انتشار یافته: 0
شماره مطلب: 891
12:53

حماسه 9 دی تبلور ارادت متقابل مردم و ولایت بود

به‌عنوان اولین سؤال یک بیوگرافی از خودتان:

 بابک هاشمی نکو هستم و آخرین سمت من رییس آموزش‌وپرورش منطقه‌ی 3 تهران بوده است. از سال 85 تا سال 93 رییس آموزش‌وپرورش منطقه‌ی 3 بودم؛ و قبل از آن سمت‌هایی چون رییس سازمان دانش‌آموزی شهر تهران، معاون آموزشی منطقه‌ی 2 و مدیریت مدارس را داشتم. کارشناس ارشد تعلیم و تربیت هستم و در زمان فتنه‌ی 88 مدیر آموزش‌وپرورش منطقه‌ی 3 بودم.

با توجه به اینکه برای جریان فتنه از حدود 15 سال قبل برنامه‌ریزی‌هایی شده بود آیا برای جامعه‌ی آموزش‌وپرورش هم این برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته بود؟

بله قطعاً بیشترین هدف دشمن بر روی دانش آموزان و آموزش‌وپرورش بوده. بحث جنگ نرم و این‌ها پیش‌زمینه‌ای بوده که مقام معظم رهبری نیز همواره تذکر دادند و جامعه را نسبت به این مسئله روشن کرده‌اند. نسل جوان و نوجوان در تیررس فعالیت‌های دشمن بودند و خواهند بود و به دلیل شور و نشاط جوانی همیشه مورد توطئه‌های دشمن بودند. در آن سال‌ها هم حتماً کارشده و مورد طمع دشمن قرار داشتند.

آیا برنامه‌های خاصی برای نفوذ و به اغتشاش کشیدن مدارس بوده که به شما گزارش داده باشند و بخواهید که وارد بشوید و مدیریتش کنید؟

 جو آن موقع در منطقه‌ی 3 خیلی غیرقابل‌کنترل نبود. به‌هرحال جوان شور و احساس دارد که ممکن است از این سو استفاده بشود و بعضی واکنش‌ها را داشته باشد. ما دوتا هدف را آن سال‌ دنبال می‌کردیم. یکی آرام بودن منطقه و دیگر بحث بصیرت افزایی؛ خصوصاً در بین دبیرستان‌ها. از مدیران مدارس خواسته بودیم که جو بسیار آرام باشد و با سعه ی صدر برخورد کنند و برخورد تند به‌هیچ‌عنوان با نسل جوان انجام نشود. همچنین سؤالات بچه‌ها را خیلی با آرامش، هم خودشان و هم معلمین محترم جواب بدهند و هم کارشناسانی را از بیرون بیاورند تا بچه‌ها راحت بتوانند در جلسات بصیرت افزایی هم مطالب آن استاد را بشنوند و هم اینکه پرسش و پاسخ باشد. من خودم بارها در این جلسات شرکت کردم. در آن روزها به‌نوبت در دبیرستان‌ها و مدارس حضور پیدا می‌کردم و در پایان نیز بچه‌ها با اغنای بیشتری جلسه را ترک می‌کردند و معلوم بود که بالاخره وقتی موضوع شفاف بشود از آن آتش کاسته می‌شود و بچه‌ها متوجه می‌شوند اصل جریان چه بوده است.

در شرایط بسیار دشوار فتنه چه راهنما و چراغی برای تشخیص وجود داشت؟

 بهترین چراغ و راهنما، راهنمایی‌های مقام معظم رهبری بود. در کنار اینکه ایشان ولایت‌فقیه و ولی امر همه‌ی شیعیان هستند و حرفشان نافذ است، مدیریت، تدبیر و سعه ی صدر بسیار بالایی دارند و جامعه را بسیار خوب هدایت می‌کردند و با آرامش و صبوری رفتار می‌کردند. انصافاً نظام در جریان فتنه بسیار عاقلانه رفتار کرد و تلاش کرد کسانی که اشتباه کردند به‌اشتباه خود پی ببرند و برخورد افراطی با این جریان نداشت و تا جای ممکن برای بازگشت اغتشاش‌گران به دامان انقلاب و کشور فرصت داد.

 

تأثیر معلمان در کاهش تنش‌های موجود در مدارس در شرایط فتنه چگونه بود؟

اکثریت جامعه‌ی فرهنگیان، عاشق انقلاب و نظام و ولایت هستند. نقش آن‌ها در کنترل احساسات و عواطف دانش آموزان و هدایت آن‌ها بسیار پررنگ بود. در بسیاری از جلسات بصیرت افزایی که در مدارس تشکیل می‌شد معلمان، مشاوران، مربی‌های تربیتی و مدیران ایفای نقش می‌کردند و نقش بسیار مؤثری داشتند. جای تقدیر و تشکر دارد از فرهنگیانی که این نقش را به‌خوبی ایفا کردند.

به نظر شما بزرگ‌ترین گناه سران فتنه چه چیزی بود؟ و آیا می‌شود این گناه را بخشید؟

گناه سران فتنه خیلی بزرگ بوده است. چه گناهی بزرگ‌تر از به هم زدن آرامش و امنیت جامعه؟ چه گناهی بزرگ‌تر از باز کردن پای بیگانه به حرم امن کشور و تضعیف وجهه‌ی نظام در بین کشورهای مختلف و زدن تهمت تقلب؟ وقتی این تهمت را وارد کردند خیلی از افرادی که بصیرت نداشتند سؤال می‌کردند که اگر انتخابات این دوره این‌چنین بوده، انتخابات دوره‌های قبل هم این‌طور بوده است؟ و به کلیات انتخابات در سال‌های قبل شک کردند. این گناه نابخشودنی و بزرگی است و نظام تا حالا بسیار با رأفت اسلامی و انسانی با آن‌ها برخورد کرده است.

نقش بسیج و پایگاه‌های بسیج در آموزش‌وپرورش را در شرایط مه‌آلود فتنه چطور ارزیابی می‌کنید؟

بسیج همیشه درصحنه‌های اولویت‌دار نظام نقش‌آفرینی کرده و نقش بی‌بدیلی داشته است. هم در جریان جنگ تحمیلی که واقعاً اگر بسیج نبود معلوم نبود چه بر سر کشور می‌آید و کشور را نجات داده و هم درصحنه‌های مختلف ازجمله فتنه همین‌طور بوده. خوشبختانه مدل بسیج و همراهی مردم الگویی شده برای بسیاری از کشورهای دیگر مثل عراق و سوریه. بسیج باید مقتدرانه راه خودش را ادامه بدهد و در آموزش‌وپرورش هم بسیاری از معلمان عضو تشکیلات بسیج فرهنگیان هستند. در فتنه، نقش بصیرت افزایی ایفا کردند، با دانش‌آموزان و مردم صحبت می‌کردند و نقش عمار گونه داشتند.

چه عواملی باعث خلق حماسه‌ی 9 دی شد؟

فکر می‌کنم مهم‌ترین عامل عشق و علاقه‌ی مردم به ولایت بود و همین‌طور عشق و علاقه‌ی ولایت به مردم؛ یعنی این عشق و علاقه دوطرفه است. همچنین روشنگری‌هایی که حضرت آقا در آن ایام داشتند. دیگری مردمی بودن و تبلور حضور مردم در جامعه است و نکته‌ی دیگر اینکه مردم خیلی صبر کردند برای سر عقل آمدن فتنه گران و در 9 دی دیگر این صبر تمام شد و به صحنه آمدند و فتنه را جمع کردند.

حماسه‌ی عاشورایی 9 دی سال 88 بستر رشد بیداری اسلامی در منطقه بود به نظر شما چه چیزی باعث تأثیرگذاری این حماسه‌ی بزرگ در کشورهای اسلامی است؟

آنچه باعث نقش‌آفرینی 9 دی بود همین مردمی بودن نظام ماست و کشورها متوجه شدند که آنچه باعث حفظ کشور است همین نقش متقابل و علاقه‌ی دو طرف به همدیگر است. رهبر ما و زندگی ایشان از مردم و جامعه دور نیست و عشق و علاقه‌ی مردم و رهبر دوطرفه است و این‌ها نقش الگویی دارد برای کشورهای دیگر. دیدند که با وجود این‌همه بحران‌ها و توطئه‌ها، نظامی که مبتنی بر دین اسلام است، توانسته در مقابل دشمنان ایستادگی کند.

نقش آموزش‌وپرورش در خلق این حماسه‌ی پرافتخار چه بود؟ و چه‌کارهایی برای حفظ این عزت و فخر ملی باید انجام شود؟

فرهنگیان همه ولایی هستند و در حماسه‌ی 9 دی همراه مردم حضور داشتند. قطعاً 9 دی باعث غرور ملی ماست و آنچه جزء غرور ملی ما است در آموزش‌وپرورش باید به‌صورت پررنگ به آن پرداخته بشود و ما در بزرگداشت این باید برنامه داشته و کوشا باشیم و مسئولین هم اگر انقلابی باشند می‌دانند که زنده نگه‌داشتن این حماسه یعنی زنده نگه‌داشتن انقلاب.

مهم‌ترین درس حماسه‌ی 9 دی سال 88 برای دانش آموزان که سرنوشت سازان آینده جمهوری اسلامی هستند چیست؟

مهم‌ترین درس به نظر من توجه به عبرت‌هاست و دانش آموزان باید به‌دقت با تاریخ ایران آشنا بشوند و روی عبرت‌های عاشورا که مورد تأکید مقام عظمای ولایت هم هست باید کار بشود. به تاریخ باید بیش از این اهمیت بدهیم. دانش‌آموز باید با فراز و نشیب‌هایی که کشور با آن روبرو بوده آشنا بشود و این باعث پختگی او می‌شود و دانش‌آموز دیگر بر روی موج‌های جامعه سوار نمی‌شود. آموزش‌وپرورش باید برای توجه نکردن دانش آموزان به زرق‌وبرق غرب برنامه داشته باشد و دانش آموزان باید در مقابل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم واکسینه بشوند.

در پایان اگر نکته‌ای مدنظرتان هست بفرمایید:

درواقع دو نکته دارم که به‌اندازه‌ی بقیه‌ی نکاتی که عرض کردم مهم است. حفظ آرمان‌های امام و انقلاب نیاز به مدیران و مسئولانی دارد که این‌ها سوز ولایت و انقلاب را داشته باشند؛ بنابراین آموزش‌وپرورش باید دقت کند که اولاً در عزل و نصب‌ها کسانی را به کار گیرد که این ویژگی را داشته باشند و دوم آموزش‌وپرورش نباید در جابه‌جایی جناح‌های مختلف دست ‌به ‌دست و همه‌ی مدیرانش جابه‌جا شود. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند که نباید در آموزش‌وپرورش برنامه‌های جناحی و حذبی حاکم شود و باید ارزشی‌ترین و شایسته‌ترین انسان‌ها در رأس امور قرار بگیرند.

مورد بعد در جذب و گزینش معلمان جدید است. در دانشگاه فرهنگیان و آزمون‌های استخدامی باید افراد معتقد به‌نظام، متعهد و متخصص جذب شوند چراکه ما داریم مهم‌ترین سرمایه‌ی جامعه را به آن‌ها می‌سپاریم.

مهم‌ترین نکته نیز بحث سند تحول بنیادین است. این سند جامع‌ترین و بی‌نظیرترین سندی است که آموزش‌وپرورش تابه‌حال داشته. این سند با نگاه اعتقادی و قرآنی است و نگاه جناحی حاکم نبوده. نباید به این سند رفع تکلیفی نگاه کرد و آموزش‌وپرورش باید این سند را مدنظر قرار بدهد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.

عضویت در خبرنامه

Stay informed on our latest news!

Subscribe to عضویت در خبرنامه feed

پربازدیدها