انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 16572
14:35

چگونگی نقش آفرینی مثبت آموزش و پرورش در برابر فتنه

جمعیت دانش آموزی عظیم و موثر آن و معلمان دلسوز و متعهدش از جمله فرصت هایی است که در جهت مقابله در بربر فتنه ها در اختیارکشور است و به همان دلایل و عوامل کم و بیش تأثیرگذار مادی یکی از موثرترین تهدیداتی است که می تواند مورد سوءاستفاده بیگانگان و دشمنان قرار گیرد .بنابراین شناخت کلیه جوانب آن می تواند در تحقق نقش مثبت در برابر فتنه مورد استفاده مفید مسئولان قرار گیرد.
نسخه مناسب چاپ

پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان: مسأله مورد مطالعه در این مقاله ،چگونگی نقش آفرینی مثبت آموزش و پرورش در برابر فتنه می باشد و هدف از آن تبیین جایگاه آموزش و پرورش و نقش آفرینی مثبت آن در برابر فتنه است.در این مطالعه ضمن تعریف متغیرهای فتنه و نقش و آموزش و پرورش یا تربیت سعی شده است وضعیت و جایگاه فعلی آموزش و پرورش در مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه مورد مداقه و نقد قرار گیرد. این مطالعه با روش کتابخانه ای و بررسی منابع موجود  به انجام رسیده است.  

    نيم‌ نگاهي به رخداد‎هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و فراز و نشيب‎‎هاي راه طي شده، بي‎ترديد اهميت وقايع تلخ سال 1388 را در ذهن و نظر هر پرسشگري برجسته ساخته و متوجه مقطع تاريخي بعد از انتخابات دهم رياست ‎جمهوري مي‎کند که در آن با ريزش‎ها و رويش‎‎هاي کم سابقه يا بي‎سابقه، فصلي نو، فراروي نظام اسلامي قرار گرفت و ملت رشيد ايران اسلامي از آزموني ديگر سربلند و پيروز خارج گشت. با تامل و تفحص در میان مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مطرح شده می توان به حساسیت نقش آموزش و پرورش به عنوان گسترده ترین و بنیادی ترین نهاد تعلیم و تربیت پی برد.

      اکنون سی وهفت سال است که ملت بزرگ ایران در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی شکوهمند خود و پیمودن فرآیند تکاملی آن، محکم و استوار ایستاده است و برای ارتقای نظام "مردم سالاری دینی" خود با حفظ همه مبانی و مختصات اصیل آن می‌کوشد و در واقع، با نگاهی به این دوران سخت و گاه پر از التهاب، باید گفت که تجربه مردم سالاری دینی در ایران، محصول عبور عزتمندانه و افتخار آمیز از چالش‌ها و تهدیدات عدیده سخت، نیمه سخت و نرمی است که بیش از سه دهه با آنها دست و پنجه نرم می کند.

از میان آسیب‌ها، چالش‌ها و تهدیدات سی و چند ساله گذشته، فتنه 88، از حیث ماهیت، ابعاد، گستره و عمق، عناصر و بازیگران، شیوه‌ها و ابزار، آثار و پیامدها، منحصر به فرد بوده است.

آموزش وپرورش کشور اسلامی ایران به عنوان متولی رسمی و اساسی  تعلیم و تربیت دانش آموزان این کشور محسوب می شود که طیف گسترده ای از معلمان تحصیل کرده ،انقلابی ،متدین و دارای شعور سیاسی را در مجموعه ی خود جای داده است و جمعیت چند میلیونی آینده سازان این جامعه را در زیر چتر تعالیم خود پذیرفته است.

نگاهی به گذشته کشور و نقش آفرینی موثر و مثبت نیروهای متعهد آموزش و پرورش در جریان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در جریان هشت سال دفاع مقدس از یکسو و جایگاه ویژه دانش آموزان در این حوادث بزرگ تاریخ کشورمان از سویی دیگر ،این سئوال را پیش روی صاحب نظران قرار می دهد که از این پتانسیل عظیم چگونه می توان بهره برداری نمود و به عبارت دیگر آموزش و پرورش با توجه به اهداف و رسالت های عظیمی که بردوش دارد چگونه می تواند بار دیگر نقش مثبتی در در جریانات سیاسی و فرهنگی جامعه از جمله مسأله فتنه، ایفا نماید؟

ریشه لغوی کلمه «فـتـنـه»، مـصـدر عـربـى از مـاده فـَتـَن اسـت و در لغـت به معناى «در آتش انداختن» و «گـداخـتـن سـیـم و زر» جـهـت آزمـایـش و جـدا سـاخـتـن مـواد خـالص آن از نـاخـالصى هاست.

آخرین و متقن ترین سند تدوین شده برای آموزش و پرورش کشور سند تحول بنیادین است که در آن شش ساحت مهم برای تعلیم و تربیت کشور در نظر گرفته شده و تمام اهداف، ماموریتها و چشم انداز سند بنیادین آموزش و پرورش رسیدن به حیات طیبه است.

بر اساس سند تحول; تربیت دینی و اخلاقی- تربیت سیاسی و اجتماعی- تربیت زیستی و بدنی- تربیت هنری و زیبا شناختی- تربیت اقتصادی و حرفه ای- تربیت علمی و فناوری -ساحت هایی هستند که تعلیم و تربیت      دانش آموزان بر اساس آنها صورت خواهد گرفت. همچنین در سند تحول بنیادین، محور فعالیت های مدارس باید بر پنج عنصر علم، ایمان، اخلاق، عمل و تفکر صورت گیرد.تأمل و تفحص در مطالب مذکور این نکته مهم را یادآوری می نماید که در کنار تمام تعالیم مد نظر ،تربیت سیاسی و اجتماعی هم به عنوان یک ساحت و گستره عظیم تربیتی دانش آموزان مورد انتظار است.از طرف دیگر برای جامه ی عمل پوشاندن به چنین هدف مهم باید ابزار و نیروی انسانی  و مالی مورد نیاز را در اختیار داشت و مورد استفاده قرار داد.نیروی انسانی در آموزش و پرورش که از آن با نام معلم یاد می شود ،باید شرایط و ویژگی ها،توانمندی و امکانات مورد نیازش را در اختیار داشته باشد تا بتواند در عمل به وظایف خویش موفق باشد.معلم باید با دانش روز دنیا آشنا باشد و حداقل یک گام از دانش آموز جلوتر باشد تا از عهده ی مسئولیت های خود برآید.داشتن دانش و بینش سیاسی برای معلم مانند نان شب واجب است .اگر معلم نتواند دانش آموزانش را در مسیر تربیت سیاسی و اجتماعی برمبنای تعالیم مورد نیاز جامعه که آنهم ریشه دینی دارند درست و به موقع هدایت کند ،خود و شاگردانش را نمی تواند از آسیبها ی فتنه های مختلف برهاند. بنابراین لازم است که معلم در مسیر کسب بصیرت های لازم کوشا باشد .

واکاوی فتنه 88 :

فتنه، كودتا عليه راي ملت بود.

2- فتنه يك همگرايي تمام‌عيار با اهداف دشمنان اسلام بود.

3- فتنه، رونمايي از همكاري منافقين، ماركسيست‌ها، سلطنت‌طلب‌ها و بهائي‌ها با سران فتنه بود.

 4- خسارت‌هاي فراوان  فتنه88 در بعد مادی

5-  همبستگی کامل بین سازمان فتنه و رجال سياسي سبز.

آثار و تبعات منفی  فتنه در بعد داخلی:

1-حرمت شکنی و هجمه به ارزش‌ها و باورهای دینی

2- ریزش نیروهای انقلاب و نظام

3- ایجاد شکاف در بین ملت

4- تحمیل هزینه های اقتصادی

5- زیر سوال بردن نهادهای قانونی با انجام اقدامات غیر قانونی

6- ساختار شکنی و القاء تشویش و تردیدهای ذهنی

آثار و تبعات منفی  فتنه در بعد خارجی:

1- تغییر رفتار و ادبیات آمریکا و غرب در قبال ایران

2- افزایش فشارها و تشدید تحریم ها

3- باج‌خواهی در پرونده هسته‌ای ایران

4- افزایش امید دشمن به بی ثبات سازی سیاسی و براندازی در ایران

5-رشد تحرکات ضد ایرانی کشورهای منطقه خلیج فارس

6- ایجاد نگرانی در حامیان  و وفاداران به انقلاب اسلامی و نظام

بحث و نتجه گیری:

      آنچه که در جامعه امروز و در عرصه ی داخلی و خارجی در برابر فتنه های مختلف بیش از پیش جلب توجه   می نماید ،حفظ هوشیاری وایجاد بصیرت در بین اقشار مختلف جامعه بویژه فرهنگیان،اساتید و دانشجویان و دانش آموزان است. حفظ وحدت و انسجام ملی و مذهبی ،گوش به فرمان ولایت فقیه بودن و همدلی و همزبانی از لازمه های بلامنازع جامعه اسلامی ما می باشد. فتنه به انواع روشها و ابزارها متوسل می شود و کشورو فرهنگ ما را درتمام ابعاد مورد حمله و تهاجم قرار می دهد .دامن زدن به اختلافات و سلیقه ها نه تنها دردی از ملت را درمان نمی کند بلکه آب در آسیاب دشمن می ریزد.  

جمعیت دانش آموزی عظیم و موثر آن و معلمان دلسوز و متعهدش از جمله فرصت هایی است که در جهت مقابله در بربر فتنه ها در اختیارکشور است و به همان دلایل و عوامل کم و بیش تأثیرگذار مادی یکی از موثرترین تهدیداتی است که می تواند مورد سوءاستفاده بیگانگان و دشمنان قرار گیرد .بنابراین شناخت کلیه جوانب آن می تواند در تحقق نقش مثبت در برابر فتنه مورد استفاده مفید مسئولان قرار گیرد.

از نتایج مهم و کاربردی این مقاله می توان به مواردزیر اشاره نمود: 1-قانون مداری و برنامه ریزی در آموزش و پرورش به عنوان جزئی از جامعه و توجه  ویژه به آن در امور مختلف از جمله مسئله فتنه دشمنان. 2-پیچیده شدن توطئه دشمن همزمان با پیشرفت ما و لزوم  توجه به پیشرفت در تمام جوانب در آموزش و پرورش3-برنامه ریزی و  ارائه آموزش های لازم به معلمان و دانش آموزان در خصوص تبلیغات و جنگ روانی و به طور کلی جنگ نرم. 4- تربیت بر مبنای ایجاد بصیرت سیاسی و دینی  و معنوی در آموزش و پرورش.

منابع:

1-سایت مقام معظم رهبری

2-سایت خبری فارس

3– سایت خبری خدمت

4- ماهنامه‌ی کیان، بهمن1377

5-سروش ،عبدالکریم ، ماهنامه‌ی زنان، دی 1378، شماره‌ی 59

6-صبح امروز، 24 فروردین 1378

7-  ماهنامه‌ی جامعه‌ی سالم، شماره‌ی 39

8-نشریه‌ی توانا،22شهریور1377

9-روزنامه‌ی ایران، مهر1377

 10- روزنامه‌ی نشاط، اسفند1377

11-روزنامه‌ی همشهری.19شهریور1377

 12-هفته نامه‌ی آبان.21شهریور1377

 13- هفته نامه‌ی آبان، 28شهریور1377

14- نگاه نو، بهار1377

 15- نقیب زاده ،میرعبدالحسین، نگاهی به فلسفه ی آموزش و پرورش، انتشارات طهوری، ۱۳۷۴

 

انتهای پیام/

نویسندگان:

 ژاله رحمی، کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران، مراغه ، استان  آذربایجان شرقی

  ناصر خیابانی اصل کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران ،مراغه ، استان آذربایجان شرقی

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها