انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 15204
13:15

اعتماد نابجای آموزش و پرورش به یک سازمان بدسابقه بین المللی/ دلیل محرمانه ماندن مفاد تعهد آموزش و پرورش به یونسکو چیست!؟

از زمان تعهدات ایران بیش از یک سال می گذرد اما به نمایندگان مجلس هم هنوز اطلاعات دقیقی داده نشده است. علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز بی اطلاعی از جزئیات این تعهدات می گوید: اگر وزارتخانه تعهدی بر انتقال اطلاعات محرمانه داده باشد مرتکب تخلف شده و خلاف اصل هفتاد و هفتم قانون اساسی عمل کرده است.
نسخه مناسب چاپ

پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان-مریم ضیایی: یونسکو از جمله سازمان های بین المللی است که با تکیه بر مفهوم صلح جهانی، در حوزه تعلیم و تربیت هدف جهانی شدن را در سطح کلان دنبال می کند. جهانی شدن یکی از اهداف استعمار فرانو است که از طریق از بین بردن استقلال فکری- فرهنگی و هویت ملی و دینی به دنبال سلطه بر منابع و امکانات کشورهای جهان است.

یونسکو در زمینه‌های علمی، فرهنگی فعالیت می‌کند و با شعار آموزش برای همه، اقدام به برنامه‌ریزی‌های آموزشی 15ساله برای اجرا در کشورهای عضو می‌نماید. سایت این سازمان در معرفی خود می نویسد: «یونسكو برای اینکه بتواند اهداف خود را در قرن بیست و یکم تحقق بخشد، می‌کوشد چالش‌ها و پیامدهای جهانی‌شدن را با همه پیچیدگی‌هایش درک کند و به تعیین راهبردها و خط‌ مشی‌هایی از مواضع فرارشته‌ای، میان‌رشته‌ای و بین فرهنگی بپردازد که همگان ـ به ویژه کشورهای توسعه‌نیافته و قشرهای محروم جامعه ـ از دستاوردهای آن بهره‌مند شوند. این سازمان به طور جدی در پی تقویت ارکان منسجمی است که صلح، توسعه پایدار و حقوق بشر را تشكیل می‌دهد».

اولین برنامه آموزشی این سازمان در سال 2000 به تصویب رسید که تا سال 2015 اجرای آن به طول انجامید. با توجه به اتمام برنامه اول، یونسکو به عنوان متولی امر، برنامه دوم را تحت عنوان «برنامه آموزش 2030» در اجلاسی که در اینچئون کره با حضور سران و وزرای آموزش و پرورش کشورهای عضو برگزار شد، تصویب کرد.

برنامه آموزش ۲۰۳۰، ابزاری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد معرفی شده است. این چارچوب عمل، دستورکار جامعه بین‌المللی را در دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های آموزشی، از آموزش پایه و سوادآموزی تا آموزش عالی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی، آموزش بهداشت و سلامت و نیز آموزش شهروندان برای دستیابی به جامعه یادگیرنده و پایدار را شامل می شود.

بیشتر برنامه های این سازمان با اهداف خرد، هدف نهایی سیاست گذاری فرهنگی، با هدف جهانی (غربی) کردن فرهنگ را دنبال می کنند. یکی از اهداف مهم نفوذ نیز، تاثیرگذاری بر تصمیم گیری و برنامه ریزی کلان کشور در جهت اهداف نظام سلطه است؛ این مهم توسط نهادهای بین المللی در کشورهای هدف در قالب؛ تعیین جوایز و امتیازات بین‌المللی، ایجاد ارتباط موثر خصوصا با دانشگاه های کشورهای هدف و به عضویت درآوردن آنها در نهادهای بین المللی به مثابه امتیاز و تبلیغات است که به صورت نرم باعث تغییر در اولویت های سیاست گذاری فرهنگی کشورها می شود.

همکاری یونسکو و مراکز علمی ایران

کمیسیون ملی یونسکو در ایران پس از پذیرش عضویت ایران در یونسکو، با تصویب مجلس شورای ملی وقت، در سال 1327 تشکیل شد. اساسنامه تصویب شده این کمیسیون پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد تجدید نظر قرار گرفت و در هفده ماده و چهار تبصره در بیست و نهم شهریور 1366 به تصویب رسید. رابط جمهوری اسلامی ایران با مقر یونسکو در پاریس و دفاتر منطقه‌ای مربوط به آن است.

 از آنجا که فعالیت های فرهنگی یونسکو معمولا در قالب بسیار نرم و با اسامی جذاب که حساسیت زا نیستند در کشور وجود دارد لذا همواره فعالیت علمی نزدیکی بین این سازمان و نهادهای علمی کشور وجود داشته و پروژه های متعددی با همکاری این سازمان انجام شده است.

یونسکو و طرح های جذاب با اهداف خطرناک

ارتباط علمی و پژوهشی با سازمان های بین المللی باید همواره با در نظر گرفتن عنصر احتیاط همراه باشد. این مسئله صرفا برای کشور ما که در معرض جنگ نرم دشمن هستیم مطرح نمی شود، تمام کشورهایی که حفظ استقلال فرهنگی و سیاسی در آنها موضوعیت و اهمیت دارد باید در مواجهه و همکاری با این سازمان ها احتیاط را فراروی عمل خود قرار دهند.

برای مثال یک پروژه به ظاهر علمی که توسط یونسکو طراحی شد و با لو رفتن اطلاعات مهم، به شهادت دانشمند هسته ای ایران منتهی شد. پروژه سزامی یا «کُنجد» نام یک به اصطلاح همکاری علمی بر ذرات بنیادین حیات با تابش نور پرتو ایکس با فرکانس قابل تنظیم توسط ماشین سینکروترون است که با هدف «رفع تخاصم و ایجاد سازش میان مسلمانان و صهیونیست‌ها» در خاورمیانه در سال 1378 طراحی شد و جلساتی با همکاری چند کشور منطقه‌ای در اردن برگزار شد و یکی از عوامل شناسایی دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط ایادی جاسوسی سیا و موساد همین پروژه بود!

 با وجود این سابقه خسارت بار، سازمان یونسکو همچنان به عنوان یک سازمان پاک و بی حساسیت همکار علمی نهادهای علمی کشور است و این عدم حساسیت مسئولان، خود زمینه ای برای خسارات آینده است.

دکتر محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش پیرامون ارتباط آموزش و پرورش با سازمان های بین المللی از جمله یونسکو می گوید: با توجه به ماهیت استعماری و اهداف استکباری این سازمان ها، هرگونه ارتباطی با این سازمان ها باید با احتیاط همراه باشد زیرا ارتباط بی ضابطه و در اختیار قراردادن آمار زمینه ساز سوء استفاده فراوان بیگانگان و دشمنان خواهد شد.

برنامه آموزشی 2030 و استقبال غلیظ و شدید ایران از آن

فانی، وزیر آموزش و پرورش، با حمایت از برنامه 2030، جهت اجرایی‌شدن این برنامه در کشور خبر می‌دهد و تصریح می کند: سند تحول بنیادین که محور همه فعاليت هاي آموزش و پرورش است، در بسياري از موارد با برنامه چهارچوب عمل 2030 همخواني دارد. فرهادی، وزیر علوم هم پیشرفت همگام با برنامه 2030 را محور برنامه های وزارت علوم قرار داده است و هیئت دولت نیز برای کمک به اجرای این برنامه، لزوم مشارکت وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه های ذیربط را به تصویب می رساند.

و سرانجام در پاسخ به این حسن همکاری، سازمان یونسکو، در نامه ای رسمی، ایران را به عنوان بهترین کشور عضو در منطقه آسیا و اقیانوسیه در هدایت برنامه آموزش 2030 یونسکو در سطح ملی معرفی می کند.

در این میان فانی وزیر آموزش و پرورش از حق شرط ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در خصوص بخش‌هایی از این سند نام می برد، اما نه تعهدات ایران در این پروژه و نه حق شرط رسانه ای نمی شوند و حتی در اختیار مجلس قرار نمی گیرند. از سوی دیگر زمزمه هایی از تعهد ایران بر ارسال آمار و اطلاعات آموزشی و تربیتی در قالب این پروژه به گوش می رسد که حتی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم مطرح نشده است!

از زمان تعهدات ایران بیش از یک سال می گذرد اما به نمایندگان مجلس هم هنوز اطلاعات دقیقی داده نشده است، گویا محرمانه عمل کردن الگوی عمل در تمام وزارتخانه های دولت تدبیر است. علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ابراز بی اطلاعی از جزئیات این تعهدات می گوید: اگر وزارتخانه تعهدی بر انتقال اطلاعات محرمانه داده باشد مرتکب تخلف شده و خلاف اصل هفتاد و هفتم قانون اساسی عمل کرده است.

سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در خصوص این که آیا دسترسی آزاد یونسکو و مجامع بین‌المللی به اطلاعات آموزشی و تربیتی کشور به اندازه کافی حساسیت برانگیز نیست، می گوید: گزارشی که باعث ایجاد حساسیت شود به دست اعضای کمیسیون در این باره نرسیده است و همه کشورهای دنیا با این سازمان بین المللی علمی، ارتباط دارند و ما هم سال هاست که با آنها ارتباط داریم و این مسئله جدیدی نیست و آموزش و پرورش به اختیارات خود آشناست و در این زمینه به خوبی عمل می کند.

خسارات فرهنگی همچنان بی اهمیت!؟

مخفی کاری در قراردادهای نفتی به دلیل تصور و تصدیق ضرر اقتصادی خیلی زود برملا شد و حساسیت برانگیز بود، اما ظاهرا مسئله انتقال آمار تربیتی و آموزشی دانش آموزان ایرانی هیچ ضرری متوجه منافع کشور نمی کند که حساسیتی در این زمینه میان نمایندگان و دلسوزان برانگیخته نشده و آموزش و پرورش هم در موضع سکوت قرار گرفته و هیچ واکنشی ندارد!

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها