یک نهاد دولتی بدانیم ریشه آن را متزلزل کرده ایم،  بنابراین نگاه به امور تربیتی باید تغییر کند، یکی از ماموریت های دولت، تلاش برای تربیت اسلامی است و از جمله مجاری آن همراهی با نهاد امورتربیتی در آموزش و پرورش است.

خالدی تشکیل معاونت امورتربیتی را به حق صدقه جاریه دانست و اضافه کرد: فرهنگ اسلامی باید حاکم بر آموزش و پرورش باشد اما گاه امور تربیتی با تغییر دولت ها و تغییر سیاست های آنان با تحولاتی روبرو می شود و بعضا مشاهده می شود ، امور تربیتی و معاونت پرورشی مانعی بر سر راه آموزش دلخواه بعضی مدیران بوده است.

مدیر کل سابق امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نتایج فعالیت 35 ساله این معاونت را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: فرماندهان حوزه تبلیغ انقلاب و باقی ماندن شعائر انقلابی در مدارس مربیان پرورشی هستند و عمکرد آنان در حاکم شدن فضای فرهنگ اسلامی بر مدارس بسیار موثر بوده است، گواه این ادعا نیز 36 هزار دانش آموز شهید در دوران دفاع مقدس است.

مهم ترین مشکل و چالش این معاونت در طول 35 سال فعالیت از نظر حسن فرازنده خالدی، کمبود منابع انسانی و عدم تربیت نیروی کافی در زمینه پرورشی؛ عدم جذب به موقع و متناسب با نیاز در حوزه امورتربیتی و توجه نداشتن به ماموریت ها و پشتیبانی نکردن از نیروها و پس از آن تیر خلاص حذف این معاونت توسط دولت اصلاحات است.

وی می گوید: منابع انسانی توانا و آموزش دیده اصل و اساس موفقیت در هر سازمانی است؛ ما برای تعیین شاخص تخصیص نیروی انسانی به معاونت پرورشی جلسات بسیار جنجالی تشکیل دادیم اما به نتایج دلخواه نرسیدیم زیرا بسیاری از افرادی که به عدم لزوم وجود امور تربیتی اعتقاد دارند هنوز در بدنه آموزش و پرورش فعال هستند.

مديركل سابق امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، معضل کمبود نیروی انسانی در این معاونت را چنین تشریح کرد: ما تصویب کردیم که در همه دوره های تحصیلی نیاز به مشاور داریم و به ازای هر چهار دانش آموز یک ساعت فعالیت مربی تربیتی لازم است. حال اگر بر اساس قانون بخواهیم عمل کنیم باید 300 هزار ساعت فعالیت پرورشی داشته باشیم و با این تعداد مدارس بین 80 تا 100 هزار مربی پرورشی می خواهیم. اما هیچ اقدامی برای اجرای این قانون انجام نشده و حتی در دانشگاه فرهنگیان هم اقدامی شایسته برای حمایت از این قانون صورت نگرفته است.

وی افزود: بنابراین ما حداقل صد و شصت هزار مربی تربیتی و مشاور نیاز داریم اما آمارها به ما می گوید تنها 50 هزار مربی پرورشی و 18 هزار مشاور فعال در آموزش و پرورش داریم و قانون احیای معاونت پرورشی در زمینه تامین منابع انسانی مغفول مانده است.

خالدی انحصار فعالیت معاون پرورشی در مدارس را در تشکیل گروه سرود و تئاتر و چسباندن پوستر غلط مشهور دانست و توضیح داد: مربی تربیتی یا معاون پرورشی در مدارس، مدیر امور فرهنگی و مسائل تربیتی مدرسه است نه متصدی چسباندن پوستر، و ماموریت این مربی مدیریت فضای تربیتی و فرهنگی مدرسه با استفاده از نیروها و منابع انسانی موجود است .

مدیر کل سابق امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش، جایگاه امورتربیتی در سند تحول را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مبنای سند تحول بر تربیت اسلامی است، تمام معاونت ها و سازمان های آموزش و پرورش باید برنامه های خود را با معاونت پرورشی هماهنگ کنند زیرا بنا بر این است که تمام فعالیت های ما در آموزش و پرورش پیوست فرهنگی داشته باشد اما بررسي اجمالي نشان می دهد درصد بسیار بالایی از اهداف عاطفي و مهارتي پيش بيني شده در برنامه هاي درسي تامين نمي شوند زیرا پیوست فرهنگی ندارند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها