admin-front2

حاجی میرزایی: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بودجه ندارد

وزیر آموزش و پرورش گفت که اعتبارات وزارت‌خانه تنها پاسخگوی حقوق جاری کارمندان است، بودجه کافی برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود ندارد و اعتباری به این سند تخصیص داده نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، «محسن حاجی میرزایی» در دیدار با فرهنگیان منتخب دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید تدبیری را اتخاذ کنند تا مشکلات بودجه‌ای آموزش و پرورش حل شود؛ لذا ساختار بودجه‌ای در این وزارتخانه نیاز به اصلاح دارد.

حاجی میرزایی، آموزش و پرورش را پهن پیکرترین دستگاه اجرایی کشور برشمرد و افزود: باید توجه داشت دستگاهی با این عظمت چه مشکلی را از جامعه رفع می‌کند؛ یکی از تکالیف آموزش و پرورش از سال ۶۶ این است که هر دانش آموز متوسطه باید الزاماً یک مهارت را فرا بگیرد؛ باید دید در تحقق این موضوع تا چه میزان موفق بودیم.

وی در ادامه با بیان اینکه هدف ما اعتلای جایگاه آموزش و پرورش است، گفت: در اجلاس آیسسکو، کشورهای اسلامی از تأسیس شبکه شاد استقبال کرده‌اند. امیدوارم مجلس شورای اسلامی در راستای پیشرفت کشور و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبری گام بردارد.

وی افزود: بدون تردید هیچ تحول پایداری در کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه از مسیر آموزش و پرورش بگذرد؛ بنا بر این آنچه آینده کشور را می‌سازد، برنامه‌های آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین فرصت یادگیری جامعه در اختیار آموزش و پرورش است، گفت: این موضوع نشان از اهمیت نظام تعلیم و تربیت دارد؛ پس باید دید که در عمل جایگاه نظام تعلیم و تربیت کجاست.

وی خطاب به نمایندگان منتخب خاطرنشان کرد: آنچه که باید در مجلس آینده و با همکاری یکدیگر پیش ببریم، اعتلای جایگاه آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی با اشاره به برخی مطالعات انجام شده در آموزش و پرورش، گفت: تحقیقی را در خصوص مشکلات آموزش و پرورش انجام دادیم؛ بر اساس آن، بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر تاریخ را از این تحقیق حذف کنیم، متوجه می‌شویم مشکلات آموزش و پرورش قبل از انقلاب وجود داشته و به جز چند مورد، همچنان این مشکلات باقی است.

وی، دسترسی به آموزش‌ها و کاهش بیسوادی در سطح کشور را از اتفاقات خوب پس از انقلاب عنوان کرد و گفت: این موضوع از روی میز چالش‌های آموزش و پرورش برداشته شده است؛ لذا امروزه به برکت انقلاب چتر آموزشی در سراسر کشور گسترده شده و آموزش‌ها در دورترین نقاط کشور به دانش آموزان لازم التعلیم ارائه می‌شود.

عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه مسائل و چالش‌های باقی مانده در آموزش و پرورش کم نیست، اظهار کرد: اینکه محتواهای آموزشی در نظام تعلیم و تربیت تا چه میزان پاسخگوی نیاز جامعه است، یکی از موضوعاتی است که همواره در آموزش وپرورش مطرح بوده؛ کمبود نیروی انسانی نیز از چالش‌هایی است که همواره وجود داشته و دارد و امسال تلاش داریم از طرق مختلف این کمبود معلم را جبران کنیم.

نیاز ۳۰ درصد مدارس به بازسازی و نوسازی

حاجی میرزایی، میزان تناسب محتوای آموزشی، کمبود فضاهای آموزشی مناسب و … را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش عنوان و اظهار کرد: به رغم خدمات ارزشمندی که توسط دولت و همچنین خیرین انجام شده، همچنان ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند بازسازی و ترمیم است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی مصوبه‌های مجلس در مورد استخدام نیروها، گفت: یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش، وجود نیروهایی بود که وضع نامشخصی داشتند؛ لذا تلاش‌هایی برای حل آن صورت گرفت اما باید دید جذب این نوع نیروها که بر اساس مصوبه مجلس جذب می‌شوند نیاز نظام تعلیم و تربیت را رفع می‌کند.

نیازمند تدوین قانون اصلی برای آموزش و پرورش

وی افزود: یکی از نکات مهم که ما از نمایندگان مجلس توقع داریم، ارائه یک قانون مادر برای آموزش و پرورش است؛ قوانین زیادی برای آموزش و پرورش در مجلس مصوب شد اما این قوانین در ادوار گذشته پاسخگوی مشکلات نبوده است؛ بنابر این قانونی باید تدوین شود که به اعتلای جایگاه معلمان بینجامد.

عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: به رغم تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر، سند تحول اتفاقی قابل توجهی را به وجود نیاورده است؛ زیرا تغییراتی در دانش آموزان، معلمان و کف مدرسه مشاهده نمی‌کنیم.

۱۰۰ شاخص برای تعیین محل مدرسه مشخص شده است

حاجی میرزایی با اشاره به تهیه زیرنظام‌های سند تحول گفت: برای اجرای سند تحول، زیرنظام‌های خوبی تدوین شده اما امروز، زمانی است که سند تحول باید به یک مفهومی قابل فهم برای همه سطوح تبدیل شود. بنابر این برای این کار بیش از ۲۵ بسته تحولی تهیه کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جهت‌گیری این بسته‌ها ایجاد تحول در مدرسه است و باید این تحول در مدرسه محرز باشد، اظهار کرد: یکی از بسته‌های تحولی، آموزش مهارت خواندن و نوشتن برای دانش آموزان است؛ بسته دیگر به نام طرح آجر به آجر است که با هدف تقویت مشارکت جامعه در امر مدرسه سازی ارائه شده است؛ یکی دیگر از بسته‌های تحولی، بسته مکان‌یابی مدارس است؛ زیرا در جایی مدرسه ساخته شده اما دانش آموز ندارد و برعکس این موضوع، لذا با این بسته، معضل چنین مدارسی رفع خواهد شد؛ در این مجموعه ۱۰۰ شاخص و ملاحظه تعیین شده تا مدارس در جای ضروری و متناسب با جمعیت دانش آموزی احداث شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که شیوع بیماری کرونا برای نظام‌های تعلیم و تربیت در دنیا به وجود آورده است، گفت: اعتقاد جهانی بر این است که خلاصی از کرونا به این زودی ممکن نیست؛ باید با آن کنار بیاییم. سوال اینجاست آیا نباید در تقویم زمانی مدرسه تغییر ایجاد کرد؛ در صورت استمرار بحران کرونا، آموزش و پرورش با چه مخاطراتی روبه‌رو خواهد شد و دسترسی به آموزش در آینده چگونه خواهد بود. باید به این موضوعات پرداخته شود.

استقبال کشورهای اسلامی از تأسیس شبکه شاد

حاجی میرزایی با اشاره به برگزاری کنفرانس مجازی فوق العاده اعضای آیسسکو در هفته گذشته اظهار کرد: در این کنفرانس مشخص شد راهکاری که در ایران برای ارائه آموزش‌های درسی بکار گرفته شده در سایر کشورها نیز به کار گرفته شده است اما به رغم بهره‌مندی از آموزش‌های تلویزیونی و فضای مجازی، ابتکار ما در راه اندازی شبکه شاد به عنوان شبکه داخلی و اختصاصی آموزش و پرورش مورد توجه سایر کشورها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های آموزشی تلویزیون امکان تعامل بین دانش آموزان و معلمان وجود نداشت، افزود: شبکه شاد به رغم وجود تعامل بین معلم و دانش آموز، ظرفیت‌های بسیاری دارد به گونه‌ای که این شبکه را در مقایسه با سایر فضاهای مجازی برجسته کرده است. قابلیت پوشش بالا، ظرفیت‌های متنوع از جمله وجود کانال‌های تربیتی، تربیت بدنی، انجمن اولیا و مربیان از ویژگی‌های خوب این شبکه آموزشی است.

وزیر آموزش و پرورش برقراری تعامل بین مخاطبان و افزایش تاب‌آوری کشور در برابر بحران‌ها را از اهداف ایجاد شبکه شاد بر شمرد و افزود: بیش از ۱۲و نیم میلیون دانش آموز و بیش از ۹۷ درصد معلمان از این شبکه بهره مند هستند. جابجایی بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون فایل و بیش از سه میلیارد پیامک در شبکه شاد نشان از اقبال خوب مخاطبان از این شبکه است.

دور کردن حریم آموزش و پرورش از سیاست

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش مصمم هستیم حریم تعلیم و تربیت را از کشاکش سیاسی، دور و شایسته گزینی کنیم، اظهار کرد: نمایندگان مجلس به ما کمک کنند تا در هر منطقه، بهترین و شایسته‌ترین افراد مدیریت آموزش و پرورش را بر عهده بگیرند.

حاجی میرزایی در پایان گفت: وضع عمومی کشور را همه می‌دانیم؛ قرار نیست امتیاز ویژه به معلمان بدهیم بلکه می‌خواهیم وضع معلمان مانند سایر کارمندان دولت باشد.

برچسب
مطالب مرتبط

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.