سعید چابوک

مطالعه بیشتر درباره «بسیج مستضعفین»

مطالعه بیشتر درباره «بسیج مستضعفین»

 

بدون تردید می‌توان تشکیل «بسیج مستضعفین» را از امتیازات بی‌نظیر انقلاب اسلامی ایران به شمار آورد. کم نبوده‌اند انقلاب‌هایی که پس از پیروزی، با هدف صیانت از دستاوردهای انقلابشان اقدام به تاسیس ارتش‌های انقلابی نموده‌اند، اما همه اذعان دارند که بسیج مستضعفین قطعا چیزی فراتر از تشکیلات نظامی عادی بوده است. بسیج مستضعفین را باید یک نوآوری‌ بی‌بدیل در تاریخ بشری -هم از جهت معنا و هویت و هم از جهت قالب، نوع تشکیلات و سازماندهی- دانست.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار بسیجیان استان کرمانشاه در تاریخ ۱۳۹۰/۰۷/۲۲ ضمن بی‌نظیر خواندن حادثه تشکیل بسیج مستضعفین در مجموعه حوادث انقلاب اسلامی فرمودند: «یکی از چیزهائی که در هر حرکت عمومی و در هر نهضت لازم است، این است که بر اساس تفکرات و مبانی پایه‌ای این نهضت و این جریان، هم بایستی «واژه‌سازی» بشود، هم بایستی «نهادسازی» بشود وقتی یک فکر جدید - مثل فکر حکومت اسلامی و نظام اسلامی و بیداری اسلامی - مطرح میشود، مفاهیم جدیدی را در جامعه القاء میکند؛ لذا این حرکت و این نهضت باید واژه‌های متناسب خودش را دارا باشد؛ اگر از واژه‌های بیگانه وام گرفت، فضا آشفته خواهد شد، مطلب ناگفته خواهد ماند.... همین طور است نهادسازی. وقتی یک انقلاب و یک حرکت تحقق پیدا میکند، بایستی دستگاه‌های مجری خود را - آن مجموعه‌هائی که آن هدفها را باید دنبال کنند - به وجود بیاورد. یکی از کارها این است که دستگاه‌های موجود جامعه را متحول کند، یکی دیگر این است که دستگاه متناسب با خواست خود را به وجود بیاورد. هر دو سخت است، هر دو جزو کارهای دشوار است. انقلاب اسلامی هر دو را انجام داد.»
به مناسبت فرا رسیدن هفته بسیج، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR پیشخوان زیر را برای مطالعه بیشتر در زمینه «بسیج مستضعفان» پیشنهاد می‌کند:

بسیج مستضعفان pdf

 

برچسب
مطالب مرتبط

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.