انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 21012
11:32

طرح «تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس» با نگاه اشتغال‌زایی تهیه شده است

کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: تهیه‌کنندگان طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس، بیش از اینکه وزارت آموزش و پرورش را از زاویه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار دهند، از منظر یک بنگاه اشتغال‌زایی و کاریابی به آن نگاه کرده‌اند.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان، مجتبی همتی‌فر کارشناس مسائل آموزش و پرورش در گفت‌‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با اشاره تصویب کلیات طرح «الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش» در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بر خلاف نظر مدافعان این طرح، اساساً آن را نمی‌توان به عنوان یک راه‌حل مقطعی و موقت در نظر گرفت و سازوکار پیش‌بینی شده در این ماده واحده، تمام مسائل نیروی انسانی آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: به نظر می‌رسد تهیه‌کنندگان این طرح، بیش از اینکه وزارت آموزش و پرورش را از زاویه تعلیم و تربیت و مسائل تربیتی مورد توجه قرار دهند، از منظر یک بنگاه اشتغال‌زایی و کاریابی به آن نگریسته‌اند و بیشتر می‌خواهند مشکل اشتغال نیروهای حق‌التدریسی را حل کنند.

همتی‌فر اضافه کرد: باید ببینیم که آموزش و پرورش با توجه به افقی که سند تحول بنیادین برای آن ترسیم کرده، قرار است به چه جایگاهی برسد و ما با قوانینی که بر آموزش و پرورش تحمیل می‌کنیم، آن را به چه جایگاهی می‌رسانیم.

وی با اشاره به تصویب نشدن زیرنظام نیروی انسانی سند تحول بنیادین گفت: انتظار می‌رود زیرنظام نیروی انسانی سند تحول، صلاحیت‌های لازم برای به‌کارگیری و استخدام نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش به‌ویژه معلمان را در سه حوزه حرفه‌ای، اخلاقی و علمی تعیین کند و اینکه با چه سازوکارهایی این صلاحیت‌ها سنجیده و ارزیابی خواهند شد.

همتی‌فر عنوان کرد: سازوکارهای جذب و تربیت معلم تراز سند تحول طبیعتاً باید در زیرنظام نیروی انسانی مورد توجه قرار گیرد اما متأسفانه به دلیل تعلل و تأخیر در تصویب این زیرنظام و زیرنظام‌های دیگر شاهد مطرح شدن طرح‌های غیرکارشناسی هستیم.

کارشناس مسائل آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش بر اساس مأموریت تعیین شده در سند تحول بنیادین، برای رسیدن به جایگاه خود باید نیروی انسانی توانمند در اختیار داشته باشد، اما طرح استخدام آموزشیاران نهضت و حق‌التدریسی‌ها، راه فراروی آموزش و پرورش ما را ناهموار می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در طرح پیشنهاد شده با نادیده گرفتن رویکرد تعلیم و تربیتی و صرفاً با نگاه اشتغال، وضعیت تحولی آموزش و پرورش در نظر گرفته نشده است.

همتی‌فر با بیان اینکه هر تصمیمی که در رابطه با نیروی انسانی گرفته می‌شود باید مطابق با اسناد بالادستی باشد، عنوان کرد: در این طرح با نادیده گرفتن ارزیابی جامع صلاحیت‌های معلمی، صرفاً به گذراندن دوره آموزشی اشاره شده است و ظاهراً فرض طراحان بر این است که تمام نیروهای حق‌التدریسی شرایط حرفه‌ای و اخلاقی معلمی را دارند که چنین نگاه خوش‌بینانه‌ای اصلاً به نفع نظام تعلیم و تربیت کشور نیست.

کارشناس مسائل آموزش و پرورش با اشاره به بازنشستگی گسترده در آموزش و پرورش در آینده نزدیک، گفت: بازنشستگی قریب‌الوقوع 45 درصد از نیروهای آموزش و پرورش در سال‌های آتی، می‌تواند فرصتی بسیار طلایی برای بازسازی بدنه وزارت آموزش و پرورش باشد، به نحوی که با جذب نیروی انسانی توانمند و آموزش‌دیده این اتفاق به یک فرصت برای تحقق تحول بنیادین و نوسازی نظام آموزشی تبدیل شود اما با سیاست‌های پیش‌گرفته شده و اقدامات غیرکارشناسی همچون استخدام بدون ضابطه‌ تعداد زیادی از آموزشیاران نهضت و معلمان حق‌التدریسی می‌تواند به صورت یک تهدید بزرگ شود.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل نیروی انسانی امروز، باید چند سال گذشته به فکر می‌افتادیم، ادامه داد: در حال حاضر، تأمین نیروی انسانی تحول‌آفرین برای وزارت آموزش و پرورش نگاه غالب نیست، اگر نظام جامع سنجش صلاحیت مدنظر قرار نگیرد، از بحرانی که اکنون در آموزش و پرورش با آن مواجه هستیم به سوی فروپاشی خواهیم رفت.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها