انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 385
19:27
فرشیدی در چهارمین کنگره این کانون:

رسالت کانون تربیت اسلامی پرچمداری تربیت دینی و پیگیری مطالبات رهبری و جامعه

ما باور داریم حل مشکلات معیشتی معلمان از دستیابی به فناوری هسته‌ای دشوارتر نیست و می‌توان با برنامه‌ریزی و بخصوص انتصاب مدیران صاحبنظر و امین مورد اعتماد معلمان این مشکل را ولو تدریجاً مرتفع ساخت
نسخه مناسب چاپ

به گزارش سایت سازمان بسیج فرهنگیان صبح امروز چهارمین گردهمایی کانون تربیت اسلامی با حضور نمایندگان مجلس ، اعضای کانون و نخبگان فرهنگی در مجتمع شهدای سرچشمه تهران برگزار گردید. در این مراسم دکتر فرشیدی وزیر سایق آموزش و پرورش به ایراد سخنان پرداختند که خلاصه ای از سخنرانی وی به شرح ذیل می باشد :

باسمه تعالی
با تبریك خجسته میلاد انیس النفوس، شمس الشموس، آفتاب توس، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی و شهدای گرانقدر اسلام و انقلاب خصوصاً شهیدان رجایی و باهنر كه ما معلمان افتخار داریم سیره این دو معلم، الگوی دولتمردان نظام اسلامی قرار گرفته است و هفته دولت، فرصتی است برای بازخوانی و بازگشت مسئولان كشور به آن الگو.
برگزاری چهارمین كنگره كانون تربیت اسلامی در این مكان معنوی و مقدس كه یادآور خاطرات و فداكاری ها و اندیشه های بلند 72 شهید حزب جمهوری اسلامی و سرسلسله آنان معلم شهید حضرت آیت الله بهشتی می‌باشد نیز خود تقارن پربركتی است. و امیدواریم به بركت دعای آن انفاس قدسیه، اعضای كانون بتوانند به عنوان سربازان مقام معظم رهبری. حضرت آیت الله خامنه ای در عرصه تعلیم و تربیت با رسالت سنگین خویش بیشتر آشنا شوند و بدان عمل كنند.
مقدم همكاران عالیقدر كه از نقاط دور و نزدیك قدم رنجه فرموده اند و به این محفل معلمانه شور و نشاط بخشیده اند، را گرامی می دارم و به عنوان خدمتگزار كوچك كانون و به نمایندگی از اعضای محترم شورای مركزی از حضور یكایك عزیزان صمیمانه سپاسگزاری می كنیم.
در فرصت محدودی كه افتخار سخنرانی یافته ام عرایض خویش را در سه بخش تقدیم می دارم :
الف : نگاهی گذرا به مسائل مهم كشور
ب : مروری بر روند كنونی امور در آموزش و پرورش
ج : اشاره ای به عملكرد كانون و نگاهی به چشم انداز آینده آن

الف) نگاهی گذرا به مسائل مهم كشور
این روزها یكی از مهمترین مسائل كشور، لااقل از زاویه دید رسانه ها، موضوع "برجام" و توافق در دست اقدام ایران با 1+5 می باشد كه
پس از سالها كشمكش و مذاكره درباره حقوق هسته‌ای ایران، سرانجام طرفین مذاكره كننده بر سر متنی پیشنهادی توافق كردند تا توسط مسئولین دو كشور متخاصم! این متن مورد بررسی و تأیید یا رد قرار گیرد. نكته مهم آن است كه 1+5 علی‌رغم به كارگیری تمام توان خویش، مجبور به پذیرش ایران هسته‌ای شد و این تمكین در برابر حق قانونی ایران، همچنان كه مدیون هنر دیپلماسی است، بسیار بیشتر از آن وامدار ایستادگی ملت ایران و دستاوردهایی نظیر غنی‌سازی 20 درصد و فناوری آب سنگین و 19000 سانتریفیوژ و مانند آن می‌باشد كه دسترنج پژوهشگران افتخارآفرین و هنر دانشمندان شهیدمان است و امروز دفاع از این دستاورد علمی ـ سیاسی به عهده مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی گذاشته شده است.
اما با توجه به هشدارهای اخیر مقام معظم رهبری و نیزتامل و تعمق در موضعگیری و تحركات اخیر سردمداران ایالات متحده، می‌توان چنین دریافت كه آمریكا به موازات بازی روی میز مذاكرات هسته‌ای، توطئه‌ای پنهان را طراحی كرده است كه در مقایسه با آن، شاید بتوان گفت مذاكرات هسته‌ای نقش «عملیات فریب» را ایفا می‌كند یا لااقل زمینه‌ساز یك فرصت است. هدف این توطئه همان نیت شوم و سابقه ننگین آمریكا علیه كشور ایران است، یعنی سلطه مجدد بر ایران و تجدید خاطرات دوران ننگین شاهنشاهی پهلوی.
روشن است كه در دنیای كنونی و با توجه به آمادگی همه جانبه ملت ایران برای مقابله با دشمن و دفاع از عزت اسلامی و استقلال ملی خویش، این لشكركشی مرموزانه و از نوع «جنگ نرم» است و آمریكا با تاكتیك «نفوذ» می‌كوشد گام به گام پیشروی كند و به اهداف مورد نظر خود یكی پس از دیگری دست پیدا كند. فلسفه «نفوذ» دشمن، یارگیری و به تعبیر سیاسی، تقویت ستون پنجم است.
دشمن همچنانكه سردمداران آمریكا، اخیراً بارها و به صراحت اعلام می‌كنند، می‌خواهد با تقویت ستون پنجم خود در داخل كشور، یعنی با استحاله بخشی از افراد و مسئولین، جامعه را دچار اختلاف و دو دستگی نماید.
*****
یكی دیگر از موضوعات مهم كشور، مسأله انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان می‌باشد راهبرد كانون در این زمینه،حمایت از نامزدهایی مدافع اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی و پایبند به آرمان‌های امام (ره) و مطیع رهبری می‌باشد. همچنین كانون توجه بیشتر مجلس آینده به فرهنگ و تعلیم و تربیت و مشكلات معلمان را انتظار دارد و به همین دلیل تلاش خواهد كرد فرهنگیان ولایت مدار سهم بیشتری در مجلس آینده داشته باشند.

ب : مروری بر روند كنونی امور در آموزش و پرورش
درباره سند تحول بنیادین
به نظر ما عظیم‌ترین نهاد تعلیم و تربیت كشور در شرایط كنونی، دوران حساسی را پیش رو دارد، دوران گذار، دوران تحول بنیادین از نظام تعلیم و تربیت غربی به نظام تعلیم و تربیت اسلامی.
خوشبختانه اسناد و مصوبات قانونی برای تحول بنیادین تدوین و ابلاغ شده است و مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته است اما ساده اندیشی است اگر تصور كنیم محافظه كاران و مدافعان نظام تعلیم و تربیت غربی و طراحان سند ملی و مخالفان آموزش و پرورش ایدئولوژیك، به آسانی در برابر سند تحول بنیادین سر تمكین فرود خواهند آورد و به شیوه‌های گوناگون اعم از مسكوت گذاشتن اجرای سند، تحریف محتوای سند، القای دیدگاه‌های خود یا وانمود تغییرات جزئی به جای تحول بنیادین و شگردهای دیگر، دربرابر تحول بنیادین مقاومت نمی‌كنند و نخواهند كرد.
اینك كه قریب چهارسال از تصویب سند تحول بنیادین در شورایعالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد، جامعه معلمان می‌پرسند اقدامات شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورایعالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با تصویب زیر نظام‌های مورد تأكید سند چه بوده است و برای تدوین اهداف دوره‌های تحصیلی چه اقداماتی به عمل آمده است. همچنین فرهنگیان از محتوای راز سر به مهری كه اخیراً تحت عنوان نقشه راه برای سومین بار رونمائی شد تاكنون هیچگونه اطلاعی ندارند.
این سرفصل را با كلام مقام معظم رهبری حسن ختام می‌بخشم كه فرمودند :
آموزش و پرورش باید از روزمرگی بیرون بیاید مخاطب این حرف در درجه اول وزیر محترم و مسئولان عالی آموزش و پرورش‌اند و سپس همه كسانی كه در سلسله مراتب آموزش و پرورش و در هر نقطه‌ای كه می توانند، در خارج كردن آموزش و پرورش ما از حالت روزمرگی و اسارت در چارچوب روش‌های متحجر و منسوخ تأثیر بگذارند.
12/2/85

موضوع دوم اقتصاد آموزش و پرورش است كه باید برای آن تدبیری اساسی اندیشید و رهبر فرزانه همواره بر ضرورت اولویت بخشیدن به بودجه آموزش و پرورش و حل مشكلات معیشتی معلمان تاكید فرموده‌اند. با توجه به طولانی بودن بحث، توجه همكاران را به مطالعه مقالات متعدد زمزمه در این زمینه و از جمله سرمقاله آخرین شماره تحت عنوان "خواسته معلمان صنفی است، خواسته گروه‌ها سیاسی" جلب می‌كنم و اجمالاً عرضه می‌دارم كه ما باور داریم حل مشكلات معیشتی معلمان از دستیابی به فناوری هسته‌ای دشوارتر نیست و می‌توان با برنامه‌ریزی و بخصوص انتصاب مدیران صاحبنظر و امین مورد اعتماد معلمان این مشكل را ولو تدریجاً مرتفع ساخت، متأسفانه برخی مدیران، می‌كوشند به جای حل مسأله، تحركات سیاسی برخی گروه‌ها در پوشش صنفی را مورد حمایت قرار دهند.
برای یافتن راه حل‌ها، می‌توان از تجربیات دیگر دستگاه‌ها و نیز مشاركت فكری فرهنگیان و تشكل‌های دلسوز بهره گرفت.

موضوع سوم :
رویكرد جناحی سیاسی برخی مدیران آموزش و پرورش است از انتشار نشریه حزبی تربیت سیاسی گرفته تا حمایت از ارسال نشریه حامیان فتنه به مدارس و نیز برگزاری تجمعاتی اداری-گروهی به منظور تربیت مربی سیاسی در آستانه انتخابات مجلس.
ما معتقدیم همچنان كه مقام معظم رهبری تاكید فرموده‌اند : داشتن نگاه‌های جریانی و سیاسی و حزبی و جناحی و این چیزها برای آموزش و پرورش «سّم» است.
و برای فرهنگیان این سئوال مطرح است كه از میان عرصه‌های گوناگون تربیت مورد تأكید سند، چرا تربیت سیاسی دانش‌آموزان این همه مورد عنایت وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است؟!
در همین ارتباط عدم حضور یا عدم دعوت از سران سه قوه به اجلاس روسای مناطق سراسر كشور بر خلاف سنت متعارف و دعوت از شخصیتی دیگر، برنامه ریزی برای دیدارهای حساب شده فرهنگیان با حامیان سردمداران فتنه و سخنرانی‌های تند در حمایت از آنان را به هیچ وجه نمی‌توان ساده انگاشت و فعالیتی گروهی سیاسی ندانست.

موضوع چهارم:
دانشگاه فرهنگیان است كه به نظر ما مورد بی‌مهری واقع شده است از سپردن زمام امور تربیت معلمان به افرادی خارج از جامعه معلمان كه خود نوعی توهین به معلمان محسوب می‌شود تا كاهش تدریجی پذیرش دانشجو از 20 هزار نفر به 3000 نفر و نیز تحریف فلسفه وجودی و اهداف این دانشگاه در مقام عمل.

موضوع پنجم :
مشكلات متعدد روزمره آموزش و پرورش می‌باشد از جمله ساماندهی نیروی انسانی و كمبود معلم خصوصاً در مقطع دبستان، استمرار واگذاری مدارس در قالب‌های جدید، شفاف نبودن شیوه اجرای نظام رتبه بندی و موارد دیگر.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها