انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 25417
11:01

معوقات رتبه‌بندی معلمان پرداخت شد/ پیش‌بینی وام‌های مرابحه و مسکن برای فرهنگیان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از پرداخت حقوق دی معلمان با اعمال رتبه‌بندی و معوقات آنها خبر داد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد اظهار کرد: باید یک برنامه و چارچوب مشخص برای اهداف آموزش و پرورش تدوین شود و از حرکات موردی و مقطعی باید پرهیز کنیم و در این راستا از سال گذشته تا امسال این موضوع را مدنظر داشتیم و کارهای خود را از نظر مطالعه، برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی انجام دادیم.

وی با تأکید بر این که یک مرحله حساس زمانی را پیش رو داریم که انتخابات است و خیلی ضروری است که به آن توجه ویژه داشته باشیم، افزود: باید با یک همدلی و نگاه مشترک در راستای ارتقای آموزش و پرورش گام بر می‌داریم.

الهیار ترکمن با تصریح بر اینکه مجلس به عنوان قوه مقننه نقش بسیار مهمی در خط مشی‌های توسعه‌ای کشور دارد، ادامه داد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری برای مشارکت حداکثری، آموزش و پرورش آمادگی کامل برای مشارکت در انتخابات و همچنین مشارکت در برگزاری انتخابات دارد.

وی با تأکید بر اینکه طبق قانون کاملا بی طرف در برگزاری انتخابات هستیم، گفت: آموزش و پرورش نمی توانند له یا علیه کاندیدا وارد شود و نظارت خواهیم کرد و موارد خلاف قانون به نهادهای ذیربط منتقل می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: امیدواریم کاندیداها نگاه واقع بینانه داشته باشند و از دادن وعده‌های بی اساس خودداری کنند.

*تشکیل کمیته برنامه هفتم توسعه در آموزش و پرورش

الهیار ترکمن به تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: برنامه ششم توسعه در سال ۱۴۰۰ پایان می‌رسد و برنامه‌ریزان از نیمه سال ۹۹ وارد برنامه هفتم می‌شوند و باید سیاست‌های روشن در سند برنامه توسعه هفتم دیده شود و همچنین آموزش و پرورش را برای تدوین سند چشم انداز دوم آماده کنیم چرا که ورود به این حوزه مهم است.

ادامه داد: به یاری خداوند از همان سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ کمیته تدوین برنامه هفتم توسعه را در آموزش و پرورش تشکیل خواهیم داد تا با همکاری صاحب‌نظران بتوانیم موانع و مشکلات توسعه را احصا کنیم و سیاست‌های متناسب با این موارد را پیش‌بینی کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از آسیب‌های مورد توجه آموزش و پرورش این بوده است که خیلی وقت‌ها وظایف آموزش و پرورش را به عنوان سیاست تبیین و به آموزش و پرورش ابلاغ کردند؛ در حالی که ما باید وارد سیاست‌هایی شویم که افق آموزش و پرورش را تدوین می‌کند که کار مبسوطی را می‌طلبد و امیدواریم با کمک همه صاحبنظران، سیاست‌هایی که مبتنی بر هدف بتواند آموزش و پرورش را ارتقا، پیش‌بینی کنیم.

* نوسازی آمارهای آموزش و پرورش در دستور کار

الهیار ترکمن به بحث نوسازی آمارهای آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: فعالیت دیگر ما پروژه مدل‌سازی آمارهای آموزش و پرورش است چرا که آمار الفبای توسعه است و باید ساماندهی و یکپارچه‌سازی در تمام سامانه‌های داشته می‌شویم و می‌تواند در تحلیل و سیاست‌گذاری کمک کند.

وی به آزمون استخدامی آموزش و پرورش موسوم به ماده 28 اشاره کرد و ادامه داد: در آزمون استخدامی که اخیر برگزار شد، چند برابر ظرفیت افراد قبول شده از لحاظ علمی معرفی شدند که فرایند مصاحبه در حال انجام است و پذیرفته شدگان نهایی از سال آینده برای طی دوره آموزشی به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی معرفی می‌شوند. 

* اعلام نتایج کمیته ساماندهی نیروی انسانی تا نیمه اسفند امسال

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره اقدمات انجام شده در راستای ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش گفت: کمیته 3 نفره با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده است که روی نیازهای واقعی و شیوه‌های تأمین نیرو در حال بررسی هستند.

وی تصریح کرد: تا نیمه اسفند نتایج این بررسی‌ها باید نهایی شود و از ابتدای سال آینده وارد فاز اجرایی شویم که تغییرات در بخش‌هایی مانند نقل و انتقالات مشاهده خواهد شد.  

* معوقات رتبه‌بندی معلمان پرداخت شد

الهیار ترکمن درباره رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: به موجب جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه ششم توسعه، نظام رتبه‌بندی باید تهیه شود و مجلس در قانون بودجه‌ریزی اعتباری برای آن در نظر بگیرد که مبلغ 2 هزار میلیارد تومان برای امسال پیش‌بینی شد.

وی با تأکید بر اینکه نظام‌های حرفه‌ای شغل محور هستند نه شاغل محور و بر اساس شایستگی‌ها که محرز می‌شود تعریف و تدوین می‌شود، بیان کرد: رتبه‌بندی فرایندی است که از ارتقای صلاحیت‌ها آغاز شده و به کیفیت منجر می‌شود که در آن مشوق ‌‌‌‌‌های مالی پیش بینی می‌شود اما متأسفانه مشوق‌های مالی اصل در رتبه‌بندی می‌شود. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه اصلا هدف نهایی رتبه‌بندی افزایش حقوق نیست، ادامه داد: نظام آموزش و پرورش اولین دیدگاه و تجارب خود را برای رتبه‌بندی سپری می‌کند و نقطه شروع خوبی است اما باید به‌تدریج نهادینه و مستقر شود و در بازه‌های زمانی مشخص با اصلاحات و تغییراتی، خود را به نقطه نهایی مطلوب برساند.

وی با بیان اینکه دولت به حقوق دی معلمان حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان اضافه کرد و گفت: رتبه‌های ۲ تا ۵ را تطبیق دادیم و آنها حقوق دی خود را با اعمال رتبه بندی دریافت کردند و همچنین معوقات رتبه‌بندی نیز پرداخت شد و تنها احکام رتبه‌های یک در بهمن صادر می‌شود و بر اساس مفاد آیین‌نامه و شیوه‌نامه اقدام می‌کنیم.

* دولت با هر استفساریه‌ای که موجب توسعه قانون شود، مخالف است

الهیار ترکمن درباره تعیین تکلیف استخدام مربیان پیش‌دبستانی، حق‌التدریس‌ها و آموزشیاران نهضتی‌ سوادآموزی بیان کرد: آیین‌نامه اجرایی به تأیید هیأت تطبیق مصوبات رسیده است و در حال نهایی کردن موارد هستیم.

وی افزود: اخیراً مجلس استفساریه‌ای را تهیه کرده است و آموزش و پرورش به نمایندگی از دولت اعلام می‌کند که با هر استفساریه‌ای که موجب توسعه قانون شود، مخالف است؛ استفساریه باید ابهامات را برطرف کند و نباید موجب توسعه قانون شود و ما با هرچه بخواهد به فرایند علمی و مبتنی بر رقابت و شایسته‌گزینی جذب نیروی انسانی آموزش و پرورش خدشه وارد کند، مخالفیم.

*پیش‌بینی وام‌های مرابحه و مسکن برای فرهنگیان

 معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در خصوص اقدامات این وزارتخانه در حوزه رفاه و پشتیبانی گفت: بیمه تکمیلی دو شکل مرسوم صندوقی و بیمه‌گری دارد که بر اساس نوع خدمت و تعرفه مشخص می‌شود؛ در چند سال گذشته بیمه تکمیلی صندوقی بود و امسال کمترین عدد افزایش حق بیمه را در قرارداد جدید داریم یعنی حق بیمه از ۳۹ هزار تومان به ۴۶ هزار تومان افزایش یافت.

وی اضافه کرد: این موارد در حالی است که  ۵۰۰ مرکز جدید به فهرست مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه آتیه‌سازان اضافه شد و زمان پرداخت مبالغ خسارات هم کوتاه خواهد شد.

الهیار ترکمن به پیش‌بینی وام برای فرهنگیان اشاره کرد و ادامه داد: قرارداد جدیدی با بانک ملی به زودی امضا می‌شود و وام‌هایی شامل وام مرابحه و وام‌‌های خرید و احداث مسکن داریم که در راستای امضای تفاهم‌نامه احداث 170 هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان فاقد مسکن است؛ وام‌های پیش‌بینی شده جدا از وام‌های احداث مسکن وزارت مسکن است.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به در پیش‌ بودن تعطیلات نوروز، ستاد اسکان نوروزی فرهنگیان را در پیش داریم و اقدامات خوبی پیش‌بینی شده است.

* تلاش برای تخصیص 10 درصد مازاد بر تخصیص مصوب

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بودجه سال 99 آموزش و پرورش گفت: در حوزه امور اجتماعی، آموزش و پرورش از لحاظ میزان افزایش اعتبارات به عنوان دومین دستگاه اجرایی بعد از پژوهش قرار دارد و از لحاظ میزان حجم اعتبارات، حجم بالایی دارد و اما باید منابع دیگری را در کنار آن فعال کنیم. 

وی ادامه داد: کارگروهی با حضور متخصصان و صاحبنظران برای تحلیل دارایی‌ها و مولدسازی آنها تشکیل شده است تا از دارایی‌های آموزش و پرورش بهره‌وری ایجاد کنیم؛ البته تا زمانی که به سهم خوبی از درآمد ناخالص ملی GDP نرسیم، بودجه آموزش و پرورش کفاف نمی‌دهد.

الهیار ترکمن درباره کسری بودجه نیز افزود: در تلاش هستیم امسال تخصیص ۱۰ درصد مازاد بر تخصیص مصوب را دریافت کنیم که اگر محقق شود ما با کمترین عدد به سال آینده خواهیم رفت و شرمنده فرهنگیان نخواهیم بود. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در بودجه این وزارتخانهگفت: بودجه ما عملکردی نیست اما سهم آموزش و پرورش در اعتبارات لایحه بودجه، 12.3 درصد است؛ مجلس به اعتبارات لایحه بودجه در جریان بررسی اضافه می‌کند اما به نقش و اهمیت آموزش و پرورش توجه نمی‌شود مثلا در سال 98 عدد 9.1 درصد بودجه کشور افزایش یافت اما 3.1 درصد به آموزش و پرورش داده شد.

وی با بیان اینکه بودجه عمومی کشور در سال ۹۸ حدود ۴۴۸ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان بود که در لایحه 99 به ۴۸۴ هزار و 571 میلیارد تومان رسید و 8 درصد رشد داشته است، اضافه کرد: از اعتبارات آموزش و پرورش 96 درصد استانی و 4 درصد ملی است که مربوط به کیفیت‌بخشی، پرورشی و شبانه‌روزی است و نکته مهم اینکه از 96 درصد استانی، 99 درصد پرسنلی است.

* اصلاح ساختار آموزش و پرورش باید صورت گیرد

الهیار با تأکید بر اینکه اصلاح ساختار آموزش و پرورش باید صورت گیرد، اظهار کرد: بودجه ریزی بر اساس کارایی باید باشد نه بر اساس مصوب؛ در کمیته مالی و اقتصادی آموزش و پرورش نیز در حال تحلیل وضعیت هستند و به‌زودی نتیجه مشخص می‌شود و به اطلاع فرهنگیان می‌رسد.

وی با تصریح بر این نکته که آموزش و پرورش قانون خاص می‌خواهد، افزود: معتقد نیستم که آموزش و پرورش شاخص‌های کیفی را افت داده است که خرید خدمات را اجرا کند البته در کل رویکرد آموزش و پرورش طی سال‌های متمادی به غیر از سند تحول، کمی گرا بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش گفت: هر کسی که به معتقد به طرح خرید خدمات نیست، وضعیت اجرای آن در سیستان و بلوچستان را ببیند که 2 نمره به نمره دانش‌آموزانش بعد از اجرای این طرح افزوده شده است.

* برگشت ضریب تعجیل نیز منوط به تایید سازمان اداری استخدامی است

الهیار ترکمن درخصوص گلایه‌های برخی معلمان به رتبه‌بندی، حذف تعجیل و عدم افزایش 10 درصدی حقوق معلمان ابتدایی، گفت: ما 2 کار در مورد رتبه‌بندی انجام دادیم و رتبه‌های 2 تا 5 در رتبه‌بندی قبلی را منطبق کردیم؛ ما برای رتبه‌های 2 تا 5 تغییر معیار نداریم و منطبق کردیم.

وی با بیان اینکه تمام اقدامات ما در زمینه رتبه‌بندی باید بر اساس مُر قانون باشد، افزود: یک مواقع برداشت‌های فردی از متن قانون صورت می‌گیرد و شائبه برخی موارد را ایجاد می‌کند که امتیاز داده نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه احکام رتبه‌بندی معلمان بازنگری می‌شود، ادامه داد: در هیأت ممیزه‌ای که فردا تشکیل می‌شود درباره برخی موارد همچون اعمال ضریب تعجیل بحث و بررسی می‌شود و برگشت ضریب تعجیل نیز منوط به تایید سازمان اداری استخدامی است.

وی اضافه کرد: بنای ما این است که هیچ کار غیرقانونی انجام ندهیم؛ نمی خواهیم بر اساس خوشایند افراد کاری انجام دهیم و برای فرهنگیان مضراتی را به وجود آورد و بندی را وارد حقوق کنیم که چندماه دیگر ناچار به خروج آن شویم؛ یادتان هست برای برگرداندن سختی کار چقدر مشکل داشتیم و توانستیم مسائل و مشکلات ناشی آن را برطرف کنیم.

* کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان بر اساس بند قانونی است

الهیار ترکمن درباره گلایه معلمان ورودی 95 مدارس، گفت: تقاضای بنده از معلمانی که در ابتدای حرفه معلمی هستند این است که با کلیات قانون آشنا شوند و با دفتر حقوقی در حال رایزنی هستیم کتابچه قوانین آموزش و پرورش را تدوین کنیم و بر اساس آیین نامه، معلمانی که بالای دو سال سابقه کار هستند، مشمول رتبه بندی می‌شوند.

وی درباره کسر 45 درصد از حقوق دانشجومعلمان اظهار کرد: کسر 45 درصد بر اساس قانون متعهدین خدمت سال 69 است و آن قانون که به حذف خدمت سربازی اشاره دارد به کسر 45 درصد هم اشاره دارد چرا آن قانون خوب است اما این خوب نیست؛ کسر 45 درصد بر اساس بند قانونی است و در این زمینه افراد باید به قانون مراجعه کنند. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش درباره حق مهدکودک فرهنگیان خانم، بیان کرد: آموزش و پرورش به خاطر کسر بودجه در سال‌های گذشته، حق مهدکودک را پرداخت نمی‌کرد اما این موضوع به رأی وحدت رویه تبدیل شد و از کمک های معاون قضایی دیوان عدالت استفاده کردیم و از سال 98 در دستور کار پرداخت قرار گرفت؛ 6 ماهه اول سال پرداخت شده است و 6 ماهه دوم را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اقتصاد مدرسه محور گفت: معتقدم اصلی ترین کانون اجرایی در آموزش و پرورش، مدرسه است؛ تا زمانی که مدرسه در سیطره اداره و بخشنامه است، اتفاقی حاصل نمی‌شود؛ در زمان وزیر سابق آموزش و پرورش، لایحه مدیریت مدرسه محور تهیه شد که به شورای عالی اداری ارائه شده است و بحث این است که بودجه ریزی را اصلاح کنیم و مدرسه باید مدیریت منابع و مصرف آن را داشته باشد و مدیریت منابع مالی مدرسه باید مانند دانشگاه باشد.

الهیار درباره کسری بودجه آموزش و پرورش گفت: اگر 110 درصد بودجه که مطرح کردیم محقق شد، فقط 500 میلیارد تومان به سال آینده منتقل می شود و مواردی چون حق التدریس معلمان و حق الزحمه امتحانات کاملا پرداخت می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها

.