انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 825
08:23

تأملی بر جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش

امروز که آموزش و پرورش به دلیل نیاز، ضرورت و مهم‌تر از همه مطالبات عمومی ناگزیر به تغییر ریل و نوسازی بسته برنامه آموزشی و پرورشی است، بیش از هر زمان دیگر به نسخه علاج‌بخش پژوهش نیازمند است.
نسخه مناسب چاپ

در یادداشت محمدابراهیم محمدی مدیرکل سابق فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با عنوان «تأملی بر جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش» آمده است: بدون تردید، پژوهش به عنوان یکی از حیاتی‌ترین بخش هر دستگاه نقش مهمی در فرصت سازی و ارائه خدمات بهتر ایفا می‌کند؛ پژوهش را می‌توان در مرجعیت علمی و نیازشناسی میدانی سرآمدترین مجموعه درون دستگاهی دانست زیرا به تجربه ثابت شده است رفعت و رخوت سازمان بی ارتباط به مکانت و جایگاه پژوهش نیست.

عنایت به پژوهش و حمایت از دستاوردهای آن، یکی از شاخص‌های بلامنازع نهادهای جویای سروری و سرآمدیست؛ نبود پژوهش و یا نگاهی تکلفی به پژوهش و یا عادت به پژوهش‌های خنثی، کم خاصیت و انتزاعی حاصلی جز انزوای دستگاه و کاهش سودمندی آن ندارد.

حق این است که آموزش و پرورش با توجه به مأموریت خطیر مهندسی رفتار اجتماعی خود، بیش از سایر دستگاه‌ها به فعالیت‌های پژوهشی و به ویژه مطالعات کاربردی نیازمند است. این نهاد عظیم که جامعه هدف  پردامنه‌ای را راهبری می‌کند بیش از هر دستگاه دیگر به پژوهش و یافته‌های آن نیازمند است.

در این مجموعه بغایت بزرگ که همه ساله صدها برنامه با هزاران میلیارد اعتبار در تراز ملی و منطقه‌ای هزینه و اجرا می‌شود، اهمیت و حساسیت پژوهش بیش از هر جای دیگر محسوس است. شکی نیست که پژوهش مسئله محور و مبتنی بر نیاز، درآمد خوبی بر بهره‌وری از منابع و بهبود مدیریت‌های آموزشی و تربیتی خواهد بود.

امروز که آموزش و پرورش به دلیل نیاز، ضرورت و مهم‌تر از همه مطالبات عمومی ناگزیر به تغییر ریل و نوسازی بسته برنامه آموزشی و پرورشی است، بیش از هر زمان دیگر به نسخه علاج‌بخش پژوهش نیازمند است.

تغییر در برنامه‌های پرهزینه و کم فایده که از گذشته‌های دور همچنان به زحمت و تکلیفی اجرا می‌شود، با ابزارهای پژوهشی و سنجه‌های افکارسنجی قابل اصلاح و بهسازی است.

بی تردید مطالعات پژوهشی به ویژه در جامعه میدانی مورد هدف، مجموعه را از آزمون و خطا، موازی کاری‌ها  و اختلالات برنامه‌ای مصون خواهد ساخت. پژوهش در نهاد بزرگی چون آموزش و پرورش که مسائل نوپدید و نیازهای انبوه تربیتی و آموزشی آن پر دامنه و پراگندگی آن فراخ است نیازی حیاتی و پیوسته است.

شایسته است مراکز پژوهشی آموزش و پرورش ضمن اهتمام افزون به پژوهش‌های کاربستی، اولویت‌های پژوهشی را با محوریت دانش‌آموز و مدرسه رصد و شتاب بخشند؛ دور نیست اگر گفته شود منابع زیادی به دلیل فاصله زیاد پژوهش با مدرسه و نیز شتاب و فراوانی مسائل دانش‌آموزی هدر رفته و در حالت

مسائل پرشمار آموزش و پرورش که بی ارتباط با مسائل اجتماعی و خانوادگی و... نبوده و دامنه‌ای به وسعت مدرسه و منطقه، ملی و محلی گسترده است، پایانی خواهد بود بر بی مسئلگی که امروزه دامن بسیاری از پروژه‌‌های دانشگاهی را گرفته و زمینه را برای پدیده پایان نامه‌های استیجاری و صنعت کاذب پایان نامه‌نویسی فراهم ساخته است.

ناگفته پیداست ایجاد سامانه ملی نیاز پژوهی حلقه مفقوده پژوهش در آموزش و پرورش است؛ رنگین کمان مخاطبان این نهاد با پراکندگی قومی، گویشی، اقلیمی و.... این ضرورت را برای نیاز شناسی امری ناگزیر ساخته است. شایسته تر این است در این نهاد عظیم و عزیز همه برنامه‌ها با پیوست پژوهشی همراه شود و پیش و پس از اجرا در محک پژوهش‌ها راست آزمایی شود.

شایسته نیست با وجود مراکز پژوهشی، پژوهشگران کارشناس و دسترسی‌های انبوه به سامانه‌های نیازشناسی، برنامه‌های ما با نیاز، ذائقه و علاقه دانش‌آموزان بیگانه باشد. باید با پژوهش تاریخ بسته برنامه‌ها روزآمد شود و با ملاحظات سنی و جنسیتی و اقلیمی، قدرت انتخاب برای دانش‌آموزان افزایش یابد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها