admin-front2

تشریح پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشایی مدارس و برگزاری امتحانات

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش با بیان اینکه تب سنجی در مدارس اجباری نیست به تشریح چگونگی اجرای پروتکل های بهداشتی بازگشایی مدارس و برگزاری امتحانات پرداخت.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پروتکل‌های بهداشتی که ابلاغ شده است و اینکه به نظر می‌رسد این پروتکل برای شرایط بازگشایی کامل و اجباری مدارس است و دستورالعمل‌های سختگیرانه‌تری دارد نسبت به شرایط فعلی بازگشایی مدارس که حضور دانش آموزان اختیاری است و به گفته وزیر آموزش و پرورش ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش آموزان در مدارس حضور دارند، گفت: بله دو بخشنامه ابلاغ شده است و با توجه به شرایط جدید و بازگشایی با مدل جدید هفته گذشته ابلاغیه دیگری با امضای خود من به مدارس ارسال شده است که درباره دو موضوع بازگشایی مدارس و بحث برگزاری امتحانات نهایی و امتحانات پایه نهم و هر آزمون دیگری مثل آزمون‌های سمپاد که برگزار می‌شود، پروتکل‌ها اعلام شده است.

Image removed.

وی در توضیح بیشتر پروتکل بازگشایی مدارس گفت: ما ویرایش جدیدی را با توجه به شرایط جدید بازگشایی مدارس نوشتیم چون به نظر می‌رسد به شکل طبیعی فاصله گذاری اجتماعی و… در این شکل رعایت می‌شود. در این بخشنامه بحث ضدعفونی ها و بحث در دسترس بودن مواد شوینده و فاصله گذاری و اینکه کادر آموزشی و دانش آموزان با بیماری‌های زمینه‌ای در مدرسه حضور نداشته باشند، تاکیداتی شده است. همچنین استثنائاتی برای پیش دبستانی‌ها، مدارس استثنایی، مدارس روستا-مرکزی، مدارس شبانه روزی ذکر شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آوردن ماسک و دستکش توسط خود دانش آموزان و معلمان صورت می‌گیرد و ممکن است رعایت نشود و یا تب سنجی اجباری نیست، بیان کرد: در پروتکل ما تب سنجی قید نشده است. ما در این موارد تماماً با وزارت بهداشت در ارتباط هستیم و چون در شکل جدید بازگشایی مدارس اختیاری است و حدس ما این است که فاصله گذاری خود به خود انجام شود یا بچه‌هایی که کسالت دارند نیایند، تب سنجی را نیاوردیم اما قید کرده ایم اگر تعداد حضور دانش آموزان به کثرت رسید، یک روز درمیان دانش آموزان در مدرسه حضورشان تقسیم شود. اگر پروتکل‌های وزارت بهداشت جدید ابلاغ شود و مثلاً تب سنجی در آن قید شود، آموزش و پرورش از هر طریقی آن را مهیا می‌کند و از دولت هم حتماً کمک می‌گیرد کما اینکه دولت سرانه بهداشتی ۱۰۰ میلیارد تومانی را در دور اول به مدارس اختصاص داد.

Image removed.

حمیدی تاکید کرد: با توجه به مطالعات جدید یا عملکرد بیماری کرونا، هر چه به ما تکلیف شود، همان را ملزم هستیم انجام دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که پروتکل‌ها برای برگزاری آزمون‌ها و خصوصاً امتحانات نهایی چیست، اظهار کرد: با حضور مسئولان مرکز سنجش آموزش و پرورش در وزارت بهداشت جلسه‌ای داشتیم و شرایط را کامل تشریح کردیم. قرار است فاصله امتحانات اضافه شود و سال گذشته همه امتحانات در یک روز بود و امسال این فاصله رعایت می‌شود و همچنین هر صندلی داوطلب از هر طرف دو متر با دیگری فاصله خواهد داشت. حوزه‌های امتحانی نیز افزایش پیدا کرده است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که الان در چند استان وضعیت قرمز اعلام شده و چند استان نیز در وضعیت ورود به وضعیت قرمز هشدارهایی دریافت کرده اند، از آنجایی که امتحانات نهایی سراسری است، اگر به فرض ۵ استان درگیر پیک بیماری باشند، برای رعایت پروتکل‌ها چه خواهید کرد، بیان کرد: ما در این صورت و در این استان‌ها پروتکل‌ها را سخت گیرانه تر می‌کنیم. امتحانات نهایی سراسری است و باید برگزار شود. درباره بازگشایی مدارس چون اختیاری بود ستادهای استانی تصمیماتی گرفتند مثل اینکه در استانی با یک هفته تاخیر مدارس بازگشایی شود. در امتحانات نهایی چون سراسری است نمی‌توان به خاطر یک بخش خاص کل آن را ملغی کنند و ممکن است کسی تصمیم بگیرد از شانس خودش بگذرد و سر جلسه امتحان نیاید.

Image removed.

وی در پاسخ به این پرسش که الان سوال برخی از دانش آموزان این است که کنکورهای خرداد به تعویق افتاد آیا نمی‌شود امتحانات نهایی نیز به تعویق بی افتد، گفت: آنچه ما تا کنون پیش بینی کرده ایم با رعایت کامل پروتکل هاست و وزیر آموزش و پرورش هم اعلام کردند امتحانات در خرداد برگزار می‌شود و مسئول برگزاری امتحانات نیز مرکز سنجش است اما ما به عنوان مجموعه‌ای که باید پروتکل‌ها را ابلاغ و بر آنها نظارت کنیم در آمادگی کامل هستیم.

حمیدی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص کمبود مراقبین بهداشت در مدارس نیز گفت: برای رعایت پروتکل‌ها حتماً نباید در مدارس مراقبان بهداشت حضور داشته باشند. دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت نیز در استان‌ها به ما در بحث‌های مراقبتی و نظارتی کمک می‌کنند و مسئول اجرای این موارد نیز مدیر مدرسه است. در واقع نطارت بر این پروتکل‌های یک فرد متخصص نمی‌خواهد. اگر هم لازم باشد پروتکل‌های سختگیرانه‌تری لحاظ کنیم، حتماً بخشنامه جدیدتری اعلام می‌کنیم. اما این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهیم که سلامت فرزندانشان در اولویت است.

برچسب
مطالب مرتبط

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.