انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 12453
15:51
در گفت و گو با یک دبیر معارف دوره متوسطه مطرح شد:

ساعات درس دینی با حجم کتب همخوانی ندارد

طرح وزارت آموزش و پرورش مبنی بر کاهش ساعت درس دین و زندگی در مقطع دوم متوسطه انتقاد و نگرانی دلسوزان تربیت دینی را به دنبال داشته است. رضوان حاج امینی، دبیر موفقی که سال هاست به تدریس درس دین و زندگی می پردازد، با انتقاد از این طرح، به تشریح میزان کارآمدی مباحث این درس نیز پرداخته است.

رضوان حاج امینی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان، ضمن انتقاد از طرح کاهش ساعات درس دین و زندگی در دوره متوسطه دوم، این طرح را اشتباه دانست و گفت: اگر قرار باشد این کسر ساعت این گونه جبران شود تا مباحث دینی در دروس دیگر جای بگیرند و دبیرانی که تخصصی در این زمینه ندارند به تدریس آن بپردازند، من قضاوت را به خود شما واگذار خواهم کرد تا بگویید چه اتفاقی رخ خواهد داد!

این دبیر درس دین و زندگی در تشریح مباحث دروس بینش اسلامی به تفکیک 4 سال تحصیلی، مباحث مطرح شده در این کتاب برای سال اول را تا حدودی مثبت ارزیابی کرده و بزرگترین نقص آن را در مبحث توحید عنوان و خاطر نشان کرد: بحث توحید تنها در سال اول مطرح می شود ولی بسیار محدود است؛ تا جایی که عملا برای دانش آموز پاسخگو نیست و شبهات مطرح در این زمینه را همچنان در ذهن دانش آموز باقی خواهد گذاشت.

وی افزود: در سال سوم متوسطه بحث ولایت و مرجع تقلید بسیار مبسوط است اما شیوه بیان آن به گونه ای است که علی رغم حجم بسیار، همچنان موضوع ولایت فقیه را برای دانش گنگ باقی خواهد گذاشت و اثبات نخواهد کرد.  حاج امینی با بیان این که حجم مطالب ارائه شده در کتب سطوح مختلف دوره متوسطه با زمان در نظر گرفته شده همخوانی ندارد، اظهار داشت: به عنوان مثال در سال سوم حجم مطالب بسیار بالاست و دبیر حتی فرصتی برای پاسخگویی به سوالات دانش آموز را ندارد و این در شرایطی است که دانش آموزان ذهن بسیار کنجکاوی دارند.

این فرهنگی با سابقه، خروجی تفکر دانش آموزان را میزانی برای کارآمدی مباحث مطرح شده در کتب دروس بینش اسلامی دانست و بیان کرد: خروجی این 4 سال زحمت، دانش آموزی خواهد بود که تسلط کافی را در مباحث اسلامی ندارد؛ پس مسلم است که مباحث طرح شده و یا نحوه طرح این مباحث با مشکل رو به رو بوده است.

وی یکی از اساسی ترین راهکارها را برای حل این مشکل، در خروج از طرح کردن مباحث به صورت تئوری صرف و ارائه و آزمون مطرح کرده و خواستار ارتباط مستقیم دانش آموزان با فضای معنوی شد و گفت: هیچ امکاناتی برای دبیر پیش بینی نشده تا بتواند به عنوان مثال کلاس درس خود را در محیطی خارج از مدرسه برپا کند تا شاید با قرار گرفتن دانش آموز در فضای معنوی، ذهن آن ناگزیر به قبول واقعیت دین شود.  باید بتوانیم در محیط آموزشی با کمک مدیریت مدارس، فضای معنوی را برای دانش آموزان به وجود آوریم.

 

بسیاری از دانش آموزان با قرآن بیگانه اند!

حاج امینی افزود: در پروژه تهاجم فرهنگی دشمن، صحنه ها، تصاویر و ویدئوهای متنوع و متعددی برای تحریک نسل جوان موجود است، اما آیا ما نیز برای اتصال نوجوان به فضای معنوی و تقابل با تهاجم فرهنگی، تصویر سازی می کنیم؟ من به عنوان یک دبیر حتی برای این که دانش آموزم را به یک جلسه قرآنی که به خود آموزش و پرورش تعلق دارد ببرم، باید مشکلات زیادی را حل کنم و تا زمانی که این مشکلات دست و پا گیر، سر راه آموزش قرآن در مدارس وجود داشته باشد، نمی توانیم از دانش آموزان بازخواست به عمل آوریم که چرا مباحث کتب دین و زندگی شما را به دین علاقه مند نکرده و با قرآن بیگانه هستید.

وی گفت: با این جهش بهره هوشی که در دانش آموزان اتفاق افتاده که بسیار خوب می توانند از پس مباحث چالشی بربیایند، ما ملزم هستیم تا سطح علمی دبیران را متناسب با رشد دانش آموزان، ارتقا دهیم. سر کلاس درس مباحث بسیاری از دبیران دین و زندگی سوال خواهد شد و  انتظار دانش آموز از معلمش در سطح یک مجتهد است؛ درست است که یک معلم در حد مجتهد نیست اما اگر اطلاعات به روز و تقویت علمی نداشته باشد، مطمئنا پاسخگوی نیاز دانش آموز خود نخواهد بود.

این دبیر معارف، موثر ترین راهکار برای ارتقای سطح علمی دبیران دروس بینش اسلامی را برگزاری دوره های ضمن خدمت مفید و رایگان برای آن ها به عنوان رهبران فکری و دینی دانش آموزان در مدرسه عنوان کرد و خاطر نشان کرد: چندی است که کلاس های ضمن خدمت با توقف رو به رو شده است و هزینه کلاس را خود معلمان پرداخت خواهند کرد؛ چه بسا این پرداخت هزینه منجر شود تا بسیاری از دبیران از گذراندن این دوره ها امتناع ورزند. اگر خواهان دین مداری نسل آینده و فرزندانمان هستیم، باید برای کسانی که رهبری فکری نسل آینده را در محیط مدارس بر عهده دارند، سرمایه گذاری مفید انجام دهیم. هرچه غنای علمی معلم کمتر باشد این رهبری فکری ضعیف و ضعیف ترخواهد شد.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها