admin-front1

نقش بسیج فرهنگیان درمقابله با پیامدهای اجتماعی منفی پساکرونا

حسن حبیبی مسئول سازمان بسیج فرهنگیان گیلان یادداشتی پیرامون نقش بسیج فرهنگیان درمقابله با پیامدهای اجتماعی منفی پساکرونا نوشت :

حسن حبیبی مسئول سازمان بسیج فرهنگیان گیلان یادداشتی پیرامون نقش بسیج فرهنگیان درمقابله با پیامدهای اجتماعی منفی پساکرونا نوشت : همواره انسان از زمان خلق حضرت آدم و حوا (ع) رو به آسمانها ایستاده و ستارگان و هرچیزی که در آن بوده را به نظاره ایستاده است. اما امروز قصه، قصه دیگری است. امروز اگرچه مانند قبل، انسانها به سمت موهبتهای خداوند به آسمان مینگرند اما گویی تمام ستارگان نیز به انسانها خیره شده اند. خیره شده اند تا ببینند هر کسی تا چه اندازه برای برای سلامت دیگران تلاش میکند. هر کس چقدر برای بهبود وضعیت یک همشهری و هموطن یا حتی یک همنوع، به آب و آتش میزند.
مشاهدات روزمره نشان میدهد که این همدلیها امروز به میزان زیادی به همدلیِ همراه با عمل تبدیل شده که در این شرایط، بیش از هر گروه غیرمتخصصی در زمینه درمان بیماری کرونا، قشر فرهنگیان به تلاش برخواسته اند. این تلاش چند علت واضح دارد:
نخستین دلیل این است که فرهنگیان به دلیل ارتباط زیاد با منابع علمی توانستند درک بهتر و منطقیتری از این بیماری شایع بدست آورند. آنها به کمک رسانههای معتبر و تلاش شخصی برای یافتن حقیقت، تصویری صادقانه از ایام کرونا در اختیار همگان قرار دادند که در آن از زیادهرویها و کمرویها خبری نبود.
دیگر اینکه فرهنگیان به دلیل همین مطالعات روزمره، کمتر درگیر شایعات مخرب شدند. در حالی که در چنین شرایطی معمولا شایعات زیادی به سرعت پراکنده شده و ذهن افراد جامعه را مشوش میکند.
همچنین، فرهنگیان قشر واسط و مورد اعتماد، بین یافتههای علمی و خانوادهها هستند. تقریبا همه خانواده ها بر این باورند که معلمین و اصولا فرهنگیان در اطلاعرسانی و تزریق افکار درست به بدنه خانواده نقشی اساسی دارند. فرهنگیان به دلیل ارتباط مداوم با افراد جامعه و آشنایی عمیق وضعیت آن، با زبان خانوادهها آشنا هستند. از طرفی دیگر، ذهن افراد خانواده برای درک، پذیرش و بکاربستن توصیه های فرهنگیان آمادگی بسیار بالایی دارد.
نکتهای که در اینجا وجود دارد این است که نقش موثر فرهنگیان در اوج ابتلای جامعه به کرونا و اثرات آن میتواند پس از ایام همهگیری کرونا هم ادامه یابد. در واقع، راهکارهایی وجود دارد که فرهنگیان طی آن میتوانند بار روانی ایام پساکرونا را کاهش داده و به بیانی دیگر، به افزایش سلامتجسم و بهداشتروانی خانوادهها کمک کنند. در نظر داشته باشیم که راهکارهایی که در ادامه می آیند بسیار کم هزینه بوده و در عین حال به دلیل مشفول کردن دانش آموزان به تکالیف مثبت و سالم، لااقل از برخی از مشکلات ایام پساکرونا پیشگیری میکند. همچنین، تمرکز موارد ذیل روی دانش آموزان است چون سلامت و رفاه روانی آنان حتما روی سلامت خانواده تاثیر خواهد گذاشت:
1) یکی از مهمترین راهکارهای بهبود سلامت این است که معلمین و فرهنگیان در قالب آموزش مجازی روزانه به دانش آموزان، پیامهای بهداشتی ارسال کنند. برای نمونه به دانشآموزان یادآوری کنند که به والدینشان احترام بگذارند، حرفشنوی داشته باشند، از برادر و خواهر کوچکتر خود مراقبت کنند، در کارهای منزل با والدین همکاری داشته باشند، در استفاده از تلویزیون و بازیهای مجازی افراط نکنند و از رفتارهای بدی که موجب تنش در خانواده میشود پرهیز کنند. اینها پیامهایی است که معلمین میتوانند در هر واحد درسی یکی از این پیامها را در پایان تدریسمجازی به عنوان «پیام امروز» برای دانشآموزان ارسال کنند. فایده این کار، حفظ انسجام خانواده است.
2) روش دیگر این است که فرهنگیان و معلمین از دانشآموزان بخواهند که تجارب خود را ارسال کنند. به زبانی سادهتر، دانشآموزان مثلا درباره اهمیت خانواده و کمکهایی که به والدینشان کرده اند مطلب بنویسند و یا آنها را به شکل صوتی یا به شکل کتبی برای معلم خود ارسال کنند. فایده این کار، افزایش میزان توجه افراد به رفتارهای خودشان است.
3) آنچه در گزینه قبلی گفته شد، میتواند به شکل مسابقه هم انجام شود. به این معنا که دانش آموزان تجارب خود را ارسال میکنند و هر هفته بهترین تجربه، انتخاب و معرفی میشود. نیازی نیست این مسابقه فراگیر باشد. در یک کلاس 6 نفره هم میتوان از این شیوه استفاده کرد. فایده این روش این است که موجب تعامل فعالانه و رقابت سالم میشود.  
4) چهارمین عنوان، طرح تکالیف کاملا درسی است. به عنوان مثال از دانش آموزان میخواهیم در درس علوم،

به عنوان تکلیف خانگی و درسی، درباره روش زندگی پرندگان مهاجر مطلب جمع آوری کرده و منظم نمایند. یا درباره رفتار پیامبر اکرم (ص) با حیوانات تحقیق کنند. سپس این مطالب منظم را به عنوان کار در منزل برای معلم ارسال کنند تا در نمره امتحانی آنان لحاظ شود. این روش یک فایده مهم دارد: ایجاد انگیزه برای مطالعه بیشتر برای تکمیل نمرات کلاسی.
5) شیوه بعدی این است که معلمین و مسولین ادارات آموزشی گاهی در ساعات متفاوت به شکل تصادفی با تعدادی از دانش آموزان تماس داشته باشند واوضاع و احوال آنان را جویا شوند. چنین رفتاری فارغ از یک تبلیغ مفید برای قشر زحمتکش فرهنگیان، بر روی عاطفه و شادابی دانشآموزان و والدین تاثیرات بسیار مثبتی دارد.   
6) یک روش پیشنهادی دیگر این است که معلم و یا فرهنگیان، به دانشآموزان و والدینشان، روانشناسی را معرفی کنند که در هنگام مشکل و با توجه به طرح «در خانه بمانیم» بتوان با او به شکل تلفنی صحبت و مشورت گرفت. در طول این ایام حتما روانشناسانی هستند که به صورت رایگان پاسخگوی تماس های تلفنی خانوادهها باشند. اگرچه اگر مبلغی هم پرداخت شود، ارزش خودش را دارد!
 
معلمین و فرهنگیان همواره قشر مورد اعتماد جامعه هستند. کلام آنان در دل و جان جامعه مینشیند و به رفتار شاگردان رنگی تازه میبخشد. «ای معلم! بوی باران میدهی ........ در خزان، درس بهاران میدهی»
 
روزگار، روزگار همدلی است. آیا جهان، تلاش هر کدام از ما برای کمک به همنوعان خودمان را از یاد می برد؟ پاسخ من به این سوال، یک کلمه است: هرگز.

برچسب
مطالب مرتبط

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.