انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 15614
12:48
آشنایی با «موسسه فرهنگی صابره» در گفت و گو با معاونت زنان موسسه؛

می گویند نظریات استاد زاهدی آسمانی است اما ما اکنون در مرحله اجرایی کردن نظریاتیم/ به جای حمایت، سفر کربلا هدیه می کنند!

به ما می گویند آسمانی حرف می زنید و حرف ها ثقیل است. اما ما اکنون به مرحله اجرا رسیده ایم و معلوم می شود حرف ها غیرقابل اجرا نبوده است. منتها چون ما اسیر نظام تعلیم و تربیت غربی هستیم نمی توانیم این نظریات را اجرا کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان، استاد مرتضی زاهدی مؤسس نهاد امور تربيتي با نظارت شهيدان رجايی و باهنر، و از پيشكسوتان عرصه تعليم و تربيت اسلامی محسوب می شود، وی دارای تحصیلات حوزوی بوده و در کنار آن، در آمريكا و كشورهاي اروپايي و عربي حضور مطالعاتی داشته است، مطالعات وسیع استاد زاهدی در حوزه تعلیم و تربیت قرآنی به نظریات بدیع و مهمی منتج شده که برای نظام تعلیم و تربیت کشور بسیار مهم و مبارک خواهد بود. نظريه‌ي مهندسي فرهنگي از ديدگاه اسلام يا تعليم و تربيت قرآني از مهم ترین نظریات ایشان است.

نظريه‌ی نقش زن در حيات انساني از ديدگاه قرآن و روايات، نظريه‌ي انديشه‌هاي عاشورايي از ديدگاه قرآن و روايات و نظريه نظام‌شناسی و نظام‌سازی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی از جمله نظریات این استاد در حوزه تعلیم و تربیت است.

«موسسه فرهنگی صابره» که زیر نظر استاد زاهدی در حال فعالیت است از حدود ده سال پیش با هدف ترويج فرهنگ اسلام ناب محمدي (ص) و در راستای به دستیابی به توليداتي اثر گذار، ماندگار و راهبردي برای تربیت نیروهای متخصص در امر تعلیم و تربیت قرآنی تاسیس شده است.

دوره هایی چون ؛ مديريت و تربيت اسلامي در تعليم و تربيت قرآني و نظام شناسي قرآني در مديريت و تربيت اسلامي  در این موسسه تدرس می شوند. در راستای آشنایی مخاطبان فرهنگی با این موسسه فعال و پویا با خانم فاطمه مافی معاونت زنان موسسه و از شاگردان قدیمی استاد زاهدی گفت و گویی داشته ایم که مشروح آن در ذیل می آید.

 

***********************

لطفا کمی از سوابق و فعالیت های خود بگویید خانم مافی.

من فاطمه مافی هستم، فوق لیسانس روانشناسی،  مدرس دانشگاه، مشاور و صاحب امتیاز مهدکودک و موسسه قرآنی. شش سال پیش تصمیم به تحصیل در مقطع دکترا گرفتم و در همان حین با استاد زاهدی آشنا شدم. غور در مفاهیم و تعلیمات ایشان مرا به گمشده ای که همواره به دنبالش بودم رساند و تصمیم گرفتم به جای تحصیل آکادمیک شاگردی ایشان را بکنم.اکنون شش سال است که شاگرد ایشان هستم و در موسسه صابره هم معاونت زنان را بر عهده گرفتم.

پیش از آمدنم به موسسه صابره مشغولیت های فراوانی داشتم که مجبور شدم به دلیل فشار کاری و درسی در موسسه آن را کم کنم. در چند دانشگاه تدریس داشتم که به یک دانشگاه تقلیل دادم؛ موسسه قرآنی و مهدکودکی که داشتم را به دیگران سپردم. و در مدرسه تزکیه هم مشاور بودم که آن ر ا هم بسیار کم کردم.

فعالیت موسسه صابره به چه نحو است؟

موسسه صابره تمام فعالیت هایش رایگان است. تبلیغات خاصی هم نداریم و کار ما تبلیغ ماست. استاد در پرند ساکن هستند و بیشتر کلاس ها در پرند است اما پنج شنبه ها در شعبه تهران هم در خیابان جمهوری کلاس داریم. استاد، مدت بیست سال است که در حوزه تعلیم و تربیت و مسائل پیرامون آن فعالیت می کند و از هفت سال پیش به کار تربیت مدرس در حوزه تعلیم و تربیت قرآنی اهتمام نموده که البته تا کنون به کسی مدرک استادی نداده اند.

موسسه تعدادی اساتید مشاور دارد و تعدادی هم کارآموز. در پذیرش کارآموزان پیشتر مدرک کارشناسی ارشد ملاک بود که اکنون از مقطع کارشناسی هم جذب داریم و صرف دغدغه و استعداد در حوزه تعلیم و تربیت برای ما کافی است.

مبانی استاد در مباحث تعلیم و تربیت در موسسه صابره چیست؟

استاد 5 مبنا دارد؛ توحید، مهم ترین مبنای این مباحث نظری است، سپس هستی شناسی و نگاه قرآنی به آن. معرفت شناسی که نگاه اسلام و غرب به علم را شامل می شود و در آن دقیقا بررسی می شود که نگاه اسلام به علم چیست و چه تفاوت های دقیقی با نگاه غرب به علم دارد. زیرا در اسلام علم نور است برعکس آنچه علم در مبانی تعلیم و تربیت غربی صرفا مهارت و تکنولوژی است.

جامعه شناسی و انسان شناسی از دیگر مبانی استاد در نظریه پردازی و تدریس است و تفاوت های نگاه غرب و اسلام را به طور خاص و دقیق در این زمینه هم استخراج کرده اند. بالاخص پیرامون موضوع قلب و تربیت قلب وموضوعیت آن مطالعه و نظریه پردازی کرده اند. و نظریاتی هم پیرامون عقل ملکوتی که جای آن در قلب است که همان وجدان است نیز دارند. تمام حرف های ایشان خالص از آیات قرآن است.

نظام سازی یکی دیگر از حوزه فعالیت های ایشان است که مهم ترین عامل عدم موفقیت نظام تعلیم و تربیت فعلی ما فعالیت در داخل نظام غربی و فرسوده است که مانع هرگونه تحرک و کارآیی تعالیم توحیدی شده است.

فعلا مبانی تالیفی استاد، منتشر نشده است و به دلیل حساسیت استاد زاهدی مبنی بر ارائه یک نظریه درست و مبتنی بر معارف قرآنی، تالیفات ایشان در اختیار آیت الله میرباقری قرار گرفته تا آنها را نقد کنند تا در هیچ مسئله ای کوچکترین زاویه ای با شرع نداشته نباشد.

به کار عملی هم رسیده اید؟ یعنی توانسته اید این نظریه پردازی ها را در حوزه ی عملی هم محقق کنید؟

موسسه صابره، دو سال است که دانش آموز جذب می کند، از پایه چهارم تا ششم که امسال هفتم هم اضافه شده. البته آنها به عنوان رسمی دانش آموز برای گذراندن دوره تحصیلی جذب نمی شوند. صرفا دو روز در موسسه حضور دارند و طرح درس هایی که در طول هفته تحت نظارت استاد نوشته می شود برای آنها تدریس می شود. و هدف ما هم پی ریزی شاکله دینی بر اساس نظریات استاد است.

کلاس های ما رایگان هستند و به خاطر شناخته شده بودن استاد و اعتماد والدین استقبال خوبی هم صورت گرفته است. البته طرح ما فعلا در مرحله آزمون و خطاست. و دانش آموزان هم در این محدوده سنی انتخاب شده اند چون در نیمه دوم دبستانند و الفبا را بلدند و کار با آنها کمی آسانتر است.

در کلاسی که بیست شاگرد باشد چهار مربی حضور دارند، چون هر کودکی دنیای خاص خودش را دارد. ایشان به مربیان مجانی و بدون دریافت پول درس می دهد و مربیان هم مجانا کار می کنند.

گفتید در مرحله آزمون و خطا هستید؛ به نظر خودتان چقدر موفق بوده اید یا خواهید بود؟

ببینید افرادی که حرف استاد را خوب فهمیده باشند کم هستند و حجم کار در موسسه بسیار زیاد است و نیروها کم. طرح درس نوشتن خودش به تنهایی وقت بسیار زیادی می گیرد اما اگر طرح درس ها به جایی برسد و موفق شود، می توان قضاوت کرد که نتیجه کار ما چه بوده است.

برای والدین هم برنامه ای دارید؟

استاد به مثلث والدین، مربی و کودک باور دارد و به طور منظم جلساتی را برای همه آنها برگزار می کند. البته برخی جلسات تخصصی هم هست که مثلا فقط مخصوص والدین است. برای مثال آموزش خانواده با نگاه تعلیم و تربیت قرآنی که برای مادران برگزار می شود.

چرا خوب معرفی نشده اید؟ حمایت مالی هم می شوید؟

ارشاد همان حمایتی که از موسسه معمولی قرآنی من دارد از موسسه صابره هم دارد. متاسفانه کسی متوجه عمق کار نیست. مثلا آقای فانی به ملاقات استاد آمد و به ایشان هدیه سفر کربلا داد. اما استاد می گوید کربلای من اینجا و در ایجاد و گسترش نظام تعلیم و تربیت قرآنی است؛ اما کسی متوجه نیست و هیچ حمایت خاصی از موسسه نمی شود.

از طرف دیگر به ما می گویند آسمانی حرف می زنید و حرف ها ثقیل است. اما ما اکنون به مرحله اجرا رسیده ایم و معلوم می شود حرف ها غیرقابل اجرا نبوده است. منتها چون ما اسیر نظام تعلیم و تربیت غربی هستیم نمی توانیم این نظریات را اجرا کنیم.

 

 

استاد چه نظری در باب سند تحول بنیادین دارند؟

ایشان سند را دارای مفاهیم کلی که برداشت سلیقه ای زیادی می توان از آن کرد تعبیر می کنند. ضمن آن که معتقدند مباحثی چون تفاوت ذاتی دختر و پسر در امر آموزش در آن گنجانده نشده و بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت دقیقی تدوین نشده است.

ایشان به عنوان یکی از نظریه پردازان تعلیم و تربیت در کمیته تدوین سند تحول نبودند؟

خیر از ایشان دعوت نشده بود.

مهم ترین مشکل نظام تعلیم و تربیت ما از نظر ایشان چیست؟

به نظر ایشان تولید انبوه، باید در نظام سامان یابد تا جای هرچیزی در تعلیم و تربیت مشخص شود و چون ما گرفتار نظام تعلیم و تربیت غرب هستیم نمی توانیم با محتوای خوب هم به اهداف تعلیم و تربیت اسلامی برسیم و نظام باید تغییر کند.

 

انتهای پیام/

 

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها