انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 25392
10:19

هنوز نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان استقرار نیافته است

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: هنوز نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان استقرار نیافته است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی زرافشان معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه خوشبختانه دولت یک گامی مهم را در حوزه رتبه‌بندی برداشته است، اظهار کرد: در چندسال اخیر یکی از دغدغه‌های مورد درخواست همین بود و در سند تحول بنیادین دو نظام رتبه‌بندی و سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مورد انتظار است که کامل کننده نظام رتبه بندی، استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه در آیین‌نامه باید صلاحیت‌ها گسترده‌تر و دقیق‌تر تبیین شود، گفت: گام دوم برای تکمیل این موضوع که به تقسیم پول هم منتهی نشود توجه به نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای در دوران خدمت است.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در راهکار 10_2 سند تحول دو نظام تعریف شده و ما هنوز استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفه ای را نداریم؛ در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده و برای سنجش صلاحیت مدیران مدارس کانون‌هایی تعریف شده که می‌توان از آن الگو بهره گرفت.

زرافشان درباره مطالعه تطبیقی آموزش و پرورش با کشورهای دیگر دنیا در این زمینه، اضافه کرد: در مراحل تدوین، تولیدکنندگان سند بررسی‌هایی را انجام داده اند اما در ادامه کار و به ویژه در سنجش صلاحیت، اخیرا کاری آغاز شد و هنوز به نتیجه نرسیده است؛ تجربه یک ارزیابی بین‌المللی معلمان وجود دارد و پژوهشگاه موظف شد آن را مورد بررسی قرار دهد؛ از این تجربیات می‌توان استفاده کرد و منطبق با سند تحول، نظام خودمان را تدوین کنیم.

وی در ادامه با اشاره به کسر درصدی از حقوق دانشجومعلمان، گفت: معلمان ما با معلمان سایر کشورها مقایسه می‌شوند و تا انگیزه و امکانات برای آنها فراهم نشود نمی‌توان انتظار زیادی برای حضورشان داشت؛ کسر این مبالغ از حقوق، برای تأمین بخشی از هزینه دانشجویان در طول تحصیل است و اگر آنها را مانند دیگر دانشجویان دانشگاه‌های دیگر قلمداد کنیم باید گفت که هزینه این خدمات چون تغذیه و... کمتر است. 

زرافشان ادامه داد: قانون متعهدین خدمت قابل تجدیدنظر است. همانطور که دیگر دانشگاه‌ها ردیف سرانه دانشجویی دارند برای دانشجومعلمان هم قابل پیش بینی است و می‌تواند از طرف وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان پیشنهاد شود و چند اقدام اساسی لازم است. 

زرافشان ادامه داد: برای دانشجومعلمان نیز  باید سرانه مانند سایر دانشگاه‌ها تصویب شود. در برنامه پنجم توسعه هم دانشگاه های فنی به وزارت علوم رفت در حالی که مختص آموزش و پرورش بودند.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها