انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 13677
07:59
در یک مناظره درباره هدایت تحصیلی مطرح شد

مدیر یک مدرسه: هدایت تحصیلی عجولانه شروع شد/زرافشان: نباید مدیران بی اطلاع باشند / سحرخیز:مدارس غیردولتی در این دولت از ۷ دولت آزاد هستند

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به گلایه مدیر مدرسه ای مبنی بر اینکه هدایت تحصیلی عجولانه پس از خرداد شروع شد، گفت: در اجرای هدایت تحصیلی هیچ تعجیلی در کار نبوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان به نقل از فارس،  هدایت تحصیلی در پایان 9 سال دوره آموزش عمومی انجام می شود؛ در نظام «1-3-3-5» که دوره ابتدایی 5 سال، دوره راهنمایی 3 سال، دوره دبیرستان 3 سال و یک سال دوره پیش دانشگاهی بود، هدایت تحصیلی در پایه اول دبیرستان انجام می شد اما با استقرار نظام جدید «3-3-6»، هدایت تحصیلی در پایه سوم متوسطه اول انجام می شود.

 اما اجرای هدایت تحصیلی در سال جاری به رغم اینکه قرار بود اصولی تر انجام شود، با حواشی مختلفی همراه است؛ این روزها گلایه های متعدد از خانواده ها و دانش آموزان شنیده می شود مبنی بر اینکه از سوی مدارس به تحصیل در رشته ای که هیچ علاقه ای ندارند، اجبار شدند.

خبرگزاری فارس چندین گزارش در این خصوص منتشر کرد که البته با واکنش مدیرکل امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش مواجه شد که معتقد بود هیچ مشکلی وجود ندارد اما دامنه اعتراضات آنقدر گسترده شد تا جایی که یک برنامه گفت و گوی ویژه خبری صدا و سیما به این موضوع اختصاص یافت.

این برنامه با حضور علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش و ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزارت آموزش و پرورش برگزار شد؛ در طول این برنامه سحرخیز به گزارش هایی که در خبرگزاری فارس درباره مشکلات هدایت تحصیلی منتشر شده است نیز اشاره کرد.

زرافشان در این برنامه با بیان اینکه دانش‌آموزان پس از پایان پایه سوم دوره اول متوسطه در رشته‌های تحصیلی تقسیم می‌شوند، اظهار داشت: در راهکار 3-21 سند تحول بنیادین کارکرد هدایت تحصیلی معین و در آن تأکید شده است که باید یک نظام جامع هدایت تحصیلی ایجاد شود و دانش‌آموزان متناسب با نیاز کشور و توانمندی و علایق خود در رشته‌های مختلف توزیع شوند بنابراین هدایت تحصیلی فعلی بر اساس سند تحول و برنامه درس ملی برنامه ریزی و  انجام می‌شود.

سحرخیز گفت: در سند تحول بنیادین آمده است که " نظام جامع هدایت تحصیلی" باید مستقر شود. تلقی ما از نظام جامع، یک نظام فراگیر است که از دوره ابتدایی تا دانشگاه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و این نگاه یکپارچه ایجاب می‌کند نیروی انسانی مورد نیاز کشور را بر حسب آینده‌نگری تخمین بزنیم و آمادگی لازم در مدارس ایجاد کنیم تا کودکان از دوره ابتدایی با حرف مختلف آشنا و در رشته‌های متناسب با توانمندی و استعداد خود تربیت شوند.

سحرخیز به نظام جدید آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: در سال 91 یک پایه به مقطع ابتدایی اضافه شد. تغییرات به امسال رسید و در سال 1395 با این نگاه مواجه شدیم که دانش‌آموزان پایه سوم دوره اول متوسطه ناچار هستند انتخاب رشته انجام دهند. باید به این سوالات پاسخ داد که چرا طی این سه سال کار پژوهشی جامعی انجام نشده است؟ چرا اولیاء را برای هدایت تحصیلی توجیه نکردیم و به توانمندسازی مشاوران نپرداختیم تا این تلقی ایجاد نشود که دانش‌آموزان را بدون توجه به علایقشان به رشته‌ای خاص اعزام کردیم؟ البته معتقدم که توزیع متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های تحصیلی ایجاب می‌کند که این اتفاق بیفتد چرا که ما فقط پزشک و مهندس در آینده نمی‌خواهیم.

زرافشان پاسخ داد: کار تدوین آیین نامه جدید هدایت تحصیلی در دوره مدیریت قبل در حوزه معاونت پرورشی شکل گرفته است. تدوین آزمون‌های استاندارد سنجش رقابت نیز از چند سال گذشته آغاز شده و دانش‌آموزان هدایت تحصیلی را بر حسب استعداد، علاقه، نیاز و امکانات انجام داده‌اند. در دوره قبلی وزارت آموزش و پرورش نیز دو دوره آزمون برگزار می‌شد و این‌ها یک شبه ایجاد نشده اند. در واقع ابزارها و روش‌ها یکی است اما تنها تفاوت این است که امسال هدایت تحصیلی پس از 22 سال برای نخستین بار از دوره دوم به دوره اول متوسطه منتقل شده است.

سحرخیز گفت: آیا هدایت تحصیلی فعلی، نظام جامع است؟ معتقدم نظام جامع هدایت تحصیلی اجرا نشده است.

در گفت و گوی تلفنی مدیر یکی از مدارس گفت: اقدامات مربوط به هدایت تحصیلی یکمرتبه و عجولانه پس از خردادماه شروع شد و حتی در جلساتی که برای ما ترتیب دادند کارشناسان آموزش و پرورش نسبت به برخی مسائل ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند و نمی‌توانستند پاسخ ما را بدهند. وی افزود: در طول سال تحصیلی جلسات مختلفی داشتیم اما هنوز بسیاری از دانش‌آموزان نسبت به روند هدایت تحصیلی معترض هستند.

زرافشان پاسخ داد: این موضوع که اطلاع‌رسانی نشده و مدیران امور محوله را انجام نداده‌اند را باید خودشان پاسخ بدهند. در سال 1391 برنامه درس ملی تصویب شده و در آن آمده است که هدایت تحصیلی به دوره نهم منتقل خواهد شد، پس این موارد ابلاغ شده و نباید مدیران بی اطلاع باشند. ضمن آنکه در متوسطه اول دانش‌آموزان درس کار و فناوری را می‌خوانند و با انواع مشاغل آشنا می‌شوند. آیا مدیران مدارس پودمان هدایت تحصیلی را برای دانش‌آموزانشان انجام داده‌اند؟ درس کار و فناوری از مهر سال 1394 در مدارس تدریس شده و دو پودمان دارد.

وی افزود: در پودمان نخست، دانش‌آموزان با مشاغل آشنا می‌شوند و تأکید شده است این پودمان باید توسط دبیر و مشاور مدرسه تدریس شود. در پودمان دوم دانش‌آموز باید با اولیاء، مشاوران و سایر اطرافیان مشورت و پروژه‌ انتخاب رشته را آماده کند. در اجرای هدایت تحصیلی نیز هیچ تعجیلی در کار نبوده و پیش از برگزاری امتحانات خردادماه دفترچه‌های آشنایی با رشته‌ها نیز در میان دانش‌آموزان توزیع شده است.

سحرخیز گفت: نظام جامع هدایت تحصیلی باید از مقطع ابتدایی اجرا شود. بنده هم بارها تأکید کرده‌ام که این نظام فعلی، نظام جدیدی نیست و  بسط همان نظام قدیم است.

وی ادامه داد: آیا با یک کتاب فناوری پایه ششم می‌شود سرنوشت دانش آموز را تعیین کرد؟ دانش آموزی که تلقی از دانشگاه ندارد را یکباره برایش تعیین می‌کنیم برود رشته هنر و ... .  اخیرا از این طرح هدایت تحصیلی رونمایی شده است. اینکه برای اولیاء کلاس و جلسه بگذارند در دوره قبلی هم بود. اولیاء را دعوت می کردند و تست‌های مختلف اجرا می‌کردند. این‌روش‌ها جواب نمی‌دهد.

سحرخیز افزود: چرا مردم از  هنرستان‌ها استقبال نمی‌کنند؟ آیا با 35 میلیارد تومان می‌شود ،6 هزار هنرستان را تجهیز کرد؟ آیا با نبود استادکار می‌توان هنرستان‌ها را به نحو احسن اداره کرد؟ چرا اکثر دختران ما رشته علوم تجربی را انتخاب می‌کنند؟ ما باید با هدایت تحصیلی صحیح، مشکل کنکور را حل می‌کردیم. باید شناسایی استعدادهای خاص را از دوره ابتدایی مدیریت می‌کردیم به همین خاطر تأکید می‌کنم که این نظام جامع هدایت تحصیلی نیست.

زرافشان در پاسخ سحرخیز گفت: آقای سحرخیز فراموش کرده است که برخی نکات را خودش باید پاسخ بدهد. در دوره مدیریت قبلی، 1660 هنرستان جدید تحت عنوان هنرستان‌های ضمیمه که فقط سه رشته داشتند راه‌اندازی شد. با کدام بودجه این مدارس راه‌اندازی شدند؟ سند تحول بنیادین نیز در دوره ایشان تصویب شد. اگر قرار بوده این مسائل رادنبال کنند خود دوستان باید انجام می‌دادند.

وی افزود: نظام جامع هدایت تحصیلی اجزایی دارد که از سال 1378 و تصویب دوره متوسطه اجرا شده و در آن 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات دخیل بوده است. از همان زمان آموزش و پرورش آزمون‌های استعداد سنج را در نظر گرفته است. در دوره مدیریت قبلی برای آشنایی دانش‌آموزان با هدایت تحصیلی درس حرفه و فن در دوره راهنمایی ارائه می‌شد که اکنون در  پایه ششم انجام می‌شود. اما اکنون درس کار و فناوری در پایه نهم اجرا می‌شود و برای آن‌که دانش‌آموز بتواند جمع‌بندی داشته باشد باید پروژه انتخاب رشته انجام دهد.

سحرخیز در پاسخ به اظهارات زرافشان گفت: 12 هزار نفر هنرآموز در زمان ما استخدام شده و از افتخارات دوران ماست. ما خواب نیروی انسانی را دیده بودیم. اشاره ای به هنرستان‌های ضمیمه شده که پرسشم این است در این مملکت که یک روستایی که از امکانات نابرابر برخوردار است، ما آمدیم در جوار رشته ‌های نظری که همه در آن به علوم انسانی و تجربی می رفتند، هنرستان ضمیمه راه‌اندازی کردیم، کار بدی کرده‌ایم ؟

زرافشان گفت: حتما کار بدی است.

سحرخیز نیز پاسخ داد:  مدارس غیردولتی در این دولت از هفت دولت آزاد هستند و نظارت پذیر نیست و انتخاب رشته در آن آزاد است. شورای هدایت تحصیلی که وزیر ابلاغ زده مربوط به چندماه پیش است؟ نظام جامع هدایت تحصیلی که ابلاغ گرفتند مربوط به دوسه ماه پیش است.

زرافشان در پاسخ گفت: آیین نامه هدایت تحصیلی با فرایند هدایت تحصیلی متفاوت است و هیچ یک از مدارس خاص ما در هدایت تحصیلی، استثناء نیستند.

در ادامه یکی از اولیای دانش‌آموزان که نسبت به نتیجه‌ هدایت تحصیلی فرزندش معترض بود گفت: فرزند من تفاوت میان ابزار فنی را نمی‌داند اما حالا باید براساس هدایت تحصیلی‌اش به هنرستان برود. اگر همینطور پیش برود ناچارم علیرغم هزینه‌های بالا، فرزندم را به مدرسه غیردولتی ببرم تا بتواند در رشته‌ مورد علاقه‌اش تحصیل کند.

زرافشان در پاسخ به اعتراض این ولی دانش‌آموز گفت: طبیعی است که هدایت تحصیلی، در برخی مناطق و استان‌ها منجر به اعتراضاتی شده باشد. به عنوان مثال ممکن است معدل دانش‌آموز بالا باشد اما اولویتش رشته‌ای مثل ریاضی یا تجربی نباشد، اگر این دانش‌آموزان نسبت به نتیجه هدایت تحصیلی معترض هستند، می‌توانند به اداره مشاوره منطقه خود مراجعه کرده و موارد را اطلاع دهند. تا بررسی‌های لازم انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها