انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 17122
13:39

خیز سازمان‌های غیرمتخصص برای اصلاح تقویم آموزشی کشور

پیش‌بینی می‌شود که ضرورت‌های اجرایی جای ملاحظات تربیتی را بگیرد؛ همچنان که بعد از مصوبه هیئت دولت، برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی – نظیر سازمان محیط‌زیست و اتاق بازرگانی – به زمینه‌سازی‌ برای ورود و تأثیرگذاری در اصلاح تقویم آموزشی متناسب با اقتضائات سازمانی خود پرداختند که مباحث آموزشی و پرورشی در آن‌ها به‌صورت امری فرعی در نظر گرفته می‌شود.

تعطیلی مدارس ناشی از آلودگی هوا و شرایط آب و هوایی در حالی همچنان اتفاق میفتد که تعطیلات رسمی و غیررسمی علاوه بر آثار سوء تربیتی و آموزشی برای دانش آموزان، روزانه حدود ۸۰ میلیارد تومان ضرر اقتصادی به وزارت آموزش و پرورش وارد می‌آورد؛ وزارتخانه‌ای که از کسری بودجه و تأمین نشدن هزینه‌ها رنج می‌برد.

در همین راستا چندی قبل هیأت دولت مصوبه‌ای برای اصلاح تقویم آموزشی مدارس داشت. در پی این مصوبه، پیشنهاد‌های مختلفی مطرح شده است، ازجمله زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر، توزیع روزهای آموزشی در تمام طول سال را پیشنهاد کرده است. وی بابیان ایده سند تحول درباره اینکه نباید تعطیلات بلندمدت ۳ – ۴ ماهه داشته باشیم، طولانی‌ترین تعطیلات مناسب را ۶ الی ۸ هفته دانست و پیشنهاد نمود که بقیه تعطیلات آموزشی در طول سال توزیع شوند.

در کنار بحث تغییر تقویم آموزشی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های زمان آموزشی، چند سالی است که پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حال بررسی طرح تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه است تا همخوانی این تعطیلی با اهداف سند تحول بنیادین را مشخص کند. طبق گفته عصاره، سرپرست پژوهشگاه، نتایج این بررسی تا چند ماه دیگر اعلام می‌شود.

به‌رغم اهمیت آموزشی و اقتصادی مؤلفه‌های زمان آموزش و لزوم تصمیم‌گیری هر چه سریع‌تر درباره آن، وزارتخانه تاکنون سرعت و برنامه‌ریزی مناسبی نداشته است. به‌عنوان نمونه در الگوی صحیح تقویم آموزشی مدارس، باگذشت بیش از ۲ ماه از مصوبه هیئت دولت همچنان موضع رسمی وزارتخانه روشن نیست و گزارشی نیز از اقدامات مربوطه منتشر نشده است.

این در حالی است که اگر آموزش و پرورش از این فرصت پیش‌آمده به‌درستی استفاده نکند، پیش‌بینی می‌شود که ضرورت‌های اجرایی جای ملاحظات تربیتی را بگیرد؛ همچنان که بعد از مصوبه هیئت دولت، برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی – نظیر سازمان محیط‌زیست و اتاق بازرگانی – به زمینه‌سازی‌ برای ورود و تأثیرگذاری در اصلاح تقویم آموزشی متناسب با اقتضائات سازمانی خود پرداختند که مباحث آموزشی و پرورشی در آن‌ها به‌صورت امری فرعی در نظر گرفته می‌شود.

 

انتهای پیام/

عیارآنلاین

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها