انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 14097
09:39
مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش در سال ۹۲ و اقدامات انجام شده

از شتابزدگی در اجرای «۳ـ۳ـ۶» تا تلاش برای استفاده از قدرت منطق به‌جای منطق قدرت

وزارت آموزش و پرورش مهم‌ترین چالش‌های این وزارتخانه و اقدامات انجام شده در این مدت را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان به نقل از فارس،

مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در آستانه هفته دولت، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.

در بخش اول چالش‌های آموزش و پرورش در سال 92 و در بخش دوم نیز راهبردهای اتخاذ شده برای مدیریت چالش‌ها و مسائل مطروحه اعلام شد.

*** مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش در سال 92

به دلیل تغییر ساختار نظام آموزشی و استقرار نظام 3ـ3ـ6 و آغاز تغییرات در دوره‌های تحصیلی و افزودن پایه ششم از میانه راه و برخلاف دیدگاه و نظر بسیاری از صاحب‌نظران، دستگاه تعلیم و تربیت به ویژه در دوره ابتدایی با چالش‌های گوناگونی مواجه شد، این چالش‌ها در ابعاد گوناگون و در بخش‌های مختلف آموزشی، پرورشی، فضا و تجهیزات، منابع انسانی، منابع مالی و اعتبارات و تغییر ساختار رخ داد.

* نقصان در فرهنگ‌سازی و غافلگیری مردم و مسئولان:

ـ عدم اطلاع‌رسانی به موقع و دقیق از نظام 3ـ3ـ6 شتابزدگی در اجرا و عملیات.

ـ بی‌اطلاعی مسئولان، مدیران مدارس، معلمان و والدین نسبت به تغییر ساختار نظام آموزشی.

ـ مقاومت و اعتراض نسبت به تصمیمات خلق الساعه، ابهام و سردرگمی در نزد مخاطبان آموزش و پرورش (ذی‌نفعان، ذی‌ربطان، صاحب‌نظران و اولیای دانش‌آموزان)

* سال 92 سال تغییر ساختار آموزشی کشور و چالش کتب درسی:

ـ عدم رعایت فرایند استاندارد در تولید کتاب‌های درسی

ـ عدم رعایت هدف‌گذاری در کتب جدیدالتألیف

ـ به هم‌ریختگی در توزیع مناسب و به موقع کتاب‌های جدیدالتألیف به دانش‌آموزان

ـ تغییر در کتب درسی چندپایه و عدم طی نمودن فرایندهای صحیح در ایجاد و لحاظ این تغییرات

* به هم ریختگی و بی‌انضباطی در وضعیت نیروی انسانی دوره‌های تحصیلی مختلف

ـ عدم پیش‌بینی نیروی انسانی برای یک پایه اضافه شده در دوره ابتدایی (مرداد ماه سال 92 در آستانه آغاز سال تحصیلی 24 هزار نفر در دوره ابتدایی کمبود نیرو وجود داشت).

ـ کاهش یک پایه از دوره راهنمایی تحصیلی، موجب مازاد نیروی انسانی در این دوره و سرازیر شدن آنها به دوره‌های دیگر از سر ناچاری شد.

ـ این به هم ریختگی و عدم تمهید مقدمات باعث شد تأمین نیروی انسانی پایه ششم با شتابزدگی و از طریق نیروهای آزاد، آموزش ندیده و کوچ اجباری نیروی انسانی از دوره‌های تحصیلی دیگر صورت پذیرد.

ـ شدت به هم ریختگی نیروی انسانی به حدی بود که ساماندهی نیروی انسانی از دستورکار خارج و نیروهای ورودی تناسبی با نیاز نداشتند.

ـ عدم آمادگی نیروی انسانی دوره‌های تحصیلی بالاتر برای تدریس در دوره ابتدایی و عوارض مدیریتی، تربیتی و آموزشی آن.

* وضعیت منابع مالی و اعتبارات و سهم آن از بودجه عمومی دولت

ـ اعتبارات وزارت آموزش و پرورش از سهم بودجه عمومی نامناسب بود به گونه‌ای که آموزش و پرورش در ده‌ها زمینه مانند بیمه طلایی، طرح ضیافت، مطالبات بازنشستگان، حق‌الزحمه امتحانات و غیره به معلمان، مدیران و مدارس و ذی‌نفعان و ذی‌ربطان بدهکار بود.

* وضعیت فضا و تجهیزات

ـ کتابخانه‌ها، نمازخانه‌ها، آموزشگاه‌ها، دفاتر معلمان و حتی زیرزمین‌ها به کلاس درس تبدیل شدند که آثار تربیتی و فرهنگی زیانباری را ایجاد کرد.

ـ مراکز دارالقرآن و مدارس قرآنی به محاق رفتند

ـ اردوگاه‌ها و فضاهای ورزشی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی در شرایط نامناسب قرار گرفتند.

* وضعیت آموزشی و پرورشی و تربیتی بدنی:

ـ تراکم کلاس‌ها به دلیل ایجاد پایه ششم افزایش یافت.

ـ کاهش کیفیت آموزش‌های علمی و حرفه‌ای معلمان به دلیل حضور نیروهای آزاد و آموزش ندیده

ـ کاهش سطح آموزش، به دلیل حضور معلمان از پایه‌های بالاتر بدون آمادگی برای تدریس در دوره‌ ابتدایی

ـ تعارضات فرهنگی و تربیتی بین دانش‌آموزان پایه ششم با دانش‌آموزان پایه اول

ـ پذیرش بیش از نیاز معلمان برای اعزام به خارج به مدت چهار سال که همچنان بخشی از پذیرفته‌شدگان در نوبت اعزام قرار دارند.

* بی‌توجهی به تدوین زیر نظام‌های پنج‌گانه سند تحول بنیادین

ـ ایجاد تغییرات ساختاری به نام سند تحول بنیادین بدون مشارکت و همکاری نهادها و دستگاه‌های ذیربط که منجر به تنها ماندن آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین شد.

ـ تقطیع سند تحول و اجرای گزینشی و طرح امور جاری به نام اجرای سند تحول

ـ فقدان برنامه عملیاتی و نقشه راه مبتنی بر سند تحول در هنگام اجرای سند تحول و اعمال تغییرات

ـ سطحی‌انگاری در اجرای سند و عدم توجه به دیدگاه دست اندرکاران، مسئولان، کارشناسان، برنامه‌ریزان و مجریان امر

ـ فراهم نشدن بستر مناسب، گفتمان ملی، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های لازم و درخور اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

*** راهبرد اتخاذشده برای مدیریت چالش‌ها و مسائل مطروحه:

ـ بررسی و احصاء قریب به 1000 چالش و اتخاذ راهبرد کیفیت بخشی و تدوین پنج سیاست مهم برای آموزش و پرورش در جهت عبور از بحران

1ـ2ـ سامان‌دهی و بهسازی نیروی انسانی

2ـ2ـ توسعه و گسترش مشارکت‌های مردمی

3ـ2ـ ارتقا مدیریت آموزشگاهی

4ـ2 تمرکززدایی

5ـ2ـ عملیاتی کردن بودجه

توضیح: بیان چرایی انتخاب سیاست‌های پنج‌گانه در آموزش و پرورش

***برنامه‌ها و اقدامات انجام شده:

* توسعه عدالت آموزشی، از طریق:

ـ انسداد مبادی بی‌سوادی

ـ تدوین نظام جامع دوره آموزش پیش‌دبستانی و حمایت کامل از پوشش رایگان پیش‌دبستانی در مناطق محروم و جذب قریب به 40 هزار نوآموز در این مناطق

* افزایش دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش‌آموزان از 8.73 در سال تحصیلی 93ـ92 به 10.67 در سال تحصیلی 95ـ94.

* توسعه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی:

ـ ترویج فرهنگ قرآنی، اهتمام به کیفیت‌بخشی به مدارس قرآن و معرفی نقش الگویی اهل‌بیت علیه‌السلام از طریق احیای 650 باب دارالقرآن و برگزاری مسابقات ملی حفظ قرآن کریم با حضور بیش از 7 میلیون دانش‌آموز و ایجاد 23 هزار مدرسه قرآن و اجرای طرح امام‌شناسی و انس با اهل‌بیت(ع) با مشارکت بیش از 6 میلیون دانش‌آموز.

ـ تعمیق فرهنگ اقامه نماز از طریق برگزاری نماز جماعت در بیش از 55 هزار مدرسه

ـ پاسداشت فرهنگ شهادت و ایثار از طریق برگزاری کنگره‌های متعدد بزرگداشت شهدای معلم و دانش‌آموز

ـ تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی از طریق اعزام بیش از 600 هزار دانش‌آموز در اردوی راهیان نور

ـ تمرین کارگروهی، مشارکت‌پذیری، تربیت اجتماعی، اندیشه‌ورزی و حل مسئله به عنوان دغدغه‌های رئیس‌جمهور از طریق برگزاری پرسش مهر رئیس‌جمهور با حضور بیش از 3 میلیون نفر و بسط و فعالیت‌های تشکل‌های دانش‌آموزی، شوراها، بسیج دانش‌آموزی و انجمن‌های اسلامی و سازمان دانش‌آموزی.

ـ اهتمام به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با تهیه و چاپ 315 عنوان کتاب جدید و 200 عنوان کتاب تجدید چاپ توسط کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان و ایجاد 155 هزار کتابخانه کلاسی و افزایش کتاب یاران به 138 هزار نفر و افزایش کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مدارس کشور به تعداد 125 میلیون جلد کتاب و افزایش پژوهش‌سراها به 500 پژوهش‌سرا و تجهیز 64 پژوهش‌سرا به آزمایشگاه‌های نانو.

* حاکمیت امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی:

ـ تلاش برای استفاده از قدرت منطق به جای منطق قدرت

ـ پیگیری امور مربوط به معلمان زندانی از طریق مراجعت ذی‌ربط

ـ انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان زندان‌ها

* توسعه فضاها و تجهیزات:

ـ توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی و افزایش سرانه فضا از 4.86 مترمربع برای هر دانش‌آموز در سال 1392 به 5.07 مترمربع در سال 94

ـ رشد 64 درصدی فضاهای تحویلی در مقایسه با سال 1392

ـ رشد 48 درصدی کلاس‌های درس تحویلی در مقایسه با سال 1392

ـ رشد 21 درصدی تعهدات خیرین مدرسه ساز نسبت به سال 1392

ـ رشد 269 درصدی کلاس‌های استانداردسازی شده به سامانه گرمایشی نسبت به سال 1392

* برنامه‌های آموزشی و علمی:

ـ ارتقای مدیریت آموزشگاهی از طریق اجرای طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی در حدود 7 هزار مدرسه در کشور

ـ تشکیل بیش از 500 انجمن علمی آموزشی به منظور دانش‌افزایی و حرکت علمی معلمان

ـ افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی به 98.6 در سال 95ـ94 و جذب 70 هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

ـ افزایش 14 درصدی نرخ پوشش پیش‌دبستانی از 38.2 در سال 93ـ92 به 56.5 در سال تحصیلی 95ـ94.

ـ توانمندسازی 20 هزار آموزگار و مدیر به منظور اجرای طرح شهاب و اجرای این طرح از سال 93ـ92 با پوشش دانش‌آموزی 386 هزار نفری در سال تحصیلی 95ـ94.

ـ برگزاری جشنواره خوارزمی

ـ هنرهای تجسمی، مهارت‌های هنری، فرش و مسابقات آزمایشگاهی، علمی و عملی شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش و دوم متوسطه

* توسعه اعتبارات در دولت یازدهم:

ـ از افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت از 12.3 درصد در سال 1392 به 13.8 درصد در سال 1395

ـ افزایش میانگین حقوق کارکنان آموزش و پرورش از 12 میلیون و 900 هزار ریال در سال 1392 به 23 میلیون و 817 هزار ریال در خرداد 1395

ـ اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در سال 94 و استمرار آن در سال 95

ـ ایجاد 156 مرکز رفاهی و درمانی

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها