admin-front

راه های نوین ایجاد علاقه مندی به حجاب در کلاس

لاله های زهرا
راه های نوین ایجاد علاقه مندی به حجاب در کلاس

راهکارهای نوین ایجاد علاقمندی به حجاب در کلاس

لاله های زهرا

 

بسم الله الرحمن الرحیم

عنوان:

راهکارهای نوین ایجاد علاقمندی به حجاب در دانش آموزان کلاسم

معصومه حیدری .کارشناس ارشد علوم قرآن وحدیث /ساری/بهمن 94

 

چکیده:

لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی است.در این مقاله ، تلاش شده است تا به راهکارهایی که در جهت دعوت دانش آموزان کلاسم، به رعایت حجاب صورت گرفته است ،اشاره شود.که نیاز سنی مخاطبین در این مسیر، ترسیم زیبایی های حجاب ،جایگاه ویژه زن و دختر در نزد خدای متعال و ائمه علیه السلام و تشویق و ترغیب به الگوگیری از حضرت زهرا.س. ،توانست آنها را در ایجاد انگیزه ی سالم برای انتخاب حجاب مطلوب دعوت کند.

واژگان کلیدی: حجاب. جایگاه زن.پوشش. ترسیم زیبایی حجاب،ایجاد انگیزه

 

مقدمه:

لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی است.که در سوره  های از قرآن مانند، سوره ی  نور و احزاب به این مهم پرداخته شده است و به تفصیل ضرورت پوشش و حجاب را برای مخاطبان قرآن تببین و تفسیر نموده است. زن ، به عنوان یکی از آفرینش های مهم خدای بزرگ و با توجه به لطافت و ظرافتی که در فطرتش نهفته است همواره به یک حصاری در مقابل تهاجم های اخلاقی،فکری،فرهنگی و اجتماعی نیازمند است و بر این اساس چه زیبا، تاکیید روایات و آیات بر انتخاب حجاب برای یک زن مسلمان ، به روشن فکری اسلامی او ختم خواهد شد و اثرات روان شناسانه ی ، دوری از برهنگی و  داشتن پوشش سالم ، علاوه بر سلامت روح و روان یک زن، کمک شایانی است در جهت سالم ماندن  نهاد خانواده و جامعه ی اسلامی.

 

طرح مساله:  

با توجه به شرایط سنی دانش آموزانم در پایه ششم،یکی از دغدغه ترین مساله ای که به چشم می آمد و بسیار حائز اهمیت بود، چگونگی ایجاد علاقمندی به حجاب در دختران 12.13 ساله ی کلاسم بود. که می توانست از بسیاری از آسیب ها و تنش ها آنها را در امان نگه دارد.

لذا، در این راستا تلاش کردم تا زمینه های علاقمندی به حجاب را در آنها پررنگ کنم و در ادامه ی مسیر به برتری های یک دختر محجبه در جامعه به تفصیل بپردازم تا شبهات موجود را برطرف کنم.

 

روش کار:

در این میان استفاده از مستندهای جذاب در حیطه ی حجاب  ،از جمله پخش برنامه" از لاک جیغ تا خدا" درکلاس که به موضوع تحول دختران غیر محجبه می پردازد تاثیر بسزایی در روند کار داشت. استفاده از تصاویر هنرپیشه ها و شخصیت های مطرح هنری(غربی) دنیا که بر اثر اتفاقاتی از وضعیت نابهنجار بی حجابی رها شدند و با انتخاب حجاب در مسیر درست  زندگی قرار گرفتند. برگزاری نشست آزاد با محوریت حجاب ،معرفی کتاب در زمینه ی حجاب  به دانش اموزان علاقمند، تشویق و زیبا جلوه دادن دختران کلاسم با داشتن حجاب در قالب الفاظ بسیار جذاب و  اهدای کارت امتیاز، مطرح کردن داستان هایی با محوریت "آزادی و ارتباط آن با حجاب" با استفاده از کتاب ارزشمند "آزادی نوجوان" اثر استاد شهید مطهری و نیز  بازدید دانش آموزان از مراکز حجاب  و آشنایی با انواع حجاب ها ازجمله (چادر،مقنعه،روسری ،ساق دست و....)در شهر ساری ،کار را به سرانجام خوبی رساند.

 

گزارش تجربه:

از آنجایی که ، نگاهم به قضیه ی حجاب،یک نگاه بسیار زنده و شفاف  و به روز می باشد  خودم، همواره در تمام مکان ها (مدرسه.کلاس درس. و....) با پوشش کاملاَ اسلامی حضور دارم. لذا از این روزنه ی مهم به آغاز کار پرداختم. و با به تصویر کشاندن یک خانم محجبه در قالب مانتو وشلوارو مقنعه های رنگی به همراه تمیزی کامل،در هنگام تدریس، که همان معلم کلاسشان بود ،جذابیت این امر مهم را برایشان تا حدودی رقم زدم. همیشه دغدغه ی بنده به مساله ی حجاب دختران کلاسم،خیلی مهم ترازعلم آموزی شان می باشد و این اعتقاد را به صورت کلامی از ابتدای سال تحصیلی  در کلاس بیان کردم و از آنجاییکه آنها درسن بلوغ و رشد جسمانی و جنسی قرار داشتند،دوست داشتم از تنش های این خطرات به کمک حجاب مصونشان دارم. دانش آموزانم اهتمام واهمیت این امر مهم از سوی من،برایشان جالب و گاه با تردید همراه بود و اینگونه می گفتند:خانم ما الان بچه هستیم.حجاب برای ما زوده! که در پاسخ به این تردیدها جملاتی را بدین گونه می گفتم: دختران عزیزم:این را بدانید همان طور که انسان به آب وغذا در مواقع تشنگی و گرسنگی نیاز دارد،یک دختر خانم مسلمان هم سن وسال شما هم دیگر،به حجاب به همان میزان نیاز دارد . و در پی این گونه سخنانم، شبهات زیادی در فکر بچه ها ایجاد می شد که  آن ها را به عنوان سوال برایم مطرح می کردند و با آوردن مصداق ها یی که مناسب سن شان بود، در این زمینه هدایت شان می کردم. با توجه به شبهات بسیار زیاد در این مسیر، یک روز در یک ساعت آموزشی با استقبال خودشان،از زیبایی های دین اسلام برایشان حرفها زدم وبیان داستان ها و احادیث معتبر  و پوشش حضرت زهرا.س. حتی در مقابل مردنابینا در این راه بسیار شبهات را کمتر می کرد. به مرور شاهد اتفاقات مهمی شدم. در زنگ های تفریح دخترانم، یک به یک به نزدم می آمدند و با من اینگونه می گفتند : خانم معلم ! خیلی دوست داریم مثل شما حجاب داشته باشیم." خانم !چقدر مقنعه هایتان زیباست! و....و من با مهربانی تحسین شان می کردم و برای تشویق بیشترتان در این مسیر جملات زیبایی همچون" من یک دختر محجبه ام...." "حجابم نشانه ی آن است من برگزیده ی خدا هستم" و.....که نشانگر ارزش یک دخترمحجبه می تواند باشد و یا اعتمادبه نفس او را در برای انتخاب حجاب که حقیقتا یک عبادت سختی است، بردر و دیوارکلاس به صورت پراکنده نصب می کردم تا بچه ها در حین رفت و آمد مطالب را بخوانند و این اتفاق هم می افتاد و از جملات لذت می بردند.

 وقتی علاقه مندی بچه ها روز به روز بیشتر می شد.از مستدهایی که درباره حجاب ساخته شده بود در کلاس استفاده کردم که اثرات بسیار خوبی را هم داشت و همزمان از اثرات اجتماعی،فکری،شخصیتی ،حجاب و هویت یک زن محجبه که می تواند با پوشش مناسب به شخصیت واقعی خود دست یابد و در پناه حجاب به جایگاه های رفیع در اجتماع نائل آید، صحبت کردم تا شبهاتی مبنی بر اینکه "حجاب محدودیت با خود دارد" را از ذهن هایشان محو کنم و به این نتیجه دست یابند که خودشان هم می توانند به آرزوهای قشنگ شان با داشتن حجاب  به راحتی و بدون هیچ دردسری،دست یابند و تصور آنکه پوشش او زنجیرسنگینی ست که امروز از ناحیه غرب و رسانه های غرب تبلیغ می شود ، فقط حمله های سیاه دشمن است برای به اسارت در آوردن او و جسم وروحش در دام خودش!تک تک این واژه ها ،جاده را هموارتر می کرد برای تحول.برای تفکر.برای اینکه نگاه زیبا وبرتر به حجاب پیدا کنند. از آنجاییکه بچه های کلاسم از خانواده هایی بودند که اغلب با شبکه های ماهواره ای برنامه ها وسریال های مخرب را دنبال می کردند،لدا تصمیم گرفتم بچه ها را در ادامه برای مشتاق ترشدن، به دیدن برنامه ی از" لاک جیغ تا خدا" که جمعه ها ازشبکه 2سیما پخش می شد، به همراه خانواده هایشان دعوت کنم و در این میان از فرصت استفاده کرده و سعی کردم اثرات خانمان سوز شبکه های ماهواره ای را با پخش کلیپ استادان مطرح کشور ازجمله(استادرائفی پور و....) برایشان تبین کنم و از بچه ها خواهش کردم ،کانون خانواده شان را از هلاکت نجات دهند.آنها وظیفه داشتند پدر ومادر را از دیدن برنامه ها وسریال ها باز دارند.من بارها برایشان گفتم: دختران گلم!ماهواره علم یزید است.حیف نیست که شما از مسیر امام حسین.ع. دور شوی و به سمت یزید قدم برداری؟" و بچه ها چه زیبا، این جملات را به خانواده ها انتقال می دادند. و اثرات ش را به کلاس بازگو می کردند. حتی گاهی در کلاس درس هم "از لاک جیغ تا خدا" به نمایش گذاشته می شد . زیرا دوست داشتم واکنش ها و عکس العمل و نظرات شان را بشنوم و اینکه چقدر می تواند این برنامه های فرهنگی تلنگر حسابی در مسیر انتخابش باشد.سبک و حالات گفتگوی شخصیت اصلی برنامه(از لاک جیغ تا خدا) که همواره دختران وزنانی هستند که از دنیای سیاه بی حجابی رهاشدند و بر اثر اتفاقاتی زیبا پا به دنیای روشن حجاب اسلامی گذاشتند؛ بسیار هیجان انگیز و جذاب برای دختران کلاسم بود و اعتماد به نفس و قدرت انتخاب حجاب را در وجودشان تقویت می کرد. در این مسیر  از ضررها و آسیب های بدحجابی در مناسبتهای مختلف با بیانی شیوا سخن ها گفته شد؛ با نوشتن فواید حجاب وآسیب بی حجابی از زبان خودشان بر روی تخته ی کلاس، آنها را به فکر واداشتم که از این میان آنچه  بهترین است را انتخاب کنند.  هر چه جلوتر می رفتیم مسیر هموارتر می شد! چند روزی را با"آزادی" سر کردیم. مفهوم آزادی را از کتاب  آزادی شهید مطهری(مختص نوجوانان)  برایشان ترسیم کردم و بچه ها را در این بحث ها و داستان های کتاب حسابی به چالش کشیدم، با بدست آوردن شناخت کافی و  رسیدن به معنای واقعی آزادی ، از بچه ها خواستم نقاشی های زیبایی را ترسیم کنند و با استفاده از هنرآفرینی شان  ،حجاب را به معنای آزادی واقعی تفسیر کردم . مثلا تصویری از یک خانم محجبه که می گوید من آزادم . و آزادی حق من است. من طعم شیرین آزادی را با حجابم،با چادرم،با پوششم،چشیدم.و در مقابل یک خانم غیرمحجبه،از آزادی محروم است،زیرا نگاه دیگران،آزارخیابانی و مزاحمت ها،همه مانع هایی گشتند در جهت رسیدن به آرامش روح که موجب آزادی جان انسان است.بچه ها! زیبایی حجاب را در این مرحله بسیار عمیق درک کردند و حس بدی برایشان ایجاد می شد از اینکه تصور می کردند عریان بودن،در حقیقت اسیر شدن است.آزادی نیست!

بنده در جلسات ماهانه ای که با اولیای دانش آموزان داشتم، نیز بسیار به مساله ی حجاب دختران شان پرداختم و از خطرات بی حجابی در جامعه مصداق ها را بیان کردم و کلامم، در سبک خواهش کردن ازآنها در جهت کوشش برای محجبه کردن ومحجبه ماندن فرزندان شان بود.پیام حجاب که در وصیت تمام شهدا نقل شده است بسیار به کارم مفید بود و بیانش هم برای مادران و هم دختران، پیامدهای خوبی را به همراه داشت.

 بچه های کلاسم، با این کارهایی که در کلاس انجام شد .به سلامت روح و روان شان و امنیت وآزادی و ارزش واقعی خود با داشتن حجاب به صورت تقریبی رسیدند و همین مقدار هم کافی بود که هر روزی که گذشت هم خودشان وهم خانواده هایشان برای تقدیر بابت تشویق دختران شان به حجاب به مدرسه آمدند. آنچه در ادامه ی کار بسیار اثر چشمگیری داشت، تصاویری از زنان بازیگر و هنرپیشه های سینماهای مطرح جهان غرب بود که به سمت حجاب کشانده شدند و  خود دلیل این انتخاب را بیان می کردند. از آنجایی که بچه ها علاقمند به این قشر از مردم دنیا هستند، با تعجب فراوان به  دلیل انتخاب گوش می دادند .با به نمایش گذاشتن تعداد بی شماری ازین تصاویر در کلاس ،ساختار وشاکله ی جدیدی در ذهن شان نسبت به حجاب ایجادشد.  خیلی ها به طور محکم و جدی و با علاقه و نه از سر اجبار، تصمیم شان را در باحجاب شدن اتخاذ کردند. در ادامه ی کار، یک روز با هماهنگی مدرسه،بچه ها را به بازدید از فروشگاه های حجاب در شهر ساری بردم.درآنجا بچه ها با انواع روسری ها،مقنعه ها وچادرها آشنا شدند و مدل استفاده از آنها  برایشان توضیح داده شد. اکنون از 23 دانش آموز کلاسم،بیش از نیمی از آنها سعی کردند با خانواده هایشان صحبت کنند تا چادر برایشان بخرند و با چادر در شهر ومهمانی ها حضور یابند.ما بقی هم پوشش مناسب برای یک دختر مسلمان را به طور صحیح فرا گرفتند و در اجرای آن کوشا هستند.  

اما دانش آموزم، کیانا محمودجانلو که در اول سال تحصیلی دختری بود با پوشش بسیارآزاد و رها در مدرسه، کوچه و شهر و مهمانی ها. بسیار بیشتر از سایر بچه ها متحول شد. روزی بعد از حرف هایم در کلاس راجع به خجاب، با من صحبت کرد و گفت : خانم معلم !خیلی به حرف های شما در این مدت راجع به حجاب فکر کردم.و به این رسیدم که یک دخترمحجبه،جایگاه خاصی نزد همگان دارد.و من در بستگانم می بینم که برای یک دختر محجبه چقدر احترام  و ارزش قائل هستند و شخصیت خاصی در آنها دیده می شود که مناسب با شأن یک دخترمسلمان است. آن روز حرفهایش برایم جالب بود و در این راستا،تصمیمش را برای انتخاب حجاب بسیار جدی گرفت و از آن روز به بعد تا به امروز، با ساق دست و بدون آنکه ذره ای از موهایش بیرون باشد در مدرسه حضور دارد و بسیار به حجابش علاقمند است و مورد توجه خاص مدیرومعانین مدرسه بابت این انتخاب زیبا قرار دارد و همه او را دیگربه عنوان دختر کاملا محجبه می شناسند.

کیانای کلاسم، ماه هاست که با چادر به مدرسه می آید.به بازار می رود.به مهمانی ها می رود و با رعایت کامل پوشش ، و به دنبال آن رعایت کردن بسیاری از حریم ها و حرمت ها، از احساس راحتی وامنیت خاطرش می گوید و نورانیت چهره اش اینک،گواه بر نورانیت حجاب اوست و خانواده ی محترمشان نیز بسیار از این تحول عظیم دخترشان خدا را شاکرند و بارها از حقیر تشکر کردندو  یاریگرش در این مسیر می باشند.

 

جمع بندی و نتیجه گیری:

نهادینه کردن حجاب، به عنوان یک حصار امنیتی برای دختران و زنان کشور از الزامات مهم و اساسی می باشد. رها کردن این امر و واگذاشتن فرزند در کودکی با پوشش نامناسب، معضل بزرگی ست که در جامعه ما باید به آن پرداخته شود،زیرا ترک کردن علافمندی ها برای انسان دشوار است. و ترغیب دختران در سنین بالا به حجاب ،کاری بس سخت می باشد.دختر مسلمان،از هنگامی که به سن تکلیف می رسد و گاه یک یا دوسال قبل ازبلوغ شرعی اش،باید به سمت و سوی حجاب تشویق شود تا شبهات برای داشتن پوشش سالم برای او ایجاد نشود . مساله ی حجاب، برای حفاظت از حریم زن و گوهر عفت اوست که باید همگان یاری کنند تا در این مسیرکوشا باشند.

 

پیشنهادات:

1-بکارگیری کارشناسان مذهبی ،اما خوش اخلاق و خوش بیان در مدارس.بخصوص دوره ی حساس ابتدایی

2-بازدید دانش آموزان از مکان هایی که کارفرهنگی در زمینه ی حجاب انجام می دهند

3-برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی با موضوع حجاب در مدارس

4-پرداختن اهمیت حجاب و اثرات آن به همراه زیبایی های حجاب در کتاب های درسی

 

منابع:

مطهری،مرتضی- مساله حجاب. چاپ صدرا، تهران،سال1388،

مطهری،مرتضی-آزادی نوجوانان،چاپ اندیشه بینش مطهر،تهران،سال

برچسب
مطالب مرتبط

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.