انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 25042
10:21

حسینی: تولید محتوای هوشمند به عهده آموزش و پرورش است/جهرمی: تا پایان سال مدارس به شبکه ملی اطلاعات وصل می‌شوند

تفاهم‌نامه همکاری بین «وزارت آموزش و پرورش» و «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» امضا شد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش امروز در از نمایشگاه الکامپ برگزار شد.

این تفاهم‌نامه که درباره هوشمندسازی مدارس است به امضای سرپرست وزارت آموزش و پرورش با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید.

سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش ضمن بازدید از نمایشگاه الکامپ انعقاد تفاهم نامه با وزارت با تاسیس و فناوری اطلاعات برای هوشمند سازی مدارس ضمن تشکر از تلاشهای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای همکاری در برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه مهمی است که از بخش‌های دولتی، عمومی، غیردولتی سطح کشور و همچنین شرکت‌های خارجی در آن حضور یافتند.

وی افزود: ماده ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه ما را ملزم به اجرای طرح هوشمندسازی مدارس کرد و خوشبختانه در کوتاه ترین مدت با بررسی کارشناسان وزارتخانه و نگاه مثبت آذری جهرمی به انجام رسید. همه می دانیم اگر به دنبال کشور و میهن الکترونیک و به‌طور کلی توسعه کشورمان هستیم کانون و مرکز آن مدرسه است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: معتقدیم نهاد تحول‌زا در جامعه آموزش و پرورش است، موسسه تحول آفرین مدرسه و کارگزاران فکور تحول معلمان هستند. بنابراین برای هوشمندسازی عنوانی به نام « تردد امواج» به جای «تردد افکار» در نظر گرفتیم که بهترین راه برای اجرای هوشمند سازی است.

حسینی اضافه کرد: هرچند میزان هوشمندسازی تاکنون برای ما قانع کننده نیست ولی اکنون بیش از ۱۲۲ هزار فقره از کلاس های درس ما هوشمند هستند، ۷۷ هزار مدرسه از ۱۰۷ هزار مدرسه به نوعی به خدمات اینترنتی و شبکه الکترونیکی متصل هستند اما ما معتقدیم این رقم باید افزایش پیدا کند چون کارکردهای بسیار زیادی برای ما دارد.

وی در ادامه بیان داشت: اولین کارکرد اینترنتی و شبکه الکترونیکی این است که هزینه های آموزش و پرورش را به شدت کاهش می دهد دوم استاندارد کیفی نظام تعلیم و تربیت را ارتقا می بخشد سوم اضلاع و اجزای موثر در تعلیم و تربیت استاندارد را در یک بستر ساده ارزان سریع و دقیق محیا می‌کند. با هوشمندسازی و شبکه ارتباطی قادر خواهیم بود از اولیای صاحب اندیشه، بخش خصوصی، بخش دولتی، خیرین دانشیار، خیرین فنی، خیرین هنریار و همچنین از معلمین و دانش‌آموزان ارزشمندی که در مدارس حضور دارند برای ارتباط رسانی به مدارس لازم التوجه و استقرار عدالت اجتماعی در مناطق کمتر توسعه یافته از نظر هوشمند سازی استفاده کنیم و انشاءالله این قرارداد کمک شایانی به ما می کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تشکر از افرادی که زمینه تفاهم ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین آموزش و پرورش را ایجاد کردند، گفت: از امروز تلاش جدی خود را برای عمل به مفادی که در تفاهم‌نامه دیده شده به کار می گیریم و همانطور که آقای آذری جهرمی اعلام کردند این تفاهم نامه شهرها روستاها و مراکز حاشیه شهر را مدنظر قرار داده است و رسیدگی به سایر مناطق را در دستور کار داریم و با استفاده ویژه از بخش مردمی و خصوصی زمینه هایی را فراهم خواهیم کرد.

وی افزود: در تفاهم نامه آمده است که اگر شرکتی ارائه خدماتی هوشمند سازی مدارس انجام داد در هزینه‌های مالیاتی آنان تخفیف ارائه خواهد شد در زمینه های ارتباطی ، آموزشی و محتوای آموزشی کار را انجام می‌دهیم.

حسینی اظهار کرد: باید برای جامعه مخاطب تبیین کنیم که بین خصوصی سازی نظام آموزش و پرورش و استفاده از توان بخش خصوصی تفاوت وجود دارد این اشکال ها در مدارس غیر دولتی که آیین نامه اجرای آن در جلسه اخیر هیئت دولت به تصویب رسید مشاهده می شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما آموزش و پرورش را نظام تعلیم و تربیت حاکمیتی می دانیم، گفت: حاکمیت به ما می‌گوید تمام اضلاع و اجزای جامعه را برای ارتقای تعلیم و تربیت به کار گیریم؛ لذا یکی از ساحت های بسیار جدی ما توسعه مشارکت برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت در همه ابعاد است، مثل مدرسه سازی که یک سوم مدارس کشور را مجمع خیرین مدرسه ساز می‌سازند و معنایش این است که محتوای آموزشی را نیز آنان تعیین می کنند.

وی با اشاره به اینکه برای هوشمندسازی مدارس باید از همه ظرفیت های بخش خصوصی و عمومی استفاده کنیم اظهار کرد: موضوعات فنی هر شرکتی که وارد شد مربوط به وزارت ارتباطات و به لحاظ هرگونه محتوا آموزش و پرورش باید تایید کننده باشد.

حسینی گفت: اقدامات انجام شده گامی در جهت ارتقای مشارکت از جمله در بحث هوشمند سازی است لذا ما از این جهت نه تنها مشکلی نخواهیم داشت بلکه تقاضا برای این مشارکت ها بالا است. به طور مثال مشارکت مدرسه سازی را ترتیب داده ایم که سخت ترین نوع مشارکت است؛ یعنی فردی ۵ تا ۱۰ میلیارد تومان هزینه کند تا مدرسه ای ساخته شود یا اینکه گاهی مدرسه ای با ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان کیفیتش از این رو به آن رو می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: از جمله دیگر اقداماتی که در جهت ارتقای مشارکت در بحث هوشمند سازی باید انجام شود این است که بهترین اولیایی که می‌توانند در امر سلامت اقدام کنند به عنوان مشارکت سلامتیار به کمک گرفتیم، دیگر اولیایی وجود دارند که به لحاظ فنی متخصص درجه یک هستند که آنان را فن‌یار نامیدیم؛ همچنین سایر اولیایی هستند که در مقوله مدیریت کارا هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی در ادامه عنوان کرد: این اقدامات بدین معنی نیست که نظام تعلیم و تربیت را به بخش خصوصی بفرستیم، چنانکه اکنون ۱۱ درصد مدارس غیر دولتی هستند این نیز بدین معنی نیست که حاکمیت از مدارس دست برداشته و توسط بخش غیردولتی اداره می شود؛ ما سیاست حاکمیتی را از جمله در بخش هوشمند سازی به همان روالی که آقای جهرمی گفتند اعمال خواهیم کرد و بحثی که در رابطه با سند ملی کشور داشتیم موضوع مهمی است.

حسینی بیان کرد: امروز جامعه شناسان از سه جهانه شدن جامعه صحبت میکنند. تاکنون دو جهان از قبیل فیزیکی و واقعی و آرمانی داشته ایم ولی اکنون جهانی به نام جهان دیجیتال یا مجازی به آن اضافه شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: همانطور که ما باید در همه زمینه ها مدارس را از هرگونه آلودگی پاک کنیم در دنیای مجازی نیز چنین است، این که دانش‌آموزان در مدارس همراه خود تلفن داشته باشند مانند این است که دوستانشان را با خود به مدرسه ببرند؛ چون موبایل سر کلاس دانش آموزان را به دنیاهایی می برد که می‌تواند در فرایند یادگیری آنان اخلال ایجاد کند، از ورود آن به مدرسه جلوگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: لذا شبکه‌هایی که در مدارس نظیر تلویزیون تعاملی یا هوشمندسازی و... وجود دارند فاکتورهایی هستند که آنها تلاش می‌شود تا آلودگی های موجود در بحث یادگیری به صفر برسد.

حسینی افزود: بنده از همین جا اعلام می‌کنم از ابتدای مهر پرونده کارنامه و سلامت دانش آموزان در همه مدارس مرتبط شبکه ملی ارتباطات به صورت الکترونیکی اداره خواهد شد و تمام تلاش ما این است که سر مدرسه را خلوت کنیم، یکی از مهمترین مشکلاتی که در مدارس وجود دارد این است که این مکانها به لحاظ فعالیت، فرایندهای آموزشی و فرآیندهای پرورشی و فرهنگی شلوغ هستند و آلودگی دارند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ما نمی خواهیم با اجرای هوشمند سازی آلودگی را افزایش دهیم بلکه می‌خواهیم سر مدارس را خلوت کنیم تا از کمی نگری به سمت کیفی نگری سوق یابند، لذا هوشمندسازی گامی است برای خلوت شدن کیفی سر مدارس برای ارتباط تعاملی و افزایش کیفیت آموزش.

وی درباره آمارهای ارائه شده در خصوص هوشمند سازی مدارس گفت: آمارهای ارائه شده کاملا واقعی است، اعلام کردم بیش از ۱۲۲ هزار کلاس درس یعنی بیست و دو و نیم درصد مدارس هدفمند سازی شده اند و معنی آن این است که حتما حداقل یک برد آموزشی یا تخته هوشمند وجود داشته باشد؛ بنده اعلام کردم ٧٧ هزار مدرسه ما به نوعی به شبکه ارتباطی ملی متصل هستند در محیط آن مدارس امکان استفاده الکترونیکی و اینترنتی وجود دارد.

حسینی با اشاره به این که همانگونه که نابرابری های اجتماعی مواد مختلف جامعه وجود دارد در آموزش و پرورش نیز موجود است، خاطرنشان کرد: در مناطق استان‌های برخوردار به ازای هر ۱۰۰ دانش آموز ۷ کامپیوتر وجود دارد ولی در مناطق کمتر برخوردار متاسفانه به ازای هر دانش‌آموز نیم عدد کامپیوتر موجود است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: زمانی که هوشمند سازی صحبت می کنیم سخت افزار، نرم افزار، نظام ارتباطی هوشمند سازی، نظام آموزشی هوشمند سازی و نظام محتوایی را شامل می شود. تاکنون ۱۲ هزار محتوای هوشمند آموزشی تولید شده است و در این رابطه جشنواره های معلم رسانه ساز و جشنواره های رشدی که دانش آموزان تولید محتوای رسانه های مجازی می‌کنند در کنار جشنواره رشد برای رشد که بر اساس آن تولیدات محتوایی در مدارس توزیع خواهد شد، امری مهم است.

وی اظهار کرد: نکته دوم مهم در هوشمندسازی مدارس این است که همه تجهیزات و اینترنت پر سرعت باید به همه مدارس ارائه شوند ولی تا معلم هوشمند، دانش آموز هوشمند، ولی هوشمند و مدیر هوشمند نداشته باشیم، هوشمندسازی محقق نمی شود؛ همانطور که می دانید اولین دوره ارتباطی انسانها دوره ارتباطی حرکتی بوده است، یعنی انسان ها با حرکت با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند، سپس ارتباطات تصویری، کلامی، کتبی و چاپی شکل گرفت که امروز می‌گویند انسان ارتباط موجی شکل دارد که به معنای تردد امواج به‌جای تردد افکار است.

حسینی اضافه کرد: ما از جهت تردد امواج به‌جای تردد افکار برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت تفاهم نامه را منعقد کردیم و باید در جهت اعتبارات و اجرایی سازی تمام همت خود را به کار گیریم تا به هدف برسیم.

در ادامه این مراسم محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکر از سرپرست آموزش و پرورش برای به ثمر رساندن تفاهم‌نامه هوشمندسازی مدارس گفت: قطعاً یک رکن مهم همه ایران هوشمند «کاربران هوشمند، ملت هوشمند» است؛ ملتی هوشمند است که آموزش ببیند و این ملت هوشمند در مراسم مدارس هوشمند تربیت می شود.

آذری جهرمی افزود: هوشمند سازی مدارس در ماده قانون ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است و بر این اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش موظف شدند به سمت موضوع هوشمند سازی مدارس به خصوص در مناطق محروم حرکت کنند و در راستای آن گامی بردارند؛ هرچند اقداماتی انجام شده بود اما درباره اینکه هوشمند سازی و تکلیف هر دستگاه چیست و چگونه باید اقدامات را پیش برد، بحثی بود که باید درباره اجزای آن به تفاهم می رسیدیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: بنا بر تفاهمی که امروز با وزارت آموزش و پرورش به آن رسیدیم، لایه زیرساختی در ارتباط با مدارس هوشمند برعهده وزارت ارتباطات است که موظف می‌شود تا پایان سال ۹۸ مدارس را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند؛ البته این اتصال در مناطقی که در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته به صورت رایگان است و در مدارس مناطق شهری تعرفه هایی نظر گرفته شود که مدارس بتوانند با قیمت ارزان به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

وی تأکید کرد: مدرسه‌ای هوشمند است که خدمات هوشمند، آموزش هوشمند و مکانیزم حضور و غیاب و ارزیابی دانش آموزان و همچنین نظارت و ... هوشمند باشد و آموزش و پرورش در اپلیکیشن های مربوط به آن مدیریت شود، در این حوزه کار را به بخش خصوصی و استارتاپ ها سپردیم که با نظارت وزارت آموزش و پرورش فعال می‌شوند و پس از تایید محصولات خود را به صورت خدمات ابری به مدارس عرضه می کنند که طبیعتاً فرآیندهای مدارس با این فعالیت‌های استارتاپ هوشمند می‌شوند.

آذری جهرمی افزود: مدارس باید تجهیزات مربوط به هوشمندسازی که بخشی تجهیز رایانه ها، بردها و به‌طور کلی امکانات در سطح مدارس را برای هوشمندسازی فراهم کنند، که این موضوع بر عهده وزارت آموزش و پرورش قرار دارد؛ مسئله محتوا بسیار حائز اهمیت و ارزشمند است که این مسئله به صورت کامل آموزش و پرورش است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: چون ابر و باد و مه و خورشید و فلک همه تلاش میکنند تا در نهایت محتوا فراهم شود و مسئولیت زحمت اصلی بر دوش آموزش و پرورش و معلمان است، از همین جا عرض ارادت خود را به خدمت شان اعلام می‌کنم و دست آنان را میبوسم و امیدوارم طرح هوشمندسازی مدارس گامی بلند در راستای ارتقای نظام آموزشی و تقویت نسل آینده در میهن عزیزمان ایران باشد.

وی درباره طرح «تک‌فا» گفت: در برنامه ششم توسعه موضوع هوشمند سازی تبدیل به قانون شده است و در ماده ۶۹ قانون آمده که دو وزارتخانه بر این موضوع کار کنند؛ این تفاهم‌نامه برای این نیست که مدارس را هوشمند کنیم چون هوشمندسازی قانون است بلکه این تفاهم نامه درباره نحوه هوشمند سازی است و اینکه تقسیم مسئولیت ملی بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت فناوری اطلاعات برای هوشمند سازی چیست؟

آذری جهرمی اظهار کرد: ضمانت اجرای هوشمند سازی مدارس ضمانت قانون است و به درستی انجام شود اما گلوگاه هایی در اجرای قانون وجود دارد که آن نیز به صورت مشخص بوده است، مرجع تصویب کننده قانون بودجه لازم را در نظر بگیرد کار به خوبی انجام می‌شود و اگر بودجه مناسب در نظر گرفته نشود طبیعتا کار به خوبی پیش نخواهد رفت؛ تا پیش از این سنت ها به صورت کلی و موضوعات نیز به صورت نظری بود ولی امروز بحث عملی پیش آمده و مدنظر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: مباحث و آمارهایی که در بحث نداری توسط آقای حسینی مطرح شد بحث خوبی بود، اعلام کردند یک سری از مدارس ما هوشمند هستند یعنی اینکه بخشی از هوشمندسازی پیاده سازی شده است و امروز نیز باید مباحث مربوطه را با جدیت بیشتری از قبل دنبال کنیم.

وی گفت: اکنون مدارس تجهیزات ندارند دلیل خوبی برای اینکه بخواهند تلفن همراه داشته باشند، نیست؛ چون با همراه داشتن یک تلفن همراه یا یک کامپیوتر مدرسه هوشمند نمی‌شود. این ذهنیت غلطی که همواره وجود داشته و به ما اعلام می‌کردند که در کامپیوتر به مدرسه ارائه‌ای ارائه کنید تا هوشمند شود درست نیست مدرسه هوشمند باید امکانات و فرآیند هایش هوشمند شود.

آذری جهرمی افزود: هوشمندی در اصل از محتوا، فرایندها، دانش آموزان، معلمان و... ناشی می‌شود و همه گزینه‌های مذکور در میزان هوشمندی تاثیرگذار هستند و مورد توجه قرار می‌گیرند؛ چه بسا کاغذهایی وجود داشته باشد که جنبه هوشمندی دارد و کامپیوتری که بتواند دانش‌آموزان را از هوشمندی دور کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: آنچه در تفاهم‌نامه امروز مورد توجه قرار گرفته این است که درباره هوشمند سازی و تعریف اولین کاری که انجام دادیم این بود که همکاران فناوری و اطلاعات تحقیق کردند که مدرسه هوشمند یعنی چه؟؛ یک سند برای تعریف مدرسه هوشمند ارائه شد که در کنار نظر آموزش و پرورش این سند را مبنا قرار دادیم. مانند شبکه ملی اطلاعات که هر شخصی برداشت خود را دارد، مدرسه هوشمند نیز می تواند به همین گونه باشد.

وی ادامه داد: موظف به اجرای برداشت‌ها نیستیم زیرا مطالعات درباره طرح به خوبی انجام شده است. نکته مهم دیگر مدنظر این است که آیا مسئول صرفاً بر عهده وزارت آموزش و پرورش یا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است یا سایر دستگاه ها نیز مسئولیت دارند یا خیر؛ که در پاسخ می‌گویند در هرصورت وظیفه اصلی زیرساختی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش است زیرساخت های لازم را برای هوشمندسازی مدارس فراهم کنند.

آذری جهرمی اضافه کرد: سایر نهادها نیز در رابطه با بحث آموزش فرهنگ سازی، مباحث ترویجی و وظایف خود را دارند و همانطور که در وظیفه ملی باید اقدامات مربوط به خود را انجام دهند، در این زمینه نیز باید اقدام کنند؛ منتها در این تفاهم به چنین موضوعی اشاره نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها