admin-front2

موارد مطرح شده درتفاهم‌نامه همکاری وزارت آموزش‌وپرورش بامرکز وکلا

معاونت حقوقی و امور مجلس متن تفاهم‌نامه همکاری وزارت آموزش‌وپرورش با مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، تفاهم‌نامه همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه باهدف حفظ شأن، ارتقای منزلت اجتماعی و تکریم فرهنگیان شریف در مراجع قضایی، شبه قضایی، انتظامی و اداری در مسائل حقوقی و مشاوره‌ای مبتلا به در چارچوب قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت ماده ۸۸ قانون مدیریت خدمات کشوری و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش از یک‌سو و نظر به سیاست‌های کلی قضایی، توسعه فرهنگ حقوقی و قضایی در جامعه و لزوم گسترش دادن نظام معاضدت و مشاورت قضایی و هم‌چنین بهره‌برداری از توان فنی و مشارکت نهادهای حقوقی حرفه‌ای از سوی دیگر، منعقد شد.

نظر به جایگاه آموزش‌وپرورش به‌عنوان عامل اثرگذار اجتماعی و مولد نیروی انسانی و سرمایه فرهنگی و معنوی کشور و نظر به نقش فرهنگیان و معلمان به‌مثابه مؤثرترین عنصر در تحقق مأموریت نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و به‌منظور ارتقای آگاهی‌های حقوقی و ایجاد سازوکارهای لازم در راستای اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه آنان برای انجام خدمت مطلوب، با توجه به اینکه حفظ و دفاع از حقوق فرهنگیان شریف و استیفای منافع آنان در مراجع انتظامی و قضایی در قالب ارائه مشاوره‌های حقوقی و معاضدت قضایی در طرح، تعقیب دعاوی و تنظیم لایحه دفاعیه و حضور در محاکم، دغدغه و دل‌نگرانی فرهنگیان را سبب می‌شود و در برخی موارد به دلیل حضور در مراجع مذکور، موجبات عدم حضور آنان در کلاس درس و تضییع حقوق دانش آموزان فراهم می‌آید؛ لذا برای رفع این موضوعات، علاوه بر تکالیف قانونی حمایت قضایی، ضرورت دارد تا سایر مشکلات حقوقی و مشاوره‌ای فرهنگیان نیز به‌نوعی تحت پوشش قرار گیرد.

موضوع تفاهم‌نامه

ایجاد بستر مناسب و تعیین چارچوب کلی همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت علمی و اجرایی مرکز در زمینه ارائه خدمات حقوقی، کارشناسی و مشاوران خانواده مناسب توسط وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری و مشاوران خانواده مرکز در جهت تسهیل حلّ و فصل اختلافات و پی گیری پرونده‌های حقوقی، کیفری و خانواده جامعه فرهنگیان کشور و خانواده محترم شأن و بالا بردن فرهنگ صلح و سازش و کمک به کاهش ورودی پرونده‌های قضایی، مطابق قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران.

تعهدات وزارت آموزش‌وپرورش

اطلاع‌رسانی شایسته به فرهنگیان و فراهم نمودن امکان استفاده بهتر جامعه فرهنگیان کشور از خدمات تفاهم‌نامه و مصوبات کارگروه مشترک ملی به نحو مقتضی.

دریافت فهرست اسامی وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده منتخب و محل استقرار آن‌ها و ارسال به استان‌ها.

معرفی فرهنگیان متقاضی دریافت خدمات موضوع تفاهم‌نامه به واحدهای مشاوره مرکز یا به دفاتر وکلای منتخب

تسهیل اجرای تفاهم‌نامه و تأمین مکان و ملزومات اداری مناسب در حوزه ستادی، استان‌ها و عنداللزوم مناطق تابعه آموزش‌وپرورش برای استقرار وکلا و مشاوران خانواده منتخب مرکز جهت انجام امور محوله

همکاری برای افزایش سطح سواد و آگاهی‌های حقوقی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و کاربردی توسط وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری و مشاوران خانواده منتخب به فرهنگیان در چارچوب توافقات آتی.

زمینه‌سازی برای بهره‌مندی فرهنگیان از خدمات تخصصی وکلای منتخب در چارچوب ماده ۸۸ قانون مدیریت خدمات کشوری.

هماهنگی و آگاهی بخشی فرهنگیان و ادارات تابعه و اعضای کارگروه استانی جهت اجرای مطلوب مفاد تفاهم‌نامه.

همکاری قانونمند در زمینه در اختیار گذاشتن فضاهای آموزشی و سالن‌های اجتماعات برای برپایی جلسات، کارگاه‌های آموزشی، آزمون‌ها و دوره‌های بازآموزی مرکز و افزایش سواد حقوقی فرهنگیان و کارشناسان حقوقی بر اساس تصمیم کارگروه استانی.

تعهدات مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه

اطلاع‌رسانی و توجیه مراکز استانی از موضوع تفاهم‌نامه و مصوبات کارگروه مشترک ملی

در صورت نیاز، در نظر گرفتن آموزش‌های تخصصی جهت وکلا در تمام نقاط کشور

انتخاب و معرفی وکیل، کارشناس رسمی دادگستری و یا مشاور خانواده به آموزش‌وپرورش در تمام نقاط کشور و عنداللزوم معرفی فرد جایگزین پس از احراز قصور یا تخلف وکیل یا کارشناس یا مشاور خانواده قبلی و رسیدگی به موضوع از طریق واحدهای استانی

پی گیری هرگونه اختلاف با وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مرکز و قصور ایشان در انجام امور محوله و همچنین رسیدگی به گزارش‌های ارسالی آموزش‌وپرورش یا شکایات فرهنگیان در راستای این تفاهم‌نامه پس از بررسی عملکرد مرکز استانی در خصوص موضوع، از طریق دبیر کمیسیون توسعه خدمات حقوقی و انعکاس نتیجه اقدام به کارگروه مرکزی

در نظر گرفتن دادیار انتظامی ویژه به‌منظور رسیدگی سریع و فوری تخلفات انتظامی

ایجاد تمهیدات و اتخاذ هر نوع سازوکار لازم برای اجرای مطلوب موضوع این تفاهم‌نامه و در راستای تأمین رضایت‌مندی و حفظ شأن و منزلت فرهنگیان.

امور مالی و اجرایی تفاهم‌نامه

بر اساس توافق طرفین مقرر شد:

ارائه مشاوره و ارشاد قضایی به فرهنگیان از سوی وکلای مرکز به‌صورت رایگان انجام شود.

در صورت معرفی کتبی فرهنگیان و در اجرای ماده ۸۸ قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت حق الوکاله طبق حداقل تعرفه مصوب برعهده وزارت (مربوط به حوزه ستادی) یا اداره کل آموزش‌وپرورش استان ذی‌ربط (مربوط به حوزه هر استان) خواهد بود.

ارائه خدمات حقوقی تخصصی و قبول وکالت فرهنگیان و خانواده آنان از سوی وکلای مرکز، با ارائه تخفیف و مساعدت به آنان، بنابر پیشنهاد میزان آن توسط کارگروه استانی و تصویب کارگروه ملی انجام خواهد شد.

ارائه مشاور خانواده در امور مربوطه، به فرهنگیان و خانواده آنان از سوی مشاوران خانواده مرکز با ارائه تخفیف و مساعدت به آنان بنابر پیشنهاد میزان آن توسط کارگروه استانی و تصویب کارگروه ملی خواهد بود.

ارائه خدمات کارشناسی رسمی دادگستری به وزارت و نیز فرهنگیان و خانواده آنان از سوی کارشناسان مرکز با ارائه تخفیف و مساعدت به آنان بنابر پیشنهاد میزان آن توسط کارگروه استانی و تصویب کارگروه ملی خواهد بود.

مدت اعتبار تفاهم‌نامه

مدت اعتبار تفاهم‌نامه از تاریخ انقضاء و مبادله سند تفاهم‌نامه به مدت دو سال کامل شمسی می‌باشد که این مدت با توافق بعدی قابل تمدید است، در صورت عدم تمایل هریک از طرفین به ادامه همکاری در قالب این تفاهم‌نامه، مراتب با اعلام یک ماهه قبلی به صورت کتبی به‌طرف دیگر ابلاغ می‌گردد، لکن طرفین موظف خواهند بود تعهدات پذیرفته شده قبلی را به اتمام برسانند.

برچسب
مطالب مرتبط

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.