انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 19962
09:09

«بهبود عفاف و حجاب در جامعه» معطل اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

نظام تعلیم و تربیت یکی از عناصر مهم تعمیق باورهای دینی از جمله حجاب است اما در قالب فعلی کارایی چندانی ندارد چرا که نفوذ فرهنگی با سرعت و اجرای سند تحول بنیادین به کندی پیش می‌رود.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش  خبرگزاری فارس، مدرسه یکی از مهم‌ترین نهادهای آموزشی و تربیتی کشور محسوب می‌شود و در حساس‌ترین دوره‌های سنی یک کودک و نوجوان، نقش مهم تربیت او را بر عهده می‌گیرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، قوانین حاکم بر مدارس کشور نیز تغییر کرد و سیاست آموزشی در راستای تقدم تربیت و تزکیه بر تعلیم در مدارس قرار گرفت و در کنار آن به مراکز تربیت معلم برای آموزش نیروی انسانی مؤمن توجه ویژه‌ای شد و با ابتکار عمل شهیدان رجایی و باهنر و مرحوم پرورش نهاد امور تربیتی در آموزش و پرورش شکل گرفت.

مجموع این اقدامات در راستای تربیت دینی دانش‌آموزانی در تراز انقلاب اسلامی انجام شد منتها ظرف و قالب اجرا همان نظام سابق بود و شاید به همین دلیل نتیجه دلخواه را به دنبال نداشت و بر همین اساس نخبگان تعلیم و تربیت کشور به فکر تغییر کلی نظام آموزش و پرورش کشور افتادند و نتیجه مطالعات تطبیقی و کاوش مبانی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی پس از 10 سال، تولد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور بود که در سال 90 رونمایی شد و با گذشت بیش از 6 سال از رونمایی، بخش‌های کوچکی از آن دست و پا شکسته اجرا شده است.

یکی از اهداف مهم نظام تعلیم و تربیت کشور ایجاد هویت دینی و ملی در دانش‌اموزان است و حجاب و پوشش اسلامی نقش یک پرچم را برای تربیت دینی دارد.

سال‌هاست که متولیان تعلیم و تربیت تلاش می‌کنند این مسئله مهم را برای دانش‌اموزان تبدیل به یک باور کنند اما در این راستا چقدر موفق بوده‌اند؟!

گذری در مدارس کشور، چه مدارس دخترانه و چه مدارس پسرانه نشان می‌دهد نظام تعلیم و تربیت شاید در مقایسه با شرایط فرهنگی پیش از انقلاب و شرایط هم زمان کشورهای دیگر، شرایط بدی نداشته باشد اما آنچه در کشور شاهد آن هستیم هیچ تناسبی با اهداف اولیه تعیین شده انقلاب ندارد.

*تلاش برای جلب توجه در شبکه‌های اجتماعی از عوامل مهم گسترش بی‌حیایی

یک معلم پرورشی که در گوهردشت کرج در یک دبیرستان متوسطه دوم مشغول به کار است در خصوص وضعیت حجاب در مدارس گفت: وضعیت حجاب هر سال نسبت به سال قبل بدتر می‌شود و متأسفانه در حادتر شدن شرایط همه عوامل از جمله گسترش شبکه‌های اجتماعی دست به دست هم داده‌اند.

وی افزود: با دانش‌آموزان بسیاری صمیمی هستم که برخی از آنها اهل نماز و دیگر عبادات هستند و اعتقاد محکم به اهل بیت (ع) و حتی باور به درستی حجاب و پوشش دارند اما نمی‌توانند آن را بپذیرند.

این معلم پرورشی ادامه داد: ترس از مسخره شدن و پذیرفته نشدن، ترس از نداشتن خواستگار، الگو قرار دادن مدل‌های زیبایی مروج بی‌حیایی، گسترش شبکه‌های اجتماعی و تلاش برای جلب توجه در این شبکه‌ها با اشتراک گذاشتن تصاویر خود از جمله دلایل کمرنگ شدن حجاب است که در گفت‌وگوهای مختلف با این دانش‌آموزان به آن رسیده‌ام.

معلم دیگری درباره وضعیت حجاب در مدارس الشتر اظهار داشت: باورهای دینی هنوز در این شهر قوی هستند اما متأسفانه فضای مجازی در چند سال اخیر عامل کمرنگ شدن برخی نمادهای دینی از جمله حجاب شده است.

وی عدم توجه معلمان به نقش الگویی خود را از دیگر عوامل این مسئله عنوان کرد و گفت: معلمان تنها به درس دادن اکتفا می‌کنند و توجه زیادی به مسئله تربیت ندارند و گاهی هم خود نسبت به برخی مسائل توجیه نیستند.

*حجاب و عفاف در سند تحول بنیادین

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، پیش‌بینی‌های سند تحول بنیادین پیرامون مسئله حجاب و عفاف را در 2 بخش تقسیم‌ کرد و اظهار داشت: پیام اصلی سند تحول بنیادین  حاکم کردن تربیت در فرآیند تعلیم و تربیت است و هدف عمده آن چرخش از نظام آموزشی به نظام تربیتی و فرهنگی است.

وی افزود: مراد از تربیت در سند تحول تربیت دینی است و در معارف دینی، مسئله عفاف و حجاب از حوزه‌های جدی و ریشه‌ای محسوب می‌شود بنابراین از این منظر سند تحول به صورت غیرمستقیم و در بخشی از قسمت‌ها با ذکر مستقیم، اهدافی چون؛ توسعه و تعمیق فرهنگ حیا و بازنگری و بازتولید برنامه‌ها و محتوای آموزشی و روش‌های تربیتی برای درونی سازی و تعمیق فرهنگ حیا حجاب و عفاف، به مسئله عفاف و حجاب توجه دارد.

نوید ادهم ادامه داد: در صورت اجرای سند تحول بنیادین در محتوای کتب درسی و فوق برنامه‌ها باید به مسئله عفاف و حجاب پرداخته شود و خروجی این سیستم دانش‌آموزان معتقد به این امر مهم خواهد بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت مسئله پیچیده‌ای است که تنها متولی آن آموزش و پرورش نیست گفت: نهاد خانواده در کنار جامعه در این مسئله نقش مهمی دارند و عامل رسانه امروزه در تربیت بسیار پررنگ شده است.

وی اضافه کرد: آموزش نهادهای مختلف باید همسو و هم‌جهت با آموز‌های آموزش و پرورش باشد زیرا تربیت دینی و خروجی مهم آن یعنی عفاف و حجاب محصول یک سیستم تربیتی بزرگ است.

*مدارس کنکور محور و فراموشی وظیفه تربیت

ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و کارشناس مسائل آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام همّ و غم والدین و معلمان فقط کنکور شده است، اظهار داشت: با کنکور محوری، تربیت‌محوری از دستور کار خارج شده است و حتی مربیان پرورشی هم در این مسئله به درستی ایفای نقش نمی‌کنند.

وی چاره کار را اجرای سند تحول بنیادین دانست و تصریح کرد: سند تحول، تربیت دینی را بر رسالت آموزشی ارجح می‌داند و اگر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را خوب بفهمیم و خوب به آن عمل کنیم با تحقق تربیت دینی دیگر معضل عدم توجه به عفاف و حجاب، وجود نخواهد داشت.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا اجرا شدن کامل، راه زیادی در پیش دارد و از سوی دیگر هجمه شدید فرهنگی و تلاش دشمن برای نفوذ فرهنگی که یکی از اهداف مهم آن زدودن فرهنگ عفاف و حیا از جامعه است با سرعت زیادی در حال پیشروی است؛ اکنون 2 نکته مطرح است؛ مسئولان فرهنگی کشور برای کنترل محیط‌های ناامن برای دانش‌آموزان چه برنامه‌ای دارند؟ و تا کی قرار است سند تحول اندر خم یک کوچه برای اجرا بماند و با سرعت پایین به سوی اجرا برود و با این سرعت کم اجرا و سرعت عمل زیاد دشمن برنامه غیر از سخن گفتن چیست؟

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها