انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 25027
12:32

مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش: مسئله‌محوری و پرسشگری باید در آموزش ابتدایی حاکم شود

دیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: تمام تلاش ما این است که پژوهش‌محوری نهادینه شود. برای رسیدن به این مقصود باید کمک کنیم که فرهنگ مسئله‌محوری و پرسشگری و جستجوگری در آموزش ابتدایی حاکم گردد.

« مرتضی شکوهی » روز چهارشنبه در سمپوزیوم پروژه‌های علمی و فناوری دانش‌آموزان ابتدایی که در دانشگاه نوشیروانی بابل برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش‌های مجدانه عسکری نیکزاد مدیرکل آموزش و پرورش مازندران و معاونان و همکاران ایشان، سلام دکتر حسینی سرپرست وزارت متبوع و خانم حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی را ابلاغ کرد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مازندران طرح‌ها و پروژه‌های علمی و فناوری خوبی را به جشنواره‌های سالانه ارسال و رتبه‌های خوبی را دریافت کرده است، افزود: تمام تلاش ما این است که پژوهش‌محوری نهادینه شود و کمک کنیم که فرهنگ مسئله‌محوری و پرسشگری و جستجوگری در آموزش ابتدایی حاکم شود.

 مدیرکل دفتر ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تنها برنامه ما در برنامه ششم اجرای سند تحول بنیادین است و اگر چه نظرات و دیدگاه‌های زیادی بر آن وجود دارد و همچنین معتقدیم نقدهای ارزشمند نیز برای اصلاح و بهبود آن موثر است اما همه ما موظفیم در اجرای آن تلاش کنیم شکوهی ادامه داد: امروز تلاش ما دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت در هر جایگاهی که هستیم باید این باشد که سند تحول بنیادین به بهترین شکل در اندیشه، برنامه، اجرا، مدیریت و ارزیابی و بازخوردهای ما جاری باشد.

وی با بیان اینکه در کنار تربیت اعتقادی، اخلاقی و ارزشی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و زیباشناختی؛ علم و فناوری دارای اهمیت است و دولت در سطح کلان سیاستگذاری خوبی را اتخاذ کرده است، اظهار داشت: ما باید راهکارهای عملیاتی‌شدن برنامه‌های علم و فناوری را پیدا کنیم. در این راه، ارتباط سازمان‌یافته با مراکز علمی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل دفتر ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تربیت دانش‌آموزان تنها در محیط ایزوله اتفاق نمی‌افتد بلکه در تعامل با دانشگاه‌ها، پژوهشراها، و پارک‌های علم و فناوری صورت می‌پذیرد.

شکوهی با اعلام اینکه برنامه درسی ملی، دانش‌آموز را کاوشگر معرفی می‌کند، افزود: دانش‌آموزان کاوشگر و محقق در کنار معلمان پژوهنده رشد می‌کنند و این تعامل دوسویه است.

 وی با بیان اینکه آموزش، یادگیری، تعامل و اشتراک، تشویق و تقدیر از اجرای "آموزش یادگیری پژوهش‌محور" است، درباره آموزش پژوهش‌محور بیان کرد: آغاز مسئله و سوالات چالش‌برانگیز، استفاده از الگوهای فعال، تسهیل جریان یادگیری، تقویت مهارت‌های اجتماعی، آموزش براساس پروژه و ایجاد فضای عاطفی- روانی مناسب در پژوهش‌ها باید مورد توجه باشد.

شکوهی با بیان اینکه یادگیری فرآیندی است که در گروه بیشتر نمود پیدا می‌کند، افزود: در پروژه‌های علمی تاکید داریم که فعالیت‌ها بصورت گروهی باشد و دانش‌آموزان فرآیند یادگیری را مدیریت کنند.

مدیرکل دفتر ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در علم و فناوریِ آموزش ابتدایی بیش از آنکه نتیجه و محصول و تولید هدف باشد؛ "فرآیند" هدف است، حس خوب نسبت به جستجوگری، پرسشگری و ایجاد انگیزه بالا نسب به مسائل، هدف است. ضمن اینکه در دوره ابتدایی برای ما رفاقت مهم است نه رقابت.

وی بیان کرد: همچنان روی ایجاد انگیزه برای معلم و دانش‎آموز، پیوند علم و زندگی، تحقق ماموریت‌های آموزش و پرورش، توجه به جنبه عملیاتی بیش از دانسته‌ها تاکید داریم.

شکوهی در پایان اظهار داشت: معاونت آموزش ابتدایی، فعالیت‌های دانش‌آموز پژوهنده، معلم پژوهنده، مدیر پژوهنده و تکالیف مهارت‌محوری را دنبال می‌کند.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها