انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 16562
11:41

نشانه های نفوذ جریان فتنه به آموزش و پرورش/ عوامل بازدارنده آموزش و پرورش در ايفاي نقش مؤثر مقابل فتنه چیست؟

یکی از نمونه‌هاي نفوذ جريان فتنه به آموزش و پرورش این است: يكي از موسسات مشهور تجاري آموزشي كه در زمينه انتشار كتاب‌هاي كمك‌آموزشي و كنكور فعاليت دارد نشريه خويش را در شمارگان ده‌ها هزار نسخه در مدارس به طور رايگان توزيع مي‌كند و محصول اين پيوند مشترك تامين منافع اقتصادي موسسه فوق‌الذكر و تامين منافع سياسي اصحاب فتنه است.
نسخه مناسب چاپ

پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان- فریدون باقری*: در جوامع امروز آموزش و پرورش بی تردید نقش اصلی را در توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، و فرهنگی ایفا می کند و عیار توسعه در هر کشور ی را با میزان سرمایه گذاری برای کودکان و نوجوانان آن کشور می سنجند . يكي از وظايف مهم آموزش و پرورش آگاه كردن دانش آموزان در برابر انواع آسيب هاي اجتماعي است يكي از اين نوع آسيب ها ، فتنه است . از پرتكرارترين واژه ‌ها در ادبیات دینی ما ، ادبیات قـرآن‌ و مـخصوصا ادبیات نهج البلاغه ، واژه فتنه است . معانی متعددی برای آن ذکر شده است.فتنه به معنای قتل ، عذاب الهی ، ستمگری ، شرک و گاهی به معنای کفر آمده است.

برای هـرکدام از این‌ها آیاتی وجود دارد ، اما از آن معنای‌ فتنه‌ که‌ بیشتر در ادبیات سیاسی و اجتماعی اسلام به کار می‌رود ، شاید بشود وجه مشترکی به دست آورد و آن به قول بعضی از محققین، اختلال همراه با اضطراب است.یعنی وضعیت ذهنی ، فکری ، ایمانی‌ یا اجـتماعی یـک‌ فرد‌ یا یک جامعه مختل شود و حالت اضطراب و سرگردانی هم در کار وجود داشته باشد.شاید بشود گفت که این‌ معنای حقیقی فتنه است . در فضایی که حق و باطل به هم شباهت دارند ، افراد قدرت تشخیص ندارند و نمی‌دانند حق کدام و باطل کدام است . باطل چهره‌ و لباس‌ حق را پوشیده اسـت.

در ایـن‌ فضا کـه یک فضای اختلال روحی و روانـی و فـطری رخ مـی‌دهد و افراد یک حالت اضطراب دارند ، نمی‌دانند چه‌ سرنوشتی‌ دچار‌ خودشان و جامعه‌شان می‌شود . فتنه‌ها‌ي اجتماعي، از نقطه‌اي شروع مي‌شوند. کساني که انگيزة ويژه‌اي دارند و درپي تحقق آن هستند، راه را در اين مي‌بينند که آشـوبي در اجتماع برپا کنند ـ مقصـود از آشـوب، فقط آشـوب فيزيکي نيسـت، بلکه پديد آوردن هـرنوع حالت ابهـام‌آميز، آشفتگي و نابساماني است ـ تا در ساية اين آشفتگـي‌ها، مقاصـد خود را تأمين کنند. آنها در اين راه کساني را به کار مي‌گيرند، آگاهانه با آنها قرارداد مي‌بندند ، يا ناآگاهانه آنان را به دام مي‌اندازند تا به‌ سود ايشان کار کنند. آنها نقشه مي‌کشند و آن را به‌تدريج اجرا مي‌کنند. البته طرح و نقشه‌هاي متعددي تنظيم مي‌کنند که اگر اولي موفق نبود، دومي ، سومي و طرح‌هاي پس از آن را اجرا ‌کنند تا به نتيجة دلخواه برسند. در اين جريانات، کساني خواسته يا ناخواسته به دام مي‌افتند و خسارت‌هايي مي‌بينند، چه خسارت‌ها‌ي مالي و چه خسارت‌ها‌ي عرضي و آبرويي، که از اولي شديدتر است و در آن، موقعيت اجتماعي فرد يا گروهي تخريب مي شود و ترور شخصيت صورت مي‌گيرد ، گاهي يکي دو نفر يا گروهي کشته مي‌شوند، اما گاهي جنگ خانمان‌سوزي برپا مي شود كه هستي ملتي را برباد مي دهد.

  جنگ تحمیلی خود یک فتنه بود ، ولی دشمن مشخص بود و فقط تعداد كمي از افراد داخل كه ،  ستون پنجم دشمن شده بودند ، مشخص نبودند ، که آن ها هم عده ای رسوا و بقیه هم به فضل الهی رسوا خواهند شد. هم چنین فتنه ۷۸ و فتنه ۸۸. زمانی که فتنه ۸۸ رخ داد بسیار فضا غبارآلود شد و بعضی به خطا رفتند و راه را عوضی انتخاب کردند و یک عده هم وسط طناب را داشتند که هر طرف پیروز شد به همان طرف بروند. اما عده ای که معیار و بصیرت داشتند خطا نرفتند و پای نظام و انقلاب ماندند.

از نمونه‌هاي نفوذ جريان فتنه به آموزش و پرورش ، مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرد:

1- نشريه تربيت سياسي ، وابسته به معاونت پرورشي وزارت آموزش و پرورش پس از سال‌ها توقف اخيرا شماره‌هاي جديد خود را انتشار داده است و علي‌رغم آنكه مقام معظم رهبري در ديدار ارديبهشت ماه سال جاري به مسئولان اين وزارتخانه هشدار اكيد دادند كه فعاليت‌هاي حزبي و سياسي براي آموزش و پرورش "سم" است، در نخستين شماره نشريه تربيت سياسي، شاهد هستيم كه تكيه اصلي بر دامن زدن به اختلاف ديدگاه‌ها بين قواي سه گانه و نهادها و نمايش آنها به عنوان چالش‌‌هاي سياسي نظام است و از آن جمله مقالاتي است در ارتباط با اختلاف ديدگاه برخي دولت مردان با صداوسيما يا انتقاد به قوه قضائيه يا نقد عملكرد مجلس شوراي اسلامي در زمينه استيضاح وزير علوم و همچنين مطلبي در معرفي يكي از تشكل‌هاي جديد اصلاح‌طلب!  البته اين نشريه در شماره دوم خود هم به بهانه بزرگداشت ياد و خاطره حضرت آيت‌الله مهدوي‌كني (ره) به پيام سيدمحمد خاتمي اشاره مي‌كند و تلاش مي‌كند به نوعي از سردمداران فتنه نام ببرد و از آنان اعاده حيثيت نمايد.

2- يكي از موسسات مشهور تجاري آموزشي كه در زمينه انتشار كتاب‌هاي كمك‌آموزشي و كنكور فعاليت دارد نشريه خويش را در شمارگان ده‌ها هزار نسخه در مدارس به طور رايگان توزيع مي‌كند و محصول اين پيوند مشترك تامين منافع اقتصادي موسسه فوق‌الذكر و تامين منافع سياسي اصحاب فتنه است.

  فرصت‌طلبان از اين واقعيت غافلند كه معلم اگر چه براساس شاكله تربيتي‌اش ، سرشار از روحيه خوش‌بيني ، صداقت و صميميت است اما دوبار از يك نقطه گزيده نخواهد شد و تجربه 35 سال گذشته و مقاومت معلمان در برابر تحريكات گروه‌هاي فرصت‌طلب و پايمردي فرهنگيان بر دفاع از منافع ملي و انقلابي ثابت كرده است كه معلم فرهيخته هرگاه تصميم به فعاليت و موضع‌گيري سياسي داشته باشد با استقلال راي  راه خود را انتخاب خواهد كرد و در يك كلام مي‌توان گفت آنان كه به جامعه معلمان به عنوان سياهي لشكر حزب سياسي خويش مي‌نگرند، نه معلم را شناخته‌اند و نه سياست را.

  رهبر معظم انقلاب اسلامی در فاصله سی روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، برای سومین‌بار از ابتدای سال ۹۲، خسارات فتنه ۸۸ را ناشی از "بی‌توجهی به قانون" اعلام کردند ، ایشان در دیدار با دست‌اندرکاران انتخابات، راه اساسى پیش نیامدن مشکلات انتخاباتى -نظیر آنچه در سال ۸۸ رخ داد- را التزام همه به قانون دانسته بودند و در دیدار اول سال 1392 در حرم امام رضا علیه‌السلام، عدم تمکین از قانون را علت حوادث سال ۸۸ خواندند  .  

مردم ما در مقابله‌ی با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دی 88 در سرتاسر کشور مشت محکمی به دهان فتنه‌گران زد. این کار را خود مردم کردند. این خیلی معنا دارد؛ این نشانه‌ی این است که مردم بیدارند، هشیارند. (مقام معظم رهبري)

بنابراين اين نياز در آموزش و پرورش به طور جد احساس مي شود تا يك سري عوامل و شاخص ها در آموزش و پرورش  در برابر فتنه و انواع آن ، معرفي شود و روي آن شاخص ها كار كرده و تقويت شان كرد، اين شاخص ها بايد به گونه اي انتخاب شوند كه نيازهاي معلمان ، دانش آموزان و خانواده دانش آموزان را جهت شناسايي انواع فتنه و برخورد با انواع فتنه را فراهم نمايد و مانع از ورود  فتنه و فتنه گران به داخل اين سازمان فرهنگي و تربيتي شوند.

در پایان پیشنهاد می شود که :

1- پيشنهاد مي شود معاونت پرورشي در مدارس تقويت شود زيرا اين معاونت مي تواند تربيت ديني دانش آموزان را كه يك عامل بازدارنده مقابل فتنه است به خوبي رشد دهد.

2- تشویق معلمان برای ارائه مقالات در زمینه فتنه و ابعاد آن در جشنواره‌ها و همایش‌ها.

3- اختصاص بخشی از فضای کتابخانه مدرسه به کتاب‌هايی در خصوص فتنه ،با توجه به مقاطع سنی فرزندان، به منظور بالا بردن فرهنگ عمومي .

4- برگزاری مسابقات با موضوع فتنه در جشن‌ها و اعیاد در مدارس.

5- تشويق دانش آموزان به تهيه روزنامه ديواري باموضوع فتنه و فتنه گران .

6- نصب احاديث و روايات و جملات بزرگان در ارتباط با فتنه در مدارس .

7- همکاری سه جانبه مدرسه، خانواده ها و حوزه هاي علميه برای آگاهی بخشی به جوانان از طریق جلسه و سخنرانی و انتقال تجارب به یکدیگر

 

انتهای پیام/

*کارشناس ارشد مسائل آموزش و پرورش

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها