انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 12417
08:14

حکایت مطالبه‌ای که در هیاهوی زبان انگلیسی دیده نشد

بعد از دیدار رهبر انقلاب با فرهنگیان، موضوع آموزش زبان انگلیسی در مدارس، به نقل محافل رسانه‌ای و کارشناسی آموزش و پرورش مبدل گشت. این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی دیگر از موضوعات مطرح در بیانات رهبری، مورد توجه کمتری قرار گرفت.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان به نقل از عیارآنلاین، بعد از دیدار رهبر انقلاب با فرهنگیان، موضوع آموزش زبان انگلیسی در مدارس، به نقل محافل رسانه‌ای و کارشناسی آموزش و پرورش مبدل گشت. این در حالی است که دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی دیگر از موضوعات مطرح در بیانات رهبری، مورد توجه کمتری قرار گرفت.

دیکته‌‌ی زبان انگلیسی به آموزش‌وپرورش

[آموزش زبان خارجی_زبان انگلیسی] مقام معظم رهبری در دیدار اردیبهشت امسال با معلمان درباره سن آموزش زبان خارجی در مدارس، محدود شدن زبان خارجی مدارس به زبان انگلیسی و رواج آن در جامعه و مهدکودک‌ها تذکر داده و خواستار شکستن این انحصار در آموزش زبان‌های بیگانه شدند. متعاقب این تذکر، وزارت آموزش و پرورش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف شد تا به آسیب‌شناسی این موضوع بپردازد. اتفاقات اخیر به همراه اظهارات متعدد مسئولین درباره بحث آموزش زبان انگلیسی، موجب شد تا این بحث در فهرست اخبار مهم تعلیم و تربیت رسمی کشور قرار گیرد.

بنا به مصوبات پیشین شورای عالی آموزش و پرورش، دانش‌آموزان علاوه بر زبان عربی می‌توانند یکی از پنج زبان فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، روسی و انگلیسی را فراگیرند. اما گویا وزارت آموزش و پرورش از سال‌ها پیش، به دلیل برخی مشکلات، تمرکز خود را بر آموزش زبان انگلیسی گذاشته و آموزش سایر زبان‌ها آرام آرام از دستور کار این وزارتخانه خارج شده است. در همین راستا معاون پژوهشی فانی بیان نمود که مقدمات لازم ـ از جمله معلم ـ برای آموزش زبان‌های مذکور  فراهم نیست.

معاون پژوهش وزارت آموزش و پرورش این نکته را هم یادآور شده که تاکنون دانش‌آموزان نیز چندان متقاضی آموزش زبان‌‌های غیرانگلیسی نبوده‌اند. البته در این رابطه برخی معتقدند که عدم تمایل دانش‌آموزان توجیه قابل قبولی برای کنار گذاشتن آموزش سایر زبان‌های خارجی نیست؛ لذا ارائۀ ضعیف زبان‌های غیرانگلیسی در مدارس را می‌توان یکی از زمینه‌های بی‌اقبالی دانش‌آموزان به این زبان‌ها دانست.

بر این اساس اقدام فعالانه وزارت آموزش و پرورش ضروری به نظر می‌رسد که معاون شورای عالی آموزش و پرورش به یکی از آن‌ها اشاره نموده و «فرهنگ‌سازی برای هدایت افکار عمومی جامعه به سوی سایر زبان‌های خارجی» را به عنوان یک راهبرد مهم معرفی کرده است. البته باید توجه داشت که در انتخاب زبان‌های مذکور رعایت معیارهای منطقی، نظیر کاربردی بودن و هماهنگی با زبان‌های علمی نیز باید مورد مدنظر قرار گیرد.

«دُردانه‌ی» آموزش عالی، نیازمند توجه بیشتر

[دانشگاه فرهنگیان] معمولاً در دیدار سالانه مقام معظم رهبری با فرهنگیان، ایشان محورها و مسایل مهم آموزش و پرورش را مورد تأکید قرار می‌دهند که دیدار سال جاری نیز از این قاعده مستثنا نبود. با این حال، به دلیل بی‌توجهی رسانه‌ها، از میان محورهای فوق، بحث «رواج آموزش زبان انگلیسی» در مدارس در کانون توجهات قرار گرفت و سایر مطالبات مقام معظم رهبری در حاشیه ماند. در حالی که از مسئولین، کارشناسان و اصحاب رسانه، انتظار می‌رود نگاهی همه‌جانبه به مطالبات رهبری داشته و صرفاً بر یک موضوع متوقف نشوند.

از جمله این محورهای نسبتاً مغفول مانده، لزوم توسعه کمّی و کیفی دانشگاه فرهنگیان است که توجه به این امر باید در دستور کار سیاست‌گذاران و البته سازمان مدیریت قرار گیرد؛ به ویژه اینکه طبق گفته مهرمحمدی، این دانشگاه با محدودیت‌های مالی روبرو بوده و نیازمند مساعدت جدی‌تر وزارت آموزش و پرورش است. علاوه بر این محدودیت‌ها، وزارت آموزش و پرورش برای تأمین نیروی انسانی خود اقدام به برگزاری آزمون استخدامی و دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت دانشگاه فرهنگیان نموده و در سال جدید نیز ادامه این برنامه دنبال می‌شود. این در حالی است که بنا به مطالبه مقام معظم رهبری، دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت تربیت معلم باید حتی‌الامکان در برنامه‌های تربیت معلم این دانشگاه قرار نگیرد.

مهدهای کودک در دامن آموزش‌وپرورش

[مهدکودک] هفته گذشته، دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، با اعلام خبری از رسیدگی شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقوله مدیریت بر مهدهای کودک، پرده‌برداری نمود. طبق گفته دیمه‌ور، شورای مذکور با انتقال مدیریت بر مهدهای کودک از بهزیستی به آموزش و پرورش موافقت نموده و این مهم در انتظار تصویب است. در صورت تحقق گفته دیمه‌ور، می‌توان امیدوار بود که وضعیت مهدهای کودک رو به بهبود رفته و مقدمات لازم برای آموزش یکپارچه در کشور فراهم گردد.

اهمیت این تصمیم از آن رو است که بنا به اخبار و گزارش‌های میدانی، مدیریت و نظارت مراکز آموزشی کودکان زیر ۴ سال و مهدهای کودک وضعیت نامناسبی دارد که به اعتقاد کارشناسان و مسئولین امر یکی از عوامل اصلی بروز این معضل، تعدد متولیان آموزش‌های پیش از دبستان و ضعف نظارتی است. در همین راستا، اوایل اردیبهشت ماه بود که معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران این معضل را مجدداً به رسانه‌ها و محافل کارشناسی کشاند. وی سازمان بهزیستی را تنها متولی قانونی صدور مجوز برای مهدها دانسته و مدعی شده بود که مهدکودک‌های زیرمجموعه وزارت ارشاد، شهرداری و غیره غیرقانونی هستند و خود باید در قبال کیفیت پایین خدمات این مراکز پاسخگو باشند.

شایان ذکر اینکه بر اساس قوانین و مقررات موجود، «سازمان بهزیستی» یکی از متولیان اصلی مهدکودک‌ها است؛ لکن بنا به سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۹۲، آموزش و پرورش مجری اصلی اجرای سیاست‌های مصوب از مهدکودک و پیش دبستانی تا دانشگاه خواهد بود. تحقق این امر، ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بازنگری در قوانین موجود و متناسب‌سازی آن‌ها با سیاست‌های مذکور را اقتضا می‌کند. بر همین اساس، پیش از این انتظار می‌رفت که شورای مذکور هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف و حل مسئله اقدام کنند که خبر ورود این شورا به موضوع مهدهای کودک  می‌تواند نشانه‌ای از تلاش‌ها در این باره باشد.

امسال سند تحول در همه سطوح به طور متوازن اجرا می‌شود

فانی، وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که در طول برنامه ششم توسعه‌، همه اقدامات آموزش و پرورش مبتنی بر نقشه راه سند تحول بنیادین اجرا خواهد شد، گفت: با اجرای بیش از ۱۵۰ برنامه، سال ۹۵، سال اجرای متوازن و همه جانبه‌ سند تحول در تمامی سطوح است.

فانی: تعیین تعداد پذیرفته شدگان برای آزمون استخدامی به نظر سازمان مدیریت برمی‌گردد

فانی، وزیر آموزش و پرورش: توسعه و استخدام از وظایف سازمان مدیریت است به این معنا که آن‌ها مطالعه می‌کنند، مجوز استخدام می‌دهند، تعداد و شرایطش را تعریف می‌کنند و ما هم عمل می‌کنیم.

حدود یک هزار معلم در حوزه پرورشی ، مهر امسال به مدارس می‌آیند

کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش: از تعداد۱۷ هزار ورودی دانشگاه فرهنگیان که مهر ۹۵ به مدارس اضافه خواهند شد، یک هزار نفر مربوط به حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی است./ از ۵ هزار نیروی شرکت کننده در آزمون استخدامی نیز ۲۰۰ نفر به حوزه پرورشی اختصاص داده شده است

افزایش دو برابری بودجه آموزش و پرورش از سال ۹۲ تا کنون

روحانی، رئیس جمهور: از سازمان مدیریت خواستم که آخرین آمارها را اعلام کند که بر اساس‌ آن اعتبارات کل اداره آموزش و پرورش استان‌ها در سال ۹۲ مقدار ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۵ به ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یعنی حدوداً ۲ برابر افزایش یافته است.

کارگروه مشترک دولت و مجلس در خصوص معیشت فرهنگیان دستاوردی نداشت

بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش معتقد است برخی قوانین بودجه ای برای وزارت آموزش و پرورش قابلیت وصول و اجرایی شدن نداشت و کارگروه مشترک دولت و مجلس نتوانست توفیقی در این زمینه داشته باشد./ متن قانون به گونه ای نوشته شده بود که محل تفسیر و فرار از اجرای حکم در آن وجود داشت.

معاون پرورشی فانی: تابه حال ریالی برای تشکل‌های دانش آموزی در آموزش و پرورش نداشتیم

کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش: اصل مشکل ما در تشکل‌های دانش آموزی در کمبود اعتبار و بودجه است ، دانش آموزان ما بدانند که تابه حال ریالی برای تشکل‌های دانش آموزی در آموزش و پرورش نداشتیم .

معاون دانشگاه فرهنگیان: محدودیت‌های مالی در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد که پاسخگوی نیازهای آن نیست

ساکی، معاون پژوهش دانشگاه فرهنگیان: محدودیت‌های مالی در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد که پاسخگوی نیازهای دانشگاه نیست، این مشکلات بیشتر در تخصیص اعتبار برای تربیت معلم به چشم می‌خورد/ در حوزه آموزش عالی، تربیت معلم در حاشیه قرار دارد که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

تغییر برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان مبتنی برسند تحول بنیادین

ساکی، معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان:  با توجه کوشش‌های دانشگاه در رشته های مختلف تحصیلی ، فاز اول کاری یعنی  تغییرات برنامه  درسی  ۲۰سال گذشته و تطبیق و اجرا با شرایط حال ، انجام شده و اکنون در حال گذر به فاز دوم کار تربیت معلم هستیم/ فاز دوم کاری تطبیق برنامه‌ها با توجه به سند برنامه درسی ملی است؛ این مرحله کاری هنوز مصوب نشده.

در حال حاضر جامعه در رشته های نظری نیاز به نیروی تحصیل کرده ندارد

زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: در حال حاضر جامعه در رشته های نظری نیاز به نیروی تحصیل کرده ندارد زیرا علت اصلی نیروهای بیکار به علت ادامه تحصیل در رشته های نظری و کم توجهی به رشته های مهارتی – فنی تشکیل می‌دهد

لزوم تجدید نظر وزارت آموزش و پرورش و مجلس در لایحه خصوصی‌سازی مدارس

بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان اصفهان به همراه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فرهنگیان تهران، همدان و هرمزگان طی بیانیه‌ای خواستار تغییر موضع وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی در قبال توسعه مدارس غیردولتی و لایحه مربوطه شدند.

سقف شهریه در اکثر مدارس غیردولتی رعایت نمی‌شود/ واگذاری مدارس دولتی به بخش‌ خصوصی شایسته نیست

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش: می‌توان از فرمایشات رهبر معظم انقلاب این برداشت را کرد که مشارکت امری مثبت و مؤثر در پیشرفت برنامه آموزش و پرورش است/در شرایط فعلی نکته قابل توجه خصوصی‌سازی کردن است؛ نباید مدارس دولتی را به بخش‌های خصوصی واگذار کنیم/ سقف شهریه مصوب باید در مدارس غیردولتی رعایت شود که در حال حاضر این شهریه مصوب در اکثر این مدارس رعایت نمی‌شود/

استفاده از مشارکت مردم در تعلیم و تربیت با خصوصی سازی۲مقوله جدا هستند

گرد، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده: در خصوصی سازی بنگاه اقتصادی در مالکیت افراد در می‌آید و سهام‌داران برای تقویت ارزش سهام برنامه‌ریزی می‌نمایند اما در بحث مشارکت با مدارس غیردولتی، دولت از توان مدیریتی مؤسسان توانمند برای آموزش کودکان در فضاهای مدارس دولتی استفاده می‌کنند و فضای مدارس دولتی به تملک این مؤسسان در نمی‌آید .

موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با مدیریت آموزش و پرورش بر مهدهای کودک

دیمه ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: بند ۲ سیاست‌های مقام معظم رهبری درباره تحول در آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش متولی امر تحول از بدو تولد، مهدکودک، پیش دبستانی تا دانشگاه است./ وظیفه حاکمیتی آموزش و پرورش برای مدیریت پیش دبستانی است در سال جدید شورای انقلاب فرهنگی با مدیریت مهد کودک که باید با آموزش و پرورش باشد، موافقت کرد باید منتظر ماند تا این موضوع تصویب شود.

شورای عالی آموزش و پرورش برای آموزش زبان خارجی در مقطع ابتدایی مصوبه‌ای نداشته

عابدینی، معاون شورای عالی آموزش و پرورش: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش حداقل تعداد دانش آموزان برای تشکیل هر یک از کلاس‌های زبان خارجی در هر مدرسه ۱۵ نفر است و کمتر از این تعداد، کلاس تشکیل نخواهد شد./ اگر در جامعه تقاضایی برای یادگیری این زبان‌ها وجود نداشته باشد دانش آموزان نیز تمایلی به فراگیری آن نخواهند داشت.

ترغیب دانش‌آموزان به فراگیری زبان‌های خارجی غیر انگلیسی نیازمند سیاست‌گذاری آموزش و پرورش است

در حالی که شورای عالی آموزش‌وپرورش سال ۹۱ مصوبه‌ای مبنی بر آموزش ۵ زبان خارجه در مدارس داشت، پیش‌نیازهای لازم برای اجرای آن مورد توجه قرار نگرفت و علت نیز عدم استقبال دانش‌آموزان اعلام می‌شود، موضوعی که کارشناسان آن را صرفاً یک توجیه می‌دانند.

آیا مقصر اصلی رواج آموزش زبان آموزش و پرورش است؟

یادداشت// با وجود صراحت رهبر انقلاب ، جریانی در داخل و خارج کشور سعی دارد با قرار دادن اظهارات مسئولان اجرایی در مقابل فرمایشات رهبری، موضوع آموزش زبان در مدارس را به دوقطبی بدل و برای هر دو قطب طرفدارانی ایجاد کند.  / در حال حاضر زبان تخصصی در دروس رشته‌های مختلف در دانشگاه‌ها و عبارات حوزه یک رشته خاص انگلیسی است. به بیان دیگر جامعه از یک فرد دیپلمه یا فارغ‌التحصیل از مدرسه انتظار دارد زبان انگلیسی را بلد باشد. حالا اینکه کیفیت این فراگیری و نحوه آموزش زبان در مدارس ما دچار چه سرنوشتی می‌شود به طرح بحث جداگانه‌ای نیاز دارد

فانی: شبکه اجتماعی ویژه دانش آموزان با محتوای هدفمند و بومی تولید کرده‌ایم

فانی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فضای مجازی و محتوای کنترل نشده آن یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها است، بیان کرد: برای درامان ماندن دانش‌آموزان از این فضا شبکه ملی مدارس را توسعه داده و شبکه اجتماعی ویژه دانش آموزان با محتوای هدفمند و بومی تولید کرده‌ایم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها