انتشار یافته: 1
شماره مطلب: 14771
13:40

مرزهای مبهم و سلیقه ای تربیت سیاسی؛ آیا تشریح دستاوردهای حزب حاکم برای پیروزی در انتخابات، تربیت سیاسی است!؟

تربیت سیاسی به معنای آنچه بر عهده آموزش و پرورش است به معنای سیاسی کاری و سیاست زدگی نیست. که اگر این اتفاق بیافتد؛ یعنی مدارس به جای انتقال ارزش ها و آگاهی به محلی برای تبلیغ و انتقال تحلیل های یک گروه خاص تبدیل شود، موجب می شود مدرسه به بنگاهی سیاسی برای ترویج افکار گروه ها تبدیل شود و القای تفکر خاص به ذهن کودکان معصومی که توانایی تحلیل را به دلیل نرسیدن به بلوغ سیاسی ندارند، صورت پذیرد.
نسخه مناسب چاپ

پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان- مریم ضیایی: پرورش همه جانبه ظرفیات ها و توجه به تمام نیازهای جامعه از وظایف نظام تعلیم وتربیت است که تربیت سیاسی و اجتماعی را نیز شامل میشود. هر حکومتی به شهروندانی قانونمدار و وفادار به آرمان هایش برای تداوم حاکمیت خود احتیاج دارد و مهم ترین کانال انتقال ارزش ها نیز از طریق آموزش و پرورش صورت می پذیرد.

مدرسه اولین و مهم ترین مکانی است که کودک از دنیای شخصی به دنیای اجتماعی منتقل میکند و تربیت سیاسی در کنار سایر ساحت های تربیت، تکلیفی مهم بر دوش نظام تعلیم و تربیت است. و عرصه تربیت سیاسی یکی از مسائلی است که به آموزش و پرورش محول شده است.

 مروري بر سند تحول بنيادين و اسناد بالادستي گواه این موضوع است که تربيت در تمام ابعادش مطمح نظر قرار گرفته  و در این رابطه چند عرصه پيش بيني شده است که عبارتند از: عرصه هاي اعتقادي، آموزشي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، زيستي و سياسي.

تربیت سیاسی چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟

تربیت سیاسی صرف انتقال اطلاعات سیاسی و آموزش سیاست نیست بلکه آنچه در تربیت سیاسی اهمیت دارد ایجاد بینش سیاسی، ارتقای زمینه های رشد و آگاهی و عقلانیت، آموزش و تقویت نقدپذیری و مدارا، روحیه مطالبه گری و پرسشگری، تقویت روحیه مسئولیت پذیری، مشارکت و نقش آفرینی سیاسی در محیط امن و فارغ از تفکرات حزبی است.

حسن فرازنده خالدی، مديركل سابق امور تربيتي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در تعریف تربیت سیاسی می گوید: تربیت سیاسی؛ ایجاد بینش سیاسی است که فرد بتواند مسیر دینی و اجتماعی را بشناسد. همه اذعان داریم که در محیط های اجتماعی وقتی قرار است تشکلی مدیریت جامعه را در اختیار بگیرد دارای رویکرد سیاسی خواهد بود که اگر بر اساس آموزه های دینی باشد جامعه را به خیر و صلاح هدایت خواهد کرد. وظیفه اجتماعی آموزش ارزش ها به عهده مدرسه است و قطعا با سیاسی کاری متفاوت است.

وی ادامه داد: مشکل امروز هم این است که آنچه در آموزش و پرورش به عنوان تربیت سیاسی اتفاق می افتد بر خلاف مقررات و هنجارهای حاکم بر آموزش و پرورش است. سیاسی کاری در اقسام نشریات آموزش و پرورش به چشم می خورد و تبلیغ برای یک جریان خاص از مدت ها پیش شروع شده است.

تربیت سیاسی به معنای آنچه بر عهده آموزش و پرورش است به معنای سیاسی کاری و سیاست زدگی نیست. که اگر این اتفاق بیافتد؛ یعنی مدارس به جای انتقال ارزش ها و آگاهی به محلی برای تبلیغ و انتقال تحلیل های یک گروه خاص تبدیل شود، موجب می شود مدرسه به بنگاهی سیاسی برای ترویج افکار گروه ها تبدیل شود و القای تفکر خاص به ذهن کودکان معصومی که توانایی تحلیل را به دلیل نرسیدن به بلوغ سیاسی ندارند، صورت پذیرد.

آفت سیاست زدگی، بهداشت روانی دانش آموز را بر هم می زند و موجب سقوط و انحراف و انحطاط محیط تحصیلی و آموزشی خواهد شد. و تبدیل عرصه فرهنگ و تربیت به ابزار قدرت حزب حاکم، آموزش و پرورش را که یک نهاد حاکمیتی است و باید کمترین ارتباط را با سلایق حزبی داشته باشد از اهداف عالیه خود دور خواهد کرد.

در همین راستا مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال 93 در نصیحتی مشفقانه مسئولان آموزش و پرورش را از سیاسی کاری نهی کرده و فرمودند: «داشتن نگاه‌هاى جریانى و سیاسى و حزبى و جناحى، براى آموزش‌وپرورش سَم است. ما در طول این سالهاى متمادى دورانى را دیدیم که به این چیزها اهتمام بیشترى شد، و آموزش و پرورش خسارت یافت. مراقب باشید! جورى با مسائل گوناگون آموزش و پرورش برخورد بشود که مسئله‌ى مدیر هر بخش از این دستگاه عظیم و عریض‌وطویل، مسئله‌ى «آموزش» و «پرورش» باشد؛ تربیت انسان باشد، تربیت نیروى انقلاب باشد.»

تبلیغ و تلاش برای رای آوردن روحانی در آموزش و پرورش سیاسی کاری نیست!

هفته پیش در جریان نشست توجیهی برنامه پروژه مهر، حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش، در سخنانی متهورانه و بی سابقه، با استناد به فعالیت سایت هایی که علیه دولت مطلب می نویسند و دولت در این عرصه مظلوم است، استنتاج کرد؛ معلمان و آموزش و پرورش تاکنون در خصوص تشریح دستاورد کم کاری کرده اند و باید به عرصه حمایت از دولت وارد شوند! جالب ترین بخش این استدلال هم سیاسی کاری نبودن این اقدام و جرات دادن به همکاران از نترسیدن از برچسب سیاسی کاری بود.

کفاش سابق بر این، پیش از انتخابات مجلس گفته بود: به هیچ وجه کسانی که در آموزش و پرورش مسئولیت دارند حتی مدیر مدرسه در ساعت و وقت اداری با بودجه اداری نباید دفاع از هر کدام از کاندیداها داشته باشد و این موضوع اشکال قانونی و شرعی دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش حتی تاکید کرده بود: اگر فردی بخواهد برای کاندیدایی کار کند باید یک ماه، دو ماه یا سه ماه مرخصی بگیرد نه یک روز مرخصی. یعنی باید کلاً از این مجموعه جدا شود و کارش را انجام دهد و به غیر از این اشکال دارد یعنی اگر کسی که موقعیت حقوقی دارد و از این موقعیت حقوقی بخواهد به نفع شخص یا فرد خاصی استفاده کند، اشکال دارد.

حال مشخص نیست در آخرین سال تحصیلی مدارس در دولت تدبیر برای مدارس و پایگاه های تعلیم و تربیت چه برنامه ای طراحی شده که معاون فرهنگی و پرورشی حاکمیتی  ترین وزارتخانه کشور، با تغییر موضع 180 درجه ای این گونه سخن می گوید. آیا قرار است مدارس ستاد انتخاباتی دولت تدبیر شوند؟

این اتفاقات در حالی است که چندی پیش زمزمه استیضاح علی اضغر فانی وزیر آموزش و پرورش برای چندمین بار مطرح شد. استیضاحی که یکی از مهم ترین دلایلش سیاسی کاری در این وزارتخانه است. هرچند علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در نشست اخیر خود هرگونه تبلیغ و فعالیت سیاسی به نفع جریان خاص را در آموزش و پرورش در انتخابات آتی نفی کرد.

پررنگ شدن سیاسی کاری در آموزش و پرورش پیش از این به صورت نامحسوس در قالب انواع نشریات این وزارتخانه خصوصا نشریه تربیت سیاسی صورت می گرفت و حالا بناست علنی شود، این اتفاق در حالی است که در دیدار امسال رهبری با مسئولان آموزش و پرورش و فرهنگیان یکی از انتقادات مقام معظم رهبری، به عرصه تربیت سیاسی دانش آموزان و کاستی در آن که به بحث تحمل مخالف و نقدپذیر نبودن است، اشاره داشت. این مسئله از ضعف تربیت سیاسی و درست فهمیده نشدن تربیت سیاسی در مدارس کشور است.

متاسفانه گفت و گو با معلمان و مربیان دلسوز و عزیز حاکی از آن است که تربیت سیاسی هنوز هم به عنوان یک ساحت مهم تربیت شناخته و پذیرفته نشده است. این مسئله در کنار برداشت های سلیقه ای برخی مسئولین از تربیت سیاسی همچنان موجب می شود که این عرصه مهم تربیتی مهجور مانده و دانش آموزان از آنچه در این زمینه لازم است فراگیرند، محروم بمانند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.
مهدي جمشيدي

سلام و احترام.1- اين مسأله از جهات مختلف اهميت دارد. اگر به خاطر داشته باشيد رهبري در ديدار خود با دانش آموزان هم تأكيد كردند كه فعاليت هاي انقلابي نافي تعليم و فعاليت علمي نيست.2- كاش مطلب را بيشتر پرورش مي داديد. و يا دست كم سلسله مقالاتي در اين باره كار شود، كاملاً بجاست.3- اين كه فهم و تحليل و بصيرت سياسي با سياسي كاري و حزب گرايي و دولت محوري تفاوت دارد، نكته مهمي است كه نويسنده محترم در يادداشت خود به آن اشاره كرده است.4- صراحت و شفافيت قلم نويسنده، درخور تقدير است. نقدهاي كلي و مبهم، گرهي را نمي گشايد.5- برخي نكات جزئي ويرايشي و ادبي وجود دارد كه چنانچه رعايت شود، بر غنا و استحكام و اتقان يادداشت، بيش از اين مي افزايد.متشكرم.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها