admin-front2

عملیاتی کردن اسناد تحولی ماموریت اصلی سال جاری آموزش و پرورش است

حسن ملکی گفت: ماموریت اصلی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سال جاری عملیاتی کردن اسناد تحولی است.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز اولین نشست خبری حسن ملکی بعد از انتصابش به ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در محل این سازمان در حال برگزاری است.

وی در ابتدای این نشست درباره اهم برنامه های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، گفت: اگر بخواهیم این سازمان را در یک جمله تعریف کنیم همان عبارت رهبر معظم انقلاب را انتخاب می کنم که فرمودند سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قلب آموزش و پرورش است. بنده این بیان را حکیمانه و رسانه می دانم برای تعریف این سازمان.

وی ادامه داد: تولیدات این سازمان برنامه های درسی است که در وزارت آموزش و پرورش محور فعالیت هاست.

ملکی ماموریت اصلی سال تحصیلی جاری را عملیاتی کردن اسناد تحولی دانست و گفت: ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری در سند تحول بنیادین ذکر شده است. اعتقاد داریم اگر بتوانیم طبق سند تحول بنیادین و برنامه درسی پیش برویم ۵ ویژگی کلان را باید دنبال کنیم که شامل مومن پروری است و پرداختن به تربیت ایمانی، عالم و آگاه پروری، متفکر پروری، اخلاق محوری و عامل محوری است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری در راستای کار در نظر گرفته شده است که عناوین آن عبارتند از، معارف اسلامی، قرآن و عربی، علوم انسانی، ریاضیات، علوم تجربی، زبان های خارجی، زبان و ادبیات فارسی، سلامت و تربیت بدنی، هنر، کار و فناوری، و آداب و مهارت‌های زندگی و بنیان خانواده، این‌ها در سایر فعالیت‌هایی که ما دنبال می‌کنیم محوریت دارند.

ملکی بیان کرد: همچنین ساحت عبادی و اخلاقی، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی، ساحت زیبایی شناختی و هنری، ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، ساحت تربیت علمی و فناوری شش ساحت مهمی است که باید در برنامه‌های درسی تحقق پیدا کنند.

وی با بیان اینکه اگر مواد درسی آگاهانه و بر پایه این محورها تولید نشوند آن مواد آموزشی کارایی نخواهند داشت، گفت: ما دنبال بسته یادگیری هستیم نه کتاب درسی صرف، منظور از بسته یادگیری مجموعه مواد آموزشی همراه با ابزارهای مختلف است. ما در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آماده اجرای آزمایشی این بسته‌های یادگیری هستیم که البته به صورت آزمایشی خواهد بود و به موازات آن دوره‌های تحصیلی را هم طراحی می کنیم.

گنجاندن معارف انقلاب اسلامی در ۲۷ عنوان کتاب

وی بیان کرد: در مهر ماه سال جاری و سال تحصیلی آتی بنا داریم معارف انقلاب اسلامی ایران را در کتاب‌های درسی وارد کنیم. البته این مساله از قبل بوده اما بنا داریم که این اقدام حساب شده‌تر باشد. حدود ۱۲ عنوان درسی در کتاب های دوره کاردانش و فنی حرفه ای و حدود ۱۵ عنوان کتاب درسی نظری و فنی به این مساله می‌پردازند. در بخش فنی و حرفه‌ای در کتاب‌های دانش فنی پایه در رشته زراعت، در رشته باغبانی، در رشته دامپروری، صنایع غذایی، ماشین‌های کشاورزی، عملیات آزمایشگاهی در صنایع شیمیایی، دانش فنی پایه در رشته‌های الکترونیک و مخابرات دریایی، مکانیک دریایی، تولید برنامه‌های تلویزیونی و متالوژی معارف انقلاب اسلامی درج خواهد شد و در بخش نظری در دروس آمادگی دفاعی، مطالعات اجتماعی، تاریخ ۳ علوم انسانی و تاریخ معاصر نیز از جمله کتاب‌هایی است که مباحث معارف انقلاب اسلامی و همچنین مباحثی درباره شهید قاسم سلیمانی در آن درج خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد که ما نباید بگذاریم علاقه به انقلاب اسلامی در میان دانش آموزان تضعیف شود، قوی‌ترین راه برای این کار راه تربیتی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: این اقدامات لطمه‌ای به دیگر محتواهای درسی نخواهد زد و سعی شده یک هماهنگی میان محتوای هر کدام از کتاب ها و مطالبی که قرار است گنجانده شود، وجود داشته باشد و قرار نیست از محتوای کتاب ها چیزی حذف شود. ممکن است جملات و عباراتی حذف شود تا این هماهنگی بهتر رخ دهد اما قرار نیست به ساختار کتاب ها لطمه‌ای وارد شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص اینکه پژوهش در ساختار این سازمان باید مقدم بر پژوهش باشد اما در این سال ها خروجی پژوهشی درباره تصمیمات آموزشی مشاهده نشده است و یا در جامعه مطرح نشده است، چه برنامه‌ای برای تقویت پژوهش دارید، گفت: اینکه پژوهش مقدم بر برنامه ریزی درسی است، درست است و قطعاً کارشناسان ما پیش از هر چیزی پژوهش خواهند کرد و این پژوهش‌ها پشتیبان برنامه درسی است اما آنچه جامعه می بیند برنامه هاست و نه پژوهش ها. ما برای ساماندهی این موضوع باید قدم‌های کاملتر و بهتری را برداریم. ما دفتری با عنوان مطالعات راهبری و آینده پژوهی در ساختار جدید پیش بینی کردیم که مورد تایید وزیر آموزش و پرورش هم قرار گرفته و برای تصویب تقدیم هیات امنا شده است.

ملکی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه آیا در خصوص چالش های آموزش مجازی پژوهش های جدی شده است تا در مهرماه مبنا قرار بگیرد. بیان کرد: آموزش مجازی به یک واقعیت تبدیل شده و همه بسیج شدند که در این رابطه قدم‌های موثر علمی بردارند. البته ما باید بسته آموزش مجازی داشته باشیم که یکی از برنامه‌های آتی ما است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا در روش با مدیران سابق این سازمان تفاوت رویکرد دارید، گفت: بنده در صراط آموزش و پرورش و لزوم عملیاتی شدن اسناد تحولی تفاوت ندارم اما تفاوت رویکرد مدیریت بنده با مدیران قبلی خصوصاً رئیس قبلی سازمان جناب آقای ذوعلم این است که بنده در شیوه‌های عملیاتی با ایشان تفاوت دارم. شاید این تفاوت‌ها به این خاطر است که رشته تحصیلی ما با هم متفاوت بوده، من برنامه ریزی درسی خوانده‌ام. در اینکه جایگاه پژوهش در نظام برنامه درسی چگونه باشد هم با هم تفاوت‌هایی داریم و هرکسی روش‌های خاص خودش را دارد.

وی تاکید کرد: من مخالفم که معاون پژوهشی مدیر کل استان‌ها تضعیف یا حذف شود و نباید پژوهش تضعیف شود بلکه باید تقویت شود.

تکمیل می شود....

برچسب
مطالب مرتبط

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.