انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 16560
11:27

نقش آموزش و پرورش در پیشگیری و مقابله با فتنه

یکی از کارکردهای اساسی آموزش و پرورش جامعه پذیری سیاسی است. فرایندی که در آن نظام سیاسی می­کوشد ارزش­ها و نگرش ها بر رفتارها وتمایلات مورد قبول ساختار حاکم را از طریق نظام آموزشی به افراد نسل های جدید انتقال داده و در آنها درونی سازد. در واقع از طریق این فرایند، یک رابطه متقابل بین نظام آموزشی و نظام سیاسی جامعه پدید می­ آید.
نسخه مناسب چاپ

پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان- نفیسه علمی نیک: ایده کلی آموزش نمی­تواند فقط محدود به آینده نگری و دادن شناخت و پرورش ذوق تحصیلی باشد بلکه باید در عین حال رفتارها و آگاهی ها را شکل دهد و در جهت­ گیری زندگی فرد از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، معنوی و همچنین سیاسی موثر باشد و در رفتارهایی همچون تعقل، جامعه پذیری، جوانمردی، انضباط و روحیه کار جمعی، شناخت دوست و دشمن  بصیرت و آگاهی لازم را به فرد بدهد .
واژه آموزش سیاسی بر کوششی برنامه ریزی شده و مستقیم در روند جامعه پذیری دلالت دارد که هدف آن انتقال گرایش ها و نگرش های سیاسی است. آموزش سیاسی معمولا بوسیله نهادهای خانواده، مدرسه و بسیاری از سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی انجام می­گیرد. در غالب جوامع برای آموزش مستقیم ارزش ها و رفتارهای سیاسی و ترویج اصول آن از کانال­های رسمی و غیر­رسمی استفاده می­شود. اهمیت آموزش سیاسی مسئله ای پذیرفته شده است.
نظام آموزش و پرورش از طریق آموزش سیاسی احساس وفاداری به نظام، احساس میهن پرستی، وابستگی به نهادها و آموزش­های سیاسی را در شهروندان تقویت می­کند و با بالا بردن سطح مشروعیت نظام سیاسی برای آن، تولید پشتیبانی کرده و اساس آن را استحکام می­بخشد.
  برنامه ­ریزی در آموزش سیاسی در حال حاضر در کشورهایی که از دهه 1930 تاکنون در آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین به استقلال رسیده­ اند از جمله اساسی­ ترین مسائل آموزش و پرورش  محسوب می­گردد.

مدارس ابتدائی و طبقات نوجوان هدف عمده چنین برنامه ریزی هائی را تشکیل می­دهند آنها د که نهادها و ساخت های سیاسی موجود را به مردم معرفی کنند و به آنها بقبولانند و از سوی دیگر با خلق یک ساماندهی ارزش سیاسی ونمادین به احساس وابستگی عاطفی و ذهنی را در مردم بوجود آورد  سبب تحکیم، ثبات و مشروعیت هرچه بیشتر آنها شوند.

 

یکی از فتنه های بزرگ در تاریخ نظام جمهوری اسلامی حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری بود. آنچه پس از انتخابات رخ داد در لایه ظاهری اعتراض به نتیجه انتخابات با ادعای واهی تقلب آنهم بدون دلیل و مدرک قانع کننده و با استفاده از روش های غیر قانونی و کشاندن اعتراضات به سطح خیابان ها بود. در حالیکه راه حل قانونی برای این مسئله وجود داشت و انتظار بود کسانی که معتقد به نظام جمهوری اسلامی هستند و سالیان زیادی به نظام خدمت کرده­اند و قانون­گرایی و احترام به قانون را از برنامه­های اصلی خود معرفی نموده بودند، از طریق مجاری قانونی مطالبات و ادعاهای خود را پیگیری نمایند.

 
 مقام معظم رهبری در بیانی می‌فرمایند:   "دشمن‌ها امروز درصدد این هستند که ملت ایران را از محتواى برانگیزاننده‌ى آن - که همین ایمان روشنِ مستدل باشد - خالى کنند. انواع شیوه‌ها را به کار می‌برند؛ ترویجهاى باطل می‌کنند، سرگرمى درست می‌کنند، سرگرمى‌هاى فکرى درست می­کنند، سرگرمى‌هاى شهوانى درست می­کنند، سرگرمى‌هاى سیاسى درست می­کنند، فتنه درست می­کنند؛ اینها همه یک سیاست است. خوب، در مقابل اینها چه کار باید کرد؟ باید این ایمان را که مایه‌ى قیام و ایستادگى و ثبات ملت ایران است، تقویت کرد."( بیانات رهبر معظم انقلاب در سالروز ولادت حضرت فاطمه‌ى زهرا (س)، 13/3/89. )

 از آنجا که یکی از علل پیدایش فتنه در جامعه اسلامی، ضعف اخلاقی افراد است، برای خشکاندن ریشه‌‌های فتنه لازم است اخلاق اسلامی در همه سطوح و ساحت‌‌های زندگی مردم ترویج شود و نظام جامع اخلاقی و رفتاری انسان مسلمان تدوین و عملیاتی شود. باید اخلاق اجتماعی، اخلاق سیاسی، اخلاق علم اندوزی، اخلاق نقد، اخلاق جنسی، اخلاق خانواده، اخلاق معاشرت، اخلاق شهروندی و امثال آن همگی بر اساس مبانی اسلامی و به شیوه ای کاربردی برای سطوح مختلف تدوین شود و محور فعالیت‌‌های تربیتی و تعلیمی قرار گیرد.

 

  یکی از کارکردهای اساسی آموزش و پرورش جامعه پذیری سیاسی است. فرایندی که در آن نظام سیاسی می­کوشد ارزش­ها و نگرش ها بر رفتارها وتمایلات مورد قبول ساختار حاکم را از طریق نظام آموزشی به افراد نسل های جدید انتقال داده و در آنها درونی سازد. در واقع از طریق این فرایند، یک رابطه متقابل بین نظام آموزشی و نظام سیاسی جامعه پدید می ­آید. به هر میزانی که بر اهمیت و کاهش نظام آموزشی افزوده می­شود، به همان میزان نیز باید بر کارآیی نظام سیاسی افزوده شود. زیرا ظهور رشد و توسعه گروه های اجتماعی جدید و نخبگان تقاضاهای جدیدی را به شکل مشارکت سیاسی و ایفای نقش­های اجتماعی و سیاسی جدید ایجاب می­کند و بنابراین نظام سیاسی باید از ظرفیت و توانائی لازم برای تغییر وضعیت برخوردار باشد.

در جامعه ما معلمان از محبوبیت و تاثیرگذاری بسیاری برخورداند، ضمن اینکه پشتیبان قوی و بازوی توانمند نظام جمهوری اسلامی نیز به شمار می روند.

 معلمان به دلیل رویکرد فرهنگی و انقلابی که دارند، می توانند در عرصه های مختلف نقش آفرینی کنند. در پیروزی انقلاب اسلامی نیز معلمان نقش بسزایی ایفا کردند. معلمان در دفاع مقدس و نیز مدیریت کشور هم نقش تعیین کننده ای داشته اند، تا آنجا که حتی گروه هایی به طمع افتادند و تلاش کردند که در آموزش و پرورش سوءاستفاده های موردی از این توانمندی های سیاسی داشته باشند . اما با هوشیاری قاطبه معلمان متعهد و پایبند به ارزش های اسلامی، توطئه های آنها نقش بر آب شد.

  برهمین اساس رویکرد حاکمیت به آموزش و پروش هم باید براساس نیرو و نهاد تامین کننده سرمایه انسانی و مشروعیت ساز و تامین کننده امنیت اجتماعی و ملی در جهت تقوت قدرت واستمرار حکومت، تغییر یافته وعمل نماید. و به معلم به عنوان بازوان اصلی  و حرفه ای ترین طراحان و رزمندگان کارزار فرهنگی اجتماعی و سیاسی نگاه کند تا ناگزیر نباشد روزبه روز بر تقویت بنیه نظامی خود افزوده وخود را درمسیر پر هزینه  و بی بازگشت رقابت های نظامی قرار دهد.

نحوه نگرش و بینش دانش آموزی که دست پرورده معلمی با بصیرت است نسبت به جامعه پیش رو و زندگی اجتماعی و سیاسی خود می تواند بسیار ژرف و عمیق باشد و در نتیجه از آفت ها و آسیب هایی که در هر جامعه از سوی دشمن داخلی و خارجی وارد می شود مصون بماند. چنین فردی توانایی و مهارت شناخت دوست و دشمن و واکاوی رفتارهای آنها را داشته و با مراجعه به منابع موثق و قابل اعتماد می تواند از چنین آسیب ها و فتنه هایی در امان بماند. آموزش و پرورش برای شناساندن باورها ، اعتقادات ملی و تربیت سیاسی باید برنامه ریزی نظام مند داشته باشد.

تا به حال در مقاطع مختلف و حتی در سخت ترین  برحه­ها، از قیام علیه رژیم ستمشاهی تا انقلاب و دوران دفاع مقدس و پس از آن جنگ نرم و هجمه های موذیانه دشمن از درون و بیرون ، در همه حال نظام تعلیم و تربیت و معلمان ثابت نموده اند که تاثیر بسزایی بر روی دانش آموزان امروز که جوانان فردا هستند داشته­اند. چه بسیار معلمانی که به همراه دانش آموزان خود در تظاهرات علیه رژیم پهلوی و پس از آن در جبه های دفاع حق علیه باطل شرکت کرده­اند. و این امر نشان­دهنده تاثیر کردار معلم به همراه کلام و گفتار اوست.

با توجه به ویژگی­ های فتنه و روش های گسترش پنهانی و کرم گونه آن در جامعه، ریشه و علل گسترش فتنه ها و چگونگی  پیدایش آن در جامعه و از سوی دیگر،  ویژگی های منحصر به فرد نهاد آموزش و پرورش از جمله منظم بودن، سر و کار داشتن با کودکان و نوجوانان که در سنین رشد و شکل­گیری شخصیت هستند، گسترده بودن جامعه هدف در آموزش و پرورش و طولانی و مستمر بودن زمان آموزش، بالا بودن سطح توانایی ها و آگاهی های افراد فعال بخصوص آموزگاران و مربیان در این نهاد،  آموزش و پرورش می­تواند به عنوان یک نهاد محوری با قابلیت و ظرفیت بالا در جهت پیشگیری و مقابله با فتنه های احتمالی بوجود آمده در جامعه ایران اسلامی، مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان فرهنگی، به ویژه شورای انقلاب فرهنگی قرار گیرد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها