انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 24901
09:45

تأمین نیازهای داخلی در شرایط تحریم از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأمین نیازهای داخلی در شرایط تحریم از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی باید همواره از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کرده و در این امر پیشگام باشند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خیرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و‌ پرورش در مراسم «احیای مدارس ماندگار» ضمن تبریک به مناسبت ماه مبارک رمضان و درود به روح بیش از ۱۰۰ شهید مدرسه شهید مدرس، گفت: امیدوارم در  فرصت مناسب‌تری که زمان بیش‌تری باشد بتوانم در شهرری حاضر شوم و بیش‌تر در جریان مشکلات و مسائل مدارس این منطقه قرار گیرم.

وی ادامه داد: زمانی که ما مدرسه‌ای مانند مدرسه ماندگار شهید مدرس که امثال آن با توجه به پیشینه کشورمان بسیار است را مورد بررسی قرار می‌دهیم، به نکته مهمی برمی‌خوریم که این مدارس را به مدارس ممتاز تبدیل کرده است و این نکته، امکانات و فضای بزرگ مدرسه نیست بلکه نیروهای انسانی فرهیخته توانسته است، این مدارس را به چنین سطحی از امتیاز برساند و چنین فرزندانی را تقدیم جامعه کند و ماندگار شود.

بطحایی اضافه کرد: یکی از سیاست‌هایی که ما آن را مصرانه دنبال می‌کنیم این است که مدرسه بتواند به عنوان یک واحد مستقل نه وابسته به منطقه، استان، وزیر و ... روی پای خود بایستد؛ هر آن چیزی که بیرون مدرسه است به عنوان نیروی پشتیبان مدرسه است و مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت است.

وی ادامه داد: زمانی که مدارسی نظیر البرز، مروی، دارالفنون و... داشتیم، مدرسه خود تصمیم می‌گرفت و دستش به سمت منطقه، استان و.. دراز نبود و این یکی از دلایلی است که توانستیم مدارس موفقی داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما ۱۰ مدرسه ماندگار را شناسایی کردیم و به آنها مجوز مدرسه ماندگار دادیم؛ آنچه باید از تجربه مدرسه شهید مدرس و امثال آن استفاده کنیم این است که مدرسه به عنوان کانون تربیتی، مرجع و مأمن محله شود و این چیزی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مدرسه اصلی‌ترین محل تعلیم و تربیت بچه‌هاست و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها باید در مدرسه شکل گیرد لذا کیفیت آموزش و پرورش بالا نمی‌رود مگر اینکه کیفیت مدرسه افزایش یابد.

بطحایی ادامه داد: سیطره اداری در نظام آموزش و پرورش گسترش یافته و باعث شده است مدارس در تصمیم‌گیری‌ها ناکارآمد شوند؛ به همین دلیل کتاب قطور ۷۰۰ صفحه‌ای از مصوبه داریم که همکاران بنده باید ابتدا این کتاب را باز کنند، ببینند چه گفته است.

وی اضافه کرد: در برخی از استان‌های کشور حتی تا هزار بخشنامه در سال به مدرسه از جانب ستاد، منطقه، استان و... ابلاغ شده است؛ یعنی اینکه خانم یا آقای مدیر این کار را باید انجام دهید و فلان کار را انجام ندهید؛ در این شرایط ما مدرسه سعادت بوشهر، البرز تهران و... را نخواهیم داشت؛ در این صورت مدرسه نمی‌تواند کار کند و به همین دلیل مدارس ما این چنین شده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ظاهر مدارس ما در کتابخانه و... خوب است ولی در کوچک‌ترین شرایط مدرسه منتظر می‌ماند تا ببیند منطقه می‌گوید چه کند؛ منطقه منتظر می‌ماند تا استان بگوید چه کند و همچنین استان منتظر مصوبات کشوری می‌ماند که این مسأله درست نیست. 

وی ادامه داد: به همین دلیل مدارس ما پیچیده شده است و همه نگاهشان به سمت بالادستی است؛ مدیر نباید تجربه، دانش و تخصصش از وزیر کمتر باشد؛ هرچند افرادی که اکنون در مدارس ما هستند، اگر توانمندی‌هایشان از بنده بیشتر نباشد، کمتر نیست.

بطحایی اظهار کرد: بنده سال‌های طولانی مدیر مدرسه بودم؛ دوستان ما بعد از انقلاب تلاش کردند تا اتفاقات خوبی در مدرسه بیفتد اما نیفتاد؛ همه دولت‌ها مسائل را تشخیص دادند و لی نتوانستند کار خوبی انجام دهند؛ اولین مانع بزرگ پیش روی ما مقاومت‌هایی است که در مقابل حوزه آموزش و پرورش وجود دارد.

وی افزود: همه ما از معلمان گرفته تا مدیران مدرسه باید بپذیریم نوکر و خادم مدرسه هستیم و همین‌طور بنده  باید دست به سینه بایستم ببینم مدرسه چه می‌خواهد تا همان کار را انجام دهم؛ می‌دانم اصلاح آموزش و پرورش با یک سخنرانی یا مصوبه انجام نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در وزارت صمت هر دستورالعملی نظیر فروش آهن‌آلات ارائه شود، از فردای همان روز اجرایی خواهد شد ولی فرهنگ آموزش و پرورش این طور نیست و ما باید به تدریج این ریل را با ایمان تثبیت کنیم؛ آموزش و پرورش درست نمی‌شود مگر اینکه این اتفاق خوب رقم بخورد.

وی تصریح کرد: متاسفانه تهران و شهرستان‌های تهران یکی از محروم‌ترین ادارات کل از حیث فضا و تجهیزات را دارد؛ هرچند از لحاظ کیفیت نیروی انسانی این استان مناسب است ولی در فضا و تجهیزات مشکلات بسیاری وجود دارد؛ پس از سیستان و بلوچستان، تهران و شهرستان‌های آن چه از حیث تراکم و چه از حیث ایمنی مشکلاتی دارند و البته به لطف خداوند در سال ۹۷ اقدامات خوبی انجام شد.

بطحایی گفت: در سال ۹۸ مجلس اعتبارات را پیش‌بینی کرده است و ما هر چه پیش می‌رویم فاصله‌ نیازها از ما بیشتر است؛ به طور مثال سرعت رشد جمعیت ۲۵۰ هزار نفری استان تهران در هر سال نشانگر سرعت رشد نیازهاست. اکنون در برخی از کلاس‌های استان تهران تراکم ۳۹-۴۰ نفری وجود داشته و ما امیدواریم این مشکلات اساسی را به کمک نمایندگان رفع کنیم.

وی ادامه داد: حرف سند تحول را همانطور که همه ما می‌دانیم، معلم می‌زند و ما اگر بهترین فضا، کتاب و تجهیزات را داشته باشیم ولی معلم کاربلد، با دانش و انگیزه‌مند وجود نداشته باشد، نخواهیم توانست در عرصه تعلیم و تربیت موفق باشیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بنده به عنوان عضوی از خانواده شما مشکلات را می‌دانم و به آنان توجه دارم لذا درخواست دارم تا که اعتبار مناسبی برای این مدرسه و سایر مدارس ماندگار رقم بخورد؛ به نحوی که تخریب و بازسازی اتفاق نیفتد بلکه بازسازی‌هایی که منجر به تخریب نشود شکل گیرد تا فضایی که شهدا در آن تردد داشته‌اند، حفظ شود؛ نیاز است مقاوم‌سازی و ترمیم مدارس شروع شود تا هم ظرفیت مدرسه بالا رود و یادگار فرزندان عزیز ما به خدمت‌دهی ادامه دهد. 

انتهای پیام/ 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها