انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 24311
11:32
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

هدف پژوهش های دانش‌آموزی،تقویت روش تفکر و حل مسأله است

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: هدف پژوهش های دانش آموزی استفاده از پژوهش به عنوان یک روش تفکر و حل مسأله است.
نسخه مناسب چاپ

به گزارش سازمان بسیج فرهنگیان سپاه انصارالحسین(ع)، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان محمد پورداود در همایش تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر برتر استان اظهار کرد: پژوهش یکی از بهترین انواع کوشش های فکری بشری قلمداد می شود که انجام واقعی آن با تجربه اندوزی انسان آمیخته است. پورداود افزود: تحول پژوهش در تاریخ حیات بشری نشان می دهد که این تجربه به مثابه سایر تجارب به طور مستمر در حال آزمون گونه های متعدد عمل بوده است. وی با بیان این که باور به پژوهش ریشه در کنجکاوی بشر و مسائل زندگی داشته است، افزود: کنجکاوی، تمایل ذاتی به دانایی است و با دانایی حاصل از پژوهش، عمق نگاه و بینش به دست می آید. مدیرکل آموزش و پرورش استان پژوهش را یک فرایند منظم مبتنی بر روش علمی دانست و خاطرنشان کرد: اساس علم و پژوهش مشاهده است و پژوهشگر طی فعالیت پژوهشی به یافته ای هرچند کوچک، اما جدید می رسد که مبنای آن مشاهده است. پورداود جایگاه پژوهش در سند تحول بنیادین را مهم خواند و گفت: براساس این سند کسب و توسعه شایستگی های مرتبط با پژوهش از سوی مربیان از سطح ستاد تا مدرسه و ایجاد فضای مناسب برای تحقق توسعه و تعالی این جریان در تمامی ابعاد و مولفه های نظام تربیتی و نیز گسترش و تقویت فرهنگ پرسشگری و پژوهش در بین متربیان و تربیت مربی پژوهنده از وظایف نظام پژوهشی در آموزش و پرورش است. وی تصریح کرد: بازیابی جایگاه پژوهش های دانش آموزی، هم می تواند به درکی بهتر از این مفهوم برسد و هم برنامه ها و فعالیت ها را در مسیر درست هدایت کند. پورداود با اشاره به سطوح مختلف مفهوم پژوهش، اظهار کرد: اولین سطح از پژوهش مربوط به دانشمندان نظریه پرداز است که در این سطح یک مسأله آغازگر پژوهش است و بعد از آن پژوهشگر به کار پژوهشی می پردازد. وی پژوهش به عنوان یک حرفه را از دیگر سطوح پژوهش خواند و تصریح کرد: در این سطح از پژوهش، پژوهشگر رسمی بر اساس نیازهای پیش آمده، کار پژوهشی می کند. مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که پژوهش به عنوان اقدامی مشکل گشا یا اقدام پژوهشی از دیگر سطوح پژوهش است، افزود: این نوع پژوهش در حیطه اجتماعی و تربیتی کاربرد بیشتری دارد. پورداود گفت: معلمانی که به اقدام پژوهشی روی می آورند، در آموزش و پرورش ایران به عنوان معلم پژوهنده شناخته می شوند. وی چهارمین سطح از پژوهش را پژوهش به عنوان روش تفکر یا تفکر پژوهشی ذکر کرد و افزود: آنچه باید هدف پژوهش های دانش آموزی قرار گیرد، استفاده از پژوهش به عنوان یک روش تفکر و حل مسأله است. مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که تفکر پژوهشی را می توان کاربست مراحل روش علمی در مسائل زندگی تعریف کرد، افزود: اهمیت پژوهش های دانش آموزی بیشتر از این جهت است که دانش آموز تشخیص می دهد چگونه با مسأله مواجه شود و چگونه درباره آن بیاندیشد. پورداود گفت: هر فعالیتی در مدرسه که نام پژوهش بر آن نهاده می شود، باید بر تفکر پژوهشی مبتنی باشد و جریان اندیشه ورزی در آن دیده شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها