انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 16361
08:51

آیا توسعه مدارس بزرگ به انعطاف در برنامه درسی منجر می‌شوند؟

انتظار می‌رود که سکانداران وزارتخانه با هدایت و برنامه‌ریزی، ظرفیت مدرسه‌سازی کشور به‌سوی ساخت مدارس بزرگ، تحول‌آفرینی در عرصه فضاهای آموزشی و برنامه درسی را رقم بزنند. البته این نکته را نیز باید افزود که به دلیل ملاحظات اقلیمی و جمعیتی، ایجاد مدارس بزرگ در برخی نقاط کشور میسر نیست که این نکته باید در برنامه‌ریزی‌های مربوط به مناطق کم‌جمعیت و محروم رعایت شود.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان، حمایت از ساخت مدارس بزرگ (مدارسی با ظرفیت بیش از ۵۴۰ دانش‌آموز) ازجمله تأکیدات برنامه مصوب زیرنظام فضا و تجهیزات سند تحول بنیادین به شمار می‌رود. در این مصوبه، وزارتخانه موظف شده است تا به‌منظور کاهش تعداد مدارس با رویکرد ایجاد مدارس متوسط و بزرگ و افزایش بهره‌وری، ظرف مدت یک سال طرح ساماندهی مدارس موجود را تهیه کند و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند.

طبق اظهارات نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، در فروردین ۹۵، حدود ۴۰ درصد از ۱۰۶ هزار مدرسه موجود زیر ۵۰ دانش‌آموز دارند. در این رابطه زرافشان، معاون آموزش متوسطه نیز، اعتقاد دارد که در تقسیم‌بندی‌های جهانی مدارس ما جزو مدارس «خیلی کوچک» هستند. وی به این نقطه ضعف اشاره نموده است که در مدارس کوچک، امکان انعطاف در برنامه درسی و ارائه دروس انتخابی وجود ندارد.

وی به‌عنوان نمونه به مدارس جامع در یکی از کشورها اشاره نمود. در این مدارس انعطاف در انتخاب واحد وجود دارد و دانش‌آموز با گذراندن ۷۰ واحد از ۱۷۰ واحدِ ارائه‌شده، فارغ‌التحصیل می‌شود.

ناگفته نماند که مبانی نظری سند تحول نیز بر ارائه‌ی بخشی از برنامه درسی به‌صورت انتخابی (نیمه‌تجویزی و غیرتجویزی) تأکید می‌کند. تحقق این اقدام تحولی، در گرو ارائه بخشی از دروس به‌صورت متنوع خواهد بود که بنا به ملاحظات اجرایی، به‌ویژه صرفه اقتصادی و تأمین کادر آموزشی مرتبط با این دروس، وجود مدارس با تعداد قابل توجه دانش‌آموز و امکانات و فضاهای لازم ضرورت دارد.

با این اوصاف انتظار می‌رود که سکانداران وزارتخانه با هدایت و برنامه‌ریزی، ظرفیت مدرسه‌سازی کشور به‌سوی ساخت مدارس بزرگ، تحول‌آفرینی در عرصه فضاهای آموزشی و برنامه درسی را رقم بزنند. البته این نکته را نیز باید افزود که به دلیل ملاحظات اقلیمی و جمعیتی، ایجاد مدارس بزرگ در برخی نقاط کشور میسر نیست که این نکته باید در برنامه‌ریزی‌های مربوط به مناطق کم‌جمعیت و محروم رعایت شود.

 

انتهای پیام/

عیارآنلاین

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها