انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 11807
12:12
عضو شورای تالیف کتب درسی:

تغییرات و برنامه ریزی در نظام آموزشی کشور باید از اختیار دولت‌ها خارج شود

مرضیه دهقان گفت: متاسفانه همه عوامل در تصمیم‌گیری‌های آموزش و پرورش مشارکت نداشته‌اند و برخی مسئولان در مقامی قرار دارند که می‌تواند هر تصمیمی بگیرند و بقیه هم باید آن را اجرا کنند؛ پیامدهای این مسئله زمانی حادتر می‌شود که برخی از مسئولان پس از انجام برخی اقدامات، مسؤلیت تصمیمات و اقدامات خود را نیز قبول نمی‌کنند و نهادی نیز نیست که آنها را بازخواست کند لذا آنها مجددا دست به اقداماتی پرریسک می‌زنند.
نسخه مناسب چاپ

مرضیه دهقان درباره چرایی تغییر زود‌به‌زود نظام‌های آموزشی در کشورمان اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای دنیا مسائل  کلان مربوط به آموزش پرورش به‌صورت رفراندوم انجام می‌شود.

وی افزود: اما متاسفانه در برخی مواقع که در کشور‌‌مان تغییر نظام  آموزشی صورت گرفته است حتی نیمی از معلمان نیز در جریان نبودند در صورتی که در خیلی از کشورها حتی از کارفرمایان هم نظرخواهی می‌کنند چرا که دانش‌آموزی که از نظام آموزشی فارغ‌التحصیل می‌شود باید وارد بازار کار شود؛ تغییرات در نظام آموزشی کشور ما نیز باید به ‌صورت رفراندوم انجام و از اختیار دولت‌ها خارج شود تا آسیب کم‌تری متوجه سیستم آموزشی کشور شود.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به دلایل عدم موفقیت نظام آموزشی کشورمان خاطرنشان کرد: مردم خود را در سیستم آموزشی کشور و آموزش و پرورش دخیل نمی‌دانند و به این دلیل به سوی موسسات آموزش خصوصی روی می‌آورند.

عضو شورای تالیف کتب درسی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این تغییرات در نظام‌های آموزشی بر مبنای کار دقیق علمی و کارشناسی صحیح نبوده و تاکنون بسیار شتاب‌زده عمل شده است.

وی متذکر شد: متاسفانه همه عوامل در تصمیم‌گیری‌های آموزش و پرورش مشارکت نداشته‌اند و برخی مسئولان در مقامی قرار دارند که می‌تواند هر تصمیمی بگیرند و بقیه هم باید آن را اجرا کنند؛ پیامدهای این مسئله زمانی حادتر می‌شود که برخی از مسئولان پس از انجام برخی اقدامات، مسؤلیت تصمیمات و اقدامات خود را نیز قبول نمی‌کنند و نهادی نیز نیست که آنها را بازخواست کند لذا آنها مجددا دست به اقداماتی پرریسک می‌زنند.

دهقان یادآور شد: در صورت انجام صحیح برخی تغییرات، مشکلی ایجاد نخواهد شد اما مشکل اینجاست که تغییراتی که ما در کشور انجام می‌دهیم زیرساخت مناسبی ندارد؛ به طور مثال در سال تحصیلی جاری، آموزش پرورش با کمبود معلم در مقطع ششم ابتدایی رو‌به‌رو بود و این کمبود معلم را از دبیران مقطع دبیرستان تامین کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: دبیران جایگزین شده از دبیرستان برای مقطع ششم ابتدایی اذعان داشته‌اند که تنها کاری که می‌توانند در کلاس انجام دهند این است که دانش‌آموزان را سر کلاس ساکت نگه دارند.

وی خاطرنشان کرد: در نظام فعلی آموزشی، پایه ششم، چهار سال است که در حال اجراست و ما همچنان مشکل داریم؛ در ابتدای اجرای این طرح، آموزش و پرورش کارگروه تالیف را ملزم کرد که به سرعت این کار را انجام دهد لذا کتب اول تا پنجم به یک شیوه تدوین شده است و کتاب سال ششم ابتدایی هم به یک شیوه جداست.

عضو شورای تالیف کتب درسی در خاتمه گفت: حال اگر در نظر بگیریم کتب درسی ما در تدوین ایرادی هم نداشته باشد، معلمان ما اصلا فرصت نداشته‌اند آموزش لازم برای شیوه صحیح تدریس را ببینند.

انتهای پیام/

تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها