انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 11826
23:21
مشاور کمیسیون آموزش مجلس:

اختاپوس کنکور فرصت‌های تربیتی دانش‌آموزان را سلب کرده است

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: قرار نیست اختاپوس کنکور، فرصت‌های بکر تربیتی را برای همیشه از دانش‌آموزان سلب نموده و مدارس را از ابتدایی تا متوسطه در اجاره خویش داشته باشد.

ابراهیم سحرخیز مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: در چارچوب فلسفه و رهنامه نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، مدرسه کانونی است برای تجلی بخشیدن به فرهنگ غنی اسلامی و انقلابی در روابط و مناسبات فردی و اجتماعی دانش‌آموزان از جمله تأکید بر ویژگی‌های بارزی همچون تکلیف‌گرایی، مسئولیت‌پذیری، ایثارگری، استکبارستیزی، دفاع از محرومان و ارزش‌های انقلاب اسلامی دارد.

وی ادامه داد: تربیت متربیانی موحد، مؤمن، عدالت خواه، صلح‌جو، ظلم‌ستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر، مهرورز، ولایت‌مدار و خودباور به عنوان بخشی از اهداف کلانی است که نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور برای دستیابی به آن تلاش می‌کند.

سحرخیز اضافه کرد: تقویت ایمان، بصیرت دینی و باور به ارزش‌های انقلاب اسلامی در دانش‌آموزان برای حمایت آگاهانه از انقلاب و مواجهه هوشمندانه با توطئه‌های دشمن مستلزم داشتن مدارسی انقلابی، پویا، با نشاط در کنار مربیان و معلمان توانمندی است که به مقوله تعلیم و تربیت نگاهی جامع و انقلابی داشته باشند.

وی افزود: حضور فعال و نظام‌مند دانش‌آموزان در اداره مدرسه با توجه به فعالیت‌های تربیتی و پرورشی مدارس زمینه‌ساز تکوین و تعالی هویت یادگیرندگان برای دستیابی به مراتبی از حیاط طیبه‌ای است که به عنوان هدف غایی سند تحول ترسیم شده است.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: حاکمیتی بودن امر اموزش و پرورش ایجاب می‌کند به منظور پرهیز از قرائت‌های مختلف و متکثر از فعالیت‌های تربیتی، استانداردسازی و تدوین شاخص‌های کیفی برای فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی مدارس در اولین فرصت در کارتابل شواری عالی اموزش و پرورش قرار گیرد تا به بهانه‌هایی به ظاهر موجه مانند لطمه خوردن به درس و مشق و کنکور، کوتاه بودن سال تحصیلی، متعدد و زمان‌بر بودن عناوین دروس هفتگی، کلاس‌های جبرانی زبان و ریاضی، زنگ تربیت و پرورش به تعطیلی کشانده نشود.

وی با بیان اینکه بدون شک غفلت از ظرفیت‌های بی‌بدیلی مانند فعالیت‌های پرورشی، تقویت بصیرت دینی و انقلابی در دانش‌آموزان در دوران حساس کودکی و نوجوانی ضایعه جبران ناپذیری است که متولیان امروز تعلیم و تربیت باید پاسخگوی آن باشند، افزود: چگونه می‌توان نقش‌آفرینی مدرسه را به عنوان کانونی برای کسب تجربیات تربیتی محله و جلوه‌ای از حیات طیبه و جامعه اسلامی تنها به چهار دیواری محصور شده کلاس و مشتی فرمول و مفاهیم طبقه‌بندی شده‌ای محدود ساخت که قرار است دانش‌آموز ما را شیفته دانشگاهی بسازد که از آن بهشت موعود ساخته‌ایم.

سحرخیز با طرح این پرسش که «چرا باید به مدیران مدارس چنین القا شود که بهره‌گیری از برنامه‌های صبحگاهی، حضور فعال در مناسبت‌ها و مجالس، تعامل فعال و اثربخش با مساجد، خانه‌های فرهنگ، اردوگاه‌ها و حتی مراکز کار‌آفرینی از مصادیق اتلاف وقت و آسیب زدن به درس و مشق و کنکور است؟»، گفت: قرار نیست اختاپوس کنکور فرصت‌های بکر تربیتی را برای همیشه از دانش‌آموزان سلب نموده و مدارس را از ابتدایی تا متوسطه در اجاره خویش داشته باشد.

وی با بیان اینکه غنا بخشیدن به محیط مدارس با هدف برون رفت از چنین رویکردی مستلزم تعامل اثربخش با دیگر نهادها و مراکز فرهنگی و اجتماعی متعهد و وفاداری است که از توانمندی‌های لازم در حوزه تربیت برخودارند، اظهار داشت: حفظ روحیه انقلابی و جهادی در دانش‌آموزان امروز ایران اسلامی نیازمند میدان دادن به تشکل‌های امین، خوشنام و انقلابی  در مدارس است تا با مشارکت خودجوش دانش‌آموزان برنامه‌های تربیتی را متناسب با ذائقه آنان ساماندهی و راهبری کند.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: بسیج دانش‌آموزی و یا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، تشکل‌های موفق و مومنی هستند که همواره با اقبال خانواده‌ها مواجه بوده و امن ترین کانون برای جلب مشارکت دانش‌آموران هستند.

وی اضافه کرد: ساماندهی برنامه‌های متنوع از اردوهای جهادی، سازندگی، راهیان نور، حلقه‌های صالحین تا تقویت بنیان علمی دانش‌آموزان از جمله مأموریت‌های متعددی است که این دو تشکل برآمده از انقلاب به خواست دلسوزان نظام در دستور کار خود دارند؛ بنابراین همکاری با این تشکل‌های دانش‌آموزی دقیقاً در راستای مطالبات سند تحول در اموزش و پرورش است.

سحرخیز افزود: این واقعیت را باید پذیرفت که نظارت آموزش و پرورش بر عملکرد تربیتی مدارس غیر دولتی با بیش از یک میلیون دانش‌آموز در حد انتظار نیست و به همین سبب شهریه‌های کلان وصول شده به نام فعالیت‌های فوق برنامه اگر هزینه شود صرفاً خرج فیزیک و شیمی و زبان خارجه می‌شود تا در زور‌آزمایی برای المپیادها و آزمون ورودی دانشگاه‌ها از دیگر رقبا عقب نمانند.

وی ادامه داد: حالا اگر قرار باشد در دیگر مدارس نیز برخی از مدیران، عرصه را برای فعالیت تشکل‌های دانش‌آموزی تنگ کنند اما تمام قد در خدمت آموزشگاه‌های علمی آزاد باشند بسی جای تأمل است؛ مراقب باشیم با نام مشاوره و روانشناسی یادگیری، طوطی وار تکرار کننده خرده فرمایش جهت دار و ترجمه ناقص اندیشه‌های سکولار در مدارس نباشیم.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانش‌اموزان عضو اتحادیه انجمن های اسلامی خطاب به مدیران وزارت آموزش و پرورش فرمودند «باید در کنار درس خواندن در مدارس، کار انقلابی هم بشود» در ادامه فرمودند «چرا باید برخی از مدارس مانع فعالیت تشکل دانش‌آموزی مانند اتحادیه انجمن اسلامی شوند».

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد میدان دادن به تشکل‌های انقلابی در مدارس همراه با کمک‌های مادی و معنوی به آنان باید بی‌هیچ بهانه، عذر و منتی به عنوان یک ضرورت و بایسته تربیتی در دستور کار تمامی مدیران مدارس قرار گیرد، افزود: شعار مدرسه محوری، مشارکت جویی و برگزاری انتخابات دانش‌آموزی و یا مجلس دانش‌آموزی وقتی موثر جلوه می‌کند که صرفاً بُرد تبلیغاتی نداشته بلکه فضای مدرسه را برای پیشبرد ارزش‌های انقلاب متحول سازد.

سحرخیز ادامه داد: تنگ کردن فضای مدرسه برای فعالیت تشکل‌های ریشه داری مانند بسیج دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی که بدون وابستگی‌های سیاسی و جناحی شیفته بالندگی و تربیت نسل آینده‌ساز کشور به هیچ وجه مسموع نبوده و توجیه شدنی نیست؛ فضای مدارس همواره باید سالم و انقلابی باقی بماند.

وی اضافه کرد: سؤال اساسی آن است که شورای عالی اموزش و پرورش همانقدر که نگران کم شدن ساعات درسی زبان، ریاضی و ده‌ها عنوان درسی با کتاب‌های حجیم است که کوله پشتی دانش‌آموزان را برای فتح قله کنکور سنگین و سنگین تر ساخته است، دغدغه‌ای به نام سبک زندگی ایرانی اسلامی، تقویت باورهای دینی و انقلابی، بصیرت افزایی، تعامل اثربخش با مساجد و نهادها را نیز دنبال می‌کند؟

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در برنامه درسی ملی همه چیز روی کاغذ، عالی است اما در اجرا، بیماری مزمن کمبود بودجه و اعتبار همیشه گریبان فعالیت‌هایی را می گیرد که در حیطه فعالیت‌های پرورشی تعریف می‌شود؛ حاشیه‌ای که فدای متنی شده است و به نظر می رسد اراده‌ای برای خروج آن از حاشیه وجود ندارد.

انتهای پیام/

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها