انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 15562
10:56
وزیر سابق آموزش و پرورش

نمازخانه‌ها و کتابخانه‌های مدارس برای اجرای «3ـ3ـ6» کلاس درس شد/ آموزش و پرورش را با کسری ۴ هزار میلیاردی تحویل گرفتم

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: کسری بودجه حداقل 4 هزار میلیاردی آموزش و پرورش و کمبود معلم در مدرسه، از جمله مشکلاتی بود که هنگام تحویل گرفتن وزارت، با آن مواجه بودم.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، آیین تودیع و معارفه علی‌اصغر فانی وزیر سابق آموزش و پرورش و فخر‌الدین احمدی دانش آَشتیانی وزیر فعلی آموزش و پرورش امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، غلامعلی حداد عادل مشاور رهبر معظم انقلاب، معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تالار حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. 

علی‌اصغر وزیر سابق آموزش و پرورش با تشکر از همه معاونان، مدیران کل، رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور، معلمان، مربیان و مدیران مدارس و با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش در سال 92، اظهار داشت: باید وضعیت آموزش و پرورش در سال 92 را ترسیم کرد تا اقدامات صورت گرفته تحلیل شود.

وی با اشاره به اجرای نظام آموزشی «3ـ3ـ6» در سال 91،‌ افزود: این موضوع به موجب سند تحول بنیادین باید شکل می‌گرفت اما بسیار بد آغاز شد.

فانی با بیان اینکه تحول در نظام آموزش و پرورش باید از پایه اول صورت می‌گرفت، گفت: این موضوع از پایه ششم شروع شد که عوارض فراوانی به دنبال داشت و هنوز نیز ادامه دارد. 

وزیر سابق آموزش و پرورش یادآور شد: مدارس در دوره ابتدایی مضربش 5 است و وقتی نظام آموزشی در ابتدایی 6 ساله می‌شود با کمبود فضا و معلم مواجه می‌شویم ضمن اینکه اجرای نظام «3ـ3ـ6» نیاز به قریب 40 هزار نیروی انسانی داشت و بدون تجهیزات کلاس درس، این موضوع را اجرا کردیم. 

وی اضافه کرد: ناچار شدیم نمازخانه،‌ کتابخانه و انبارها را تبدیل به کلاس درس کنیم و برای تأمین نیروی انسانی از دوره راهنمایی نیروها را بدون آموزش به دوره ابتدایی بیاوریم.

فانی گفت: بر اساس هدف‌گذاری‌ها باید کتاب‌ها را تألیف می‌کردیم حال کتاب پایه ششم ابتدایی را با چه هدفی تألیف کردیم.

وزیر سابق آموزش و پرورش عنوان کرد: به لحاظ نیروی انسانی فضا و محتوای آموزشی در سال 92 یعنی آغاز دولت یازدهم و به خصوص مسئولیت بنده که از 28 مرداد 92 شروع شد، دچار مشکل بودیم. 

وی متذکر شد: در همان ابتدا نیز مدیر کل ابتدایی وقت به بنده اعلام کرد برای شروع مهر، 24 هزار نیروی ابتدایی کم داریم.

فانی با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش در سال 92، تأکید کرد: آموزش و پرورش در این سال شکل دیگری داشت و آ‌ن عدم تعادل نیروی انسانی به لحاظ جنسیت، رشته و دوره تحصیلی بود که به شدت در این خصوص مشکل داشتیم. 

وزیر سابق آموزش و پرورش با برشمردن مشکلات دیگر آموزش و پرورش در سال 92، متذکر شد: در مناطق محروم با کمبود نیرو و در مناطق برخوردار با تورم نیرو مواجه بودیم ضمن اینکه حقوق معلمان نیز در مقایسه با سایر کارکنان دولت اختلاف داشت و در حالی که تورم به حدود 40 درصد رسیده بود درصد رشد حقوق معلمان 11 درصد بود و این وجود فاصله به معلمان فشار می‌آورد.

وی کسری بودجه حداقل 4 هزار میلیاردی آموزش و پرورش در سال 92 را از جمله مشکلات این وزارتخانه دانست که با آن مواجه بوده است.

فانی با اشاره به زمینه‌سازی‌ها برای فعالیت و مشارکت دولت در آموزش و پرورش، بیان داشت: ایجاد آرامش در آموزش و پرورش یعنی وزارتخانه‌ای که گستره آن 107 هزار مدرسه است، ایجاد آرامش در مدارس و برقراری سیاست امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی را از جمله برنامه‌های خود برشمرد. 

وزیر سابق آموزش و پرورش افزود: در دولت قبل وقتی معلمان اعتراض کرده و در مقابل وزارتخانه جمع شدند با چماق‌هایی که در زیرزمین بود آنها را زدند و چماق‌زنان را نیز ناهار دادند. 

وی با برشمردن اهمیت استفاده از نظرات کارشناسان، خاطرنشان کرد: در حوزه زمینه‌سازی، حاکمیت نظرات کارشناسی کم بود و به جای آن دستوری برخورد کردن بود اما آموزش و پرورش دستورپذیر نیست بلکه باید بر اساس دیدگاه کارشناسی اداره شود. 

فانی سومین محور فعالیت‌های خود را جلوگیری از شتاب‌زدگی برشمرد و گفت: این سه محور یاد شده زمینه‌سازی بود که در دولت یازدهم شکل گرفت.

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه مسأله‌شناسی،‌ تعیین راهبرد و سیاست‌ها برای اولین بار انجام شد، متذکر شد: به جای اینکه وزارتخانه هر روز با مسأله‌ای روبه‌رو شود چالش‌های آن را احساس کرده و 750 چالش در ‌آموزش و پرورش شناسایی شد. 

وی با اشاره به این چالش‌ها، یادآور شد: راهبرد موردنظر تعیین شد که راهبرد ما ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی بود.

فانی با بیان اینکه در سال 90 مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد همین که وزارت آموزش و پرورش تا سال 1398 امور جاری خود را اداره کند هنر بسیاری است، گفت: سیاست‌هایی مانند ساماندهی، بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، تمرکززدایی و مدرسه‌محوری،‌ عملیاتی کردن بودجه و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشی از جمله اقدامات ما بود.

وزیر سابق آموزش و پرورش با تشکر از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی، فرهنگیان و سایر اقشار مردم، تصریح کرد: رشد 83 درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال 95 نسبت به سال 92 و افزایش اعتبارات هزینه‌ای به اعتبارات هزینه‌ای دولت از 12.2 به 13.8 درصد تا سال 95 صورت گرفت ضمن اینکه دولت در بحث رتبه‌بندی در اواخر سال 93 کمک‌های خوبی را انجام داد.

وی یادآور شد: این واقعیت تلخ را باید بگویم که سهم اعتبارات غیر پرسنلی از کل اعتبارات آموزش و پرورش از 1.6 در سال 92 به یک درصد در سال 94 کاهش یافته است، حال با این درصد اعتبار، با توجه به وجود هزینه‌های جاری مانند هزینه‌های آب‌، برق،‌ و بحث‌های دیگر موجود، چه اقداماتی را می‌توان انجام داد؟

فانی با بیان اینکه امسال سهم بودجه سایر از بودجه 30 هزار میلیارد تومانی، 400 میلیارد تومان است، گفت: با بودجه 400 میلیارد تومان سایر، چه کاری می‌توان کرد؟ ضمن اینکه آموزش و پرورش باید دغدغه همگانی شود و راه آن جدی گرفتن توسعه مشارکت است.

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف با دستگاه‌ها عنوان کرد: با 23 دستگاه تفاهم‌نامه امضا کردیم و تقویت شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها و شهرستان‌ها از جمله اقدامات دیگر بوده است و تقریبا ماهی یک جلسه شورای آموزش و پرورش با حضور استاندار و معاونان در کشور برگزار شده است.

فانی با اشاره به مشارکت خیرین در مدرسه‌سازی عنوان کرد: خیرین مدرسه‌ساز به عنوان بخش مشارکت غیردولتی حضور خوبی داشتند؛ ضمن اینکه عوارض شهرداری‌ها که سال‌ها پرداخت نمی‌شد را دریافت کردیم.

وی با اشاره به طرح خرید خدمات آموزشی یادآور شد: خدمات آموزشی برای اولین بار به عنوان بحث مشارکتی دنبال شد و در سال اخیر حدود 200 هزار دانش‌آموز را از این طریق پوشش دادیم که این با یک سوم هزینه‌هایی که خودمان در آموزش صرف می‌کنیم، اداره شد.

وزیر سابق آموزش و پرورش با ذکر نمونه‌ای از خرید خدمات آموزشی در سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در این خصوص از حدود 8 درصد به 10.7 درصد در این سه سال رسیدیم.

فانی با تاکید بر اینکه اگر توسعه مشارکت در آموزش و پرورش نبود، یقینا آموزش و پرورش در این سه سال زمین‌گیر می‌شد، افزود: توسعه مشارکت با مقاومت‌های زیادی همراه بود و مجلس قبل تصویب کرد که بسته حمایتی تا آخر برنامه پنجم متوقف شود و این در بودجه سال 94 تصویب شد.

وزیر سابق آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه نهال توسعه مشارکت نیاز به مراقبت دارد، یادآور شد: این جریان در آ‌موزش و پرورش باید دنبال شود؛ چرا که چاره‌ای جز توسعه مشارکت نداریم.

فانی عنوان کرد: صراحتاً به عنوان کسی که قریب 47 سال کار کرده‌ام، اعلام  می‌کنم آموزش و پرورش متعلق به همه مردم ایران است و باید به آن کمک کنیم و آموزش و پرورش با اتکای صرف به منابع دولتی، اداره شدنی نیست.

وزیر سابق آموزش و پرورش با توجه به اولویت‌های آینده آموزش و پرورش، تصریح کرد: استمرار اجرای متوازن سند تحول به کمک نقشه راه بسیار مهم است و در برنامه ششم در دولت این استقرار را به تصویب رسانده‌ است.

وی بیان داشت: دومین موضوع استانداردسازی فضای آموزشی است؛ چرا که یک سوم فضای آموزشی ما استاندارد نیست و محمدباقر نوبخت در جلسه‌ای قول داد که در این خصوص کمک صورت گیرد و 3 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای استانداردسازی و مقاوم‌سازی فضای آموزشی تصویب شده است.

فانی سومین توصیه خود و اولویت آموزش و پرورش را مربوط به بخش نیروی انسانی دانست و گفت: 99 درصد اعتبار آموزش و پرورش مربوط به نیروی انسانی است اما مهمترین وظیفه این دستگاه رسیدن به منابع انسانی آن است.

وزیر سابق آموزش و پرورش متذکر شد: در طول سه سال و دو ماه فعالیت این دولت، بنده تنها وزیری هستم که حدود صد هزار پرسنل را کاهش دادم، در حالی که همه وزرا افزایش نیروی انسانی داشتند.

وی یادآور شد: میزان حق التدریس را از یک میلیون و 500 هزار ساعت در هفته به 970 هزار ساعت در هفته کاهش دادیم، در حالی که افزایش 500 هزار نفری دانش آموز را داشتیم.

فانی با اشاره به اهمیت افزایش انگیزه پرسنل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نیروی انسانی توانمند و با انگیزه متضمن تحول در آموزش و پرورش است و بدون چنین نیروی انسانی هیچ اتفاق و تحولی صورت نخواهد گرفت.

وزیر سابق آموزش و پرورش با برشمردن اهمیت حذف فاصله دریافتی معلمان با سایر کارکنان دولت تصریح کرد: بنده می‌گویم فاصله دریافتی معلم از سایر کارکنان از بین برود نه حکم‌شان؛ چرا که احکام در خیلی جاها یکسان است، اما در فیش حقوقی سایر دریافت‌ها مانند بحث رفاهی و ایاب و ذهاب وجود دارد که در فیش معلمان اینطور نیست.

وی خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: از شما می‌خواهم یا این سایر دریافت‌ها را حذف کنید یا این موارد را به فیش حقوقی معلمان اضافه کنید؛ چرا که معلم یک ریال خارج از حکمش دریافت نمی‌کند.

فانی با اشاره به مسئله آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: این موضوع را شروع کردیم اما ابتدا راه هستیم؛ ضمن اینکه توصیه آخر بنده توجه به فضای مجازی است و باید این موضوع در آموزش و پرورش سازماندهی شود.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها