انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 16917
10:25

بدون هماهنگی نهادهای بالادستی فرهنگی؛ آیا یونسکو مستشار جدید فرهنگی کشور می‌شود؟!

امضای معاهده بین‌المللی سند آموزش ۲۰۳۰ یونسکو بدون هماهنگی نهادهای بالادستی فرهنگی کشور صورت گرفت، این سند به عنوان نقشه آموزش کشور، برای ایران تعهدات بین‌المللی ایجاد می کند که از نظر منتقدان ممکن است پیامدهای فرهنگی و سیاسی داشته باشد.
نسخه مناسب چاپ

سال گذشته یونسکو در مراسمی که ۹۰ وزیرآموزش و پرورش از سراسر دنیا من جمله ایران در آن حضور داشتند، سند چهارچوب اقدام آموزشی کشورها را برای سالهای ۲۰۱۵ الی ۲۰۳۰ نهایی و تصویب کردند.

وزیر آموزش و پرورش وقت بعد از این نشست، گفت: سند ملی تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران، اشتراکات فراوانی با سند تصویب شده در یونسکو دارد و خطاب امروز یونسکو کشورهایی هستند که سطح بیسوادی بالایی دارند و نظام آموزشی آن ها تبعیضی است.

نخستین پرسش این است که چطور ایران خطاب این سند قرار می‌گیرد و دوم اینکه اگر سند ۲۰۳۰ اشتراکاتی با سند تحول دارد، نقطه اختلاف برنامه تحمیلی یونسکو با سند های بالادستی آموزش و پرورش در ایران چیست؟

یکی از نمایندگان مجلس در گفتگو با پیک بامدادی گفت: ما از وزرای علوم و آموزش و پرورش یک گلایه داریم که چرا چنین سند بین المللی را بدون مشورت و هماهنگی با ارکان بالادستی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی امضا کردند.

در سایت یونسکو نیز اطلاعات دقیقی جز نقشه راه در خصوص این سند، اطلاعاتی موجود نیست، متصدیان فرهنگی کشور نمی دانند با امضای این سند یونسکو، ایران در سال های آینده به چه تعهداتی بین المللی خود را ملزم کرده است.

کپگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز  معتقد است که این امضاها تعهداتی را در پی دارد؛ حتما باید شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرجع عالی تصویب اسناد فرهنگی و آموزشی در جریان کار قرار بگیرد و این مرجع باید عدم مغایرت این اسناد مصوب را تایید کرده باشد.

زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز معتقد است که مگر ما سند تحول نداشتیم و مگر سندهای بالادستی ما چه ایراداتی داشتند و مگر کشور ما یک کشور عقب افتاده از نظر علمی است که ما از یونسکو کمک بخواهیم و دلیل نمی شود که به بهانه برخی مسائل جزیی ما بیاییم تعهداتی بین‎‌المللی را درست کنیم.

در نشست یونسکو سال گذشته، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد یک جمله اساسی بیان می‌کند آن هم تغییر و تحول متون کتب درسی است، شاید به همین دلیل در یکی دو سال گذشته برخی مفاهیم دینی درسی تغییر کرده است و برخی کارشناسان معتقدند هدف سند یونسکو این است که ما مطالب دینی را کم کنیم و مطالب اخلاقی را جایگزین آن کنیم و هدف نهایی ترویج اخلاق سکولار است.

 

انتهای پیام/

عیارآنلاین

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها

تعداد مشاهده: 303
تعداد مشاهده: 240
تعداد مشاهده: 230
تعداد مشاهده: 170