انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 14496
08:53

یک بام و دو هوا؛ مدارس غیردولتی یا مدارس خاص؟

با وجود این افزایش، رئیس سازمان مدارس غیردولتی در فروردین ماه ۹۵، توسعه و حمایت از مدارس غیردولتی را در رأس برنامه‌های وزارتخانه برشمرد.

روزهای اخیر، وزیر آموزش و پرورش به مناسب هفته دولت مهمان رسانه ملی شد و به ارائه گزارشی از عملکرد خویش پرداخت. یکی از موضوعات مورد تأکید فانی، کاهش تنوع مدارس از یک سو و تقویت مدارس دولتی از سوی دیگر بود: «بنده از روز اول، اعلام کردم که ما باید در جهت کاهش تنوع مدارس حرکت کنیم و با یک برنامه‌ریزی درست و حساب شده، تنوع و تعداد مدارس خاص یا «مدارس غیر از مدارس دولتی معمولی» به تدریج کاهش پیدا کند».

با معیار قرار دادن سیاست مورد اشاره وزیر در این برنامه تلویزیونی، انتظار می‌رود که در این دوره، تعداد مدارس و دانش‌آموزان مورد نظر (غیردولتی، سمپاد و نمونه دولتی) کاهش یافته باشند. این در حالی است که مرور عملکرد وزارت آموزش و پرورش در سه سال اخیر، حکایت از آن دارد که وزارتخانه سیاست مذکور را فقط درباره مدارس خاص دولتی همچون سمپاد اجرا کرد. در همین راستا آذرماه ۹۳، شورای عالی آموزش و پرورش با تصویب طرح جامع تربیت استعدادهای برتر، توسعه مدارس تیزهوشان را ممنوع نمود. در عین حال به صورت متعارض و همزمان، توسعه مدارس غیردولتی به طور ویژه دنبال شد.

در همین راستا، وزیر آموزش و پرورش در تابستان ۹۳، از سیاست‌گذاری برای افزایش تعداد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از ۸٫۵ درصد به ۱۲ درصد سخن گفت و اندکی بعد نیز بسته حمایتی خویش از مدارس غیردولتی را ابلاغ نمود. در نتیجه سیاست‌های حمایتی مذکور و تلاش‌های مدیران آموزش و پرورش، تعداد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به بیش از ۱۱ درصد در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ رسید. با وجود این افزایش، رئیس سازمان مدارس غیردولتی در فروردین ماه ۹۵، توسعه و حمایت از مدارس غیردولتی را در رأس برنامه‌های وزارتخانه برشمرد.

در مجموع عملکرد آموزش و پرورش نشان می‌دهد که سیاست کاهش تنوع مدارس عمدتاً متوجه مدارس سمپاد بوده و مدارس غیردولتی حساب جداگانه‌ای باز شده است. این فرضیه آنگاه قوت بیشتری می‌گیرد که گزارش عملکرد صد روزه نخست وزارت آموزش و پرورش (منتشر شده در سال ۹۲) مورد توجه قرار گیرد. در این گزارش، «توسعه بی‌رویه مدارس نمونه دولتی و سمپاد» در سال‌های قبل «مخرب سرمایه‌گذاری مؤسسان مدارس غیردولتی» دانسته شد. بر این اساس این شائبه از سوی برخی مطرح گردید که «اساساً توسعه و تقویت مدارس سمپاد با هدف کمک به گسترش مدارس غیردولتی متوقف شده است»؛ مسأله‌ای که پاسخگویی مسئولان امر را می‌طلبد.

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها