انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 18059
07:30

ضرورت دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم جهت افزایش تربیت دینی دانش آموزان

نسخه مناسب چاپ

ضرورت دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم جهت افزایش تربیت دینی دانش آموزان

میدان داران فرهنگ(زارعی)

 

ضرورت دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم جهت افزایش تربیت دینی دانش آموزان

 

یکی از تاثیرگذارترین عوامل بیرونی در تربیت دانش اموزان به عنوان نسل آینده این مرز و بوم که بسیارحائز اهمیت است و به عنوان اسوه و الگوی دانش آموزان از آن ها یاد می شود معلمان می باشند مدرسه بعدازخانه کانون تربیت و به ویژه تربیتی دینی و مهدوی می باشد و معلمان سنگربانان این مکان مقدس هستند رسالت دارند تا دانش آموزان و نسل آینده کشور را افرادی معتقد به مهدویت پرورش دهند. در دین مبین اسلام تربیت بر تعلیم ارجحیت دارد. اهمیت و جایگاه اموزش وپرورش درجوامع انسانی و نقش کلیدی آن در رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی و سیاسی جامعه غیرقابل انکار است و دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک عامل بیرونی موثرمی تواند به صورت غیرمستقیم زمینه ساز تربیت دینی نسل اینده کشور باشد لذا در راستای تربیت دینی نسل نو و اینده سازکشور بایستی دانشگاه فرهنگیان به عنوان نهادی که درتعلیم و تربیت نیروی انسانی اموزش و پرورش به صورت مستقیم نقش دارد معلمانی با تربیت دینی سازگار و خوشایند با مذاق نسل جدید و مبتنی بر اقتضائات زمان حال بنا به سفارشات پیشوایان دینی مان تربیت نموده تا در نهایت این نیروی تربیت شده و مسلح به شیوه ها و روش های نوین تربیت دینی روز بتوانند در راستای تربیت دینی دانش اموزان اقدامی عملی و صحیح داشته باشند. اموزشی که معلمان در مراکز تربیت معلم می بینند باعث توانمندی آن ها درانتقال تدریس و یادگیری می شود و اثربخشی آن ها را نیز افزایش می دهد انتخاب این معلمان اموزش دیده و با تجربه درافزایش یادگیری و عملکرد تحصیلی دانش اموزان بسیارموثر می باشد این معلمان اثربخش تر خواهند بود و تاثیر مثبتی درکلاس درس خواهند داشت از طرفی دیگر از این منظر وجود اسوه و الگو در تمامی حوزه ای زندگی انسان نقش محوری را ایفا می کند در تربیت نقش و رسالت معلم منحصر به فرد است این به دلیل ارتباط نزدیک و رودرویی است که معلم با شاگردان برقرار می سازد معلم تنها یک آموزگار برای انتقال معلومات علم و دانش نیست بلکه الگویی با نفوذ است که نمی تواند نسبت به اصول اخلاقی خویش بی تفاوت باشد چون محدوده ی اخلاقیاتش فراتر از خود اوست و در واقع اخلاق و عمل معلم در جریان اموزش به مراتب بیشتر از سخن و کلامش بر شاگردان اثر خواهد داشت از همین رو، در بسیاری از موارد شاگردان در شخصیت پذیری خود نقش معلم را بسیار موثر می دانند این جاست که الگوسازی از معلم در درون شاگرد اتفاق می افتد و شاگرد او را سر لوحه ی خویش قرا رداده و از او سرمشق می گیرد رابطه ی معلم با شاگرد یک رابطه ی معنوی است چون معلم با روح و جان کودک در ارتباط است یک معلم با پایبند به اصول و ضوابط اخلاق در جریان و روند اموزشی که برعهده ی اوست می تواند بزرگ ترین خدمت را به جامعه ی خویش عرضه کند. تعلیم و تربیت صحیح دانش آموزان توسط معلمان باعث می شود که جامعه از آسیب های اجتماعی در امان باشد. معلمان چون رسالت تعلیم و تربیت را بر عهده دارند، می توانند در اعماق‏ وجود انسان ها نفوذ کنند و تاثیرات ماندگاری از خود بجا گذارند. دانشگاه فرهنگیان خیلی مهم است. همه‌ی فرایندهایی که منتهی می شود به جذب معلّم، برای تدریس و برای تعلیم و تربیت، بایستی سالم و با معیار اسلام و انقلاب سنجیده بشود. اگر این کار را کردیم، نتیجه همان چیزی خواهد بود که هم ما می خواهیم؛ هم مورد رضای خدا خواهد بود. در دانشگاه فرهنگیان، هم موادّ درسی و محتوای دروس مهم است، هم اساتید مهمّند، هیئت علمی مهم است. بنا است ما چه کسی را، چه‌جور آدمی را تربیت کنیم و بفرستیم سراغ بچّه‌های مردم که بروند آن ها را بسازند و تولید انسان بزرگ بکنند؟ این خیلی مهم است. بنابراین مسئله‌ی صلاحیّت ها، مسئله‌ی اساتید، مسئله‌ی کتاب های درسی، محتوای درسی در دانشگاه خیلی مهم است. خصوصا ضروری است که دردوره ابتدایی چون یکی از مهم ترین مقاطع تحصیلی می باشد از این معلمان بهره گرفت. آری، باید رسالت ها و وظایف معلمان را با توجه به اهداف جامعه مهدوی بررسی کرد و آنان را در نهاد اموزش معلمان یعنی دانشگاه فرهنگیان تربیت مهدوی نمود.

نویسنده: زیبا زارعی استان خوزستان شهرستان شوشتر

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها

.