انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 13007
10:04

ایرادات لایحه مدارس غیردولتی، بدون روتوش!

لایحه تأسیس و اداره مدارس غیردولتی، بعد از تصویب مجلس، وقتی به شورای نگهبان رسید، این نهاد قانونی دست‌کم ۲۰ مغایرت قانونی و شرعی در آن پیدا کرد که نشان داد این لایحه قبل از اینکه وضع مدارس غیردولتی را سامان دهد، باید به فکر تناقضات قانونی‌اش با اصول مصرح قانون اساسی باشد.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان به نقل از پیک بامدادی، از همان ابتدا که لایحه تأسیس و اداره مدارس غیردولتی به مجلس داده شد، مسئولان آموزش‌وپرورش حساسیت خود را بر واژه «خصوصی» نشان داده و تأکید داشتند که این لایحه نه برای مدارس خصوصی بلکه برای سازمان‌دهی قانونی مدارس غیردولتی است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش دراین‌باره معتقد است: «بحث خصوصی‌سازی اصلاً هیچ‌گونه ارتباطی با قانون مدارس غیردولتی ندارد».

اینکه فرق بین خصوصی و غیردولتی چیست، نیازمند دقت نظرهایی است که هنوز هم برای بسیاری روشن نیست. ولی همین لایحه دولت بعد از تصویب مجلس وقتی به شورای نگهبان رسید، این نهاد قانونی دست‌کم ۲۰ مغایرت قانونی و شرعی در آن پیدا کرد که نشان داد این لایحه قبل از اینکه وضع مدارس غیردولتی را سامان دهد، باید به فکر تناقضات قانونی‌اش با اصول مصرح قانون اساسی همچون اصول ۶۰، ۵۲، ۵۳ و ۸۵ باشد.

حذف شرط ایمان از ویژگی‌های متقاضیان تأسیس مدارس غیردولتی، ازجمله ایرادات شورای نگهبان به لایحه ارائه‌شده توسط وزارت آموزش‌وپرورش است. لایحه‌ای که مرضیه گرد، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش آن را این‌گونه توصیف کرده است: «تأکید اولیه مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان این بوده است که درست است که آموزش‌وپرورش حاکمیتی است، ولی کمک هم لازم است».

شورای نگهبان دو ایراد مخالفت با شرع نیز به این لایحه گرفته و تصریح کرده است که دو ماده این لایحه دارای ظاهر توسعه خصوصی‌سازی مدارس است که با فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت مدارس دولتی مغایرت دارد.

مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند: «اینکه ما مدارس دولتی را تبدیل کنیم به غیرانتفاعی، معلوم نیست خیلی کار پخته درستی باشد. اسمش مدارس غیرانتفاعی است اما بعضی از این‌ها مدارس انتفاعی است نه غیرانتفاعی. با آن شهریه‌های کذایی که شنیدم از بعضی‌ها می‌گیرند. سطح مدارس دولتی را بالا ببرید تا رغبت خانواده‌ها به این مدارس بیشتر بشود.»

مسائل مالی نیز از ایرادات بیست‌گانه شورای نگهبان به لایحه آموزش‌وپرورش برای تأسیس و اداره مدارس غیردولتی است. درجایی از این لایحه، دولت موظف به پرداخت یارانه به این مدارس شده است تا این مدارس هم به جمع یارانه‌بگیران افزوده شوند؛ که این موضوع با دو اصل ۵۲ و ۷۵ مغایر دانسته شده است. البته پیش‌تر هم وزارت آموزش‌وپرورش از اعطای تسهیلات به این مدارس خبر داده بود که مرضیه گرد اعتراضات به آن را این‌گونه پاسخ داد: «قاعدتاً برای جایی که نقش مؤثری در تولید فکر و دانش و اشتغال افراد تحصیل‌کرده دارد، باید در قانون یک نقش حمایتی دیده شود».

عطوفت مالی دولت به مدارس غیردولتی در موارد دیگری هم چراغ قرمز نقض قوانین را ازنظر شورای نگهبان روشن کرده است. دریکی از این موارد، دولت صندوقی عمومی را برای آنان تأسیس می‌کند و معادل پنجاه‌درصد سرانه دانش‌آموزان را به این صندوق واریز خواهد کرد که ازنظر شورای نگهبان، مغایر برخی اصول قانون اساسی است. مغایرت‌هایی که نشان می‌دهد دغدغه بعضی از نمایندگان مجلس سابق درباره مسائل مالی توسعه مدارس غیردولتی یا خصوصی چندان هم بی‌مورد نبوده است.

یکی از نمایندگان مجلس نهم در این رابطه می‌گوید: «مستند قانونی بسته حمایتی از مدارس غیردولتی که دارد اجرا می‌شود، چیست؟ اتفاقی که در حال رخ دادن است، این است که داریم مدارس دولتی را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.»

توسعه مدارس غیردولتی حتی در کشورهای غربی مانند آمریکا نیز موضوعی مناقشه‌آمیز بوده است که این مناقشات موجب شده است مدارس چارتری بخش کوچکی از مدارس این کشور را شامل شوند. این مدارس ازنظر منتقدان، نه‌فقط نقض‌کننده برابری حقوق اولیه کودکان برای آموزش هستند، بلکه آن‌گونه که مرکز ملی مطالعه آمار آموزشی آمریکا اعلام کرده است، دانش‌آموزان این مدارس ازنظر کیفیت مهارت‌های آموزشی در خواندن و ریاضی ضعیف‌تر از مدارس عمومی ظاهر شده‌اند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها