سعید چابوک

جزئیات بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 1401

قاسمی‌پور: بودجه تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان 42 درصد، اعتبار برنامه حمایت از فرهنگیان ۱۸ درصدو بودجه برنامه‌های پرورشی و امور تربیتی۶۴ درصد کاهش داشته است

 

 

 

 

 

 

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جزئیات بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال 1401، گفت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی در نظر گرفته شده است که به نظر می‌رسد این رقم می‌تواند کافی باشد.

 

بودجه سالانه کشور به عنوان برنامه عملیاتی یک ساله از اهمیت بالایی برخوردار و به عبارتی نشانگر برنامه‌ها، رویکردها و اهداف نظام اداری و اجرایی کشور در سال پیش رو است که باید منطبق بر سیاست‌های کلان، اسناد توسعه، تحولی و چشم‌انداز پیش روی کشور تدوین شود. به همین دلیل بررسی نقادانه اسناد بودجه و تطبیق آن با اسناد بالادستی و با هدف اصلاح روند حرکت کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این دقت نظر ضمن فراهم کردن فرصت آشنایی با برنامه‌های دولت در آینده‌، منجر به مطالبه‌گری برای اصلاح منطبق بر آرمان‌ها و اهداف بلندمدت می‌شود.

لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور با پیش‌بینی ۳۶.۳۱۰.۷۰۴.۶۲۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال منابع و مصارف کل و ۱۵.۰۵۲.۳۹۶.۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال بودجه عمومی، تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین وزارتخانه کشور سهم قابل توجهی از بودجه سالانه کشور را به خود اختصاص داده است. اعتبارات آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱، با احتساب ردیف‌های متفرقه ۱,۷۳۶,۵۸۶,۰۱۵ میلیون ریال است.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ درصد سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه کشور ۷۸ / ۴ % و درصد سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور ۵۳ / ۱۱ % پیش‌بینی شده است. برآورد تقریبی سرانه در نظر گرفته شده برای هر دانش‌آموز در بودجه ۱۴۰۱، ۱۱.۴۷۱.۳۰۴ ریال است.

با احتساب طرح رتبه‌بندی از میزان کل بودجه آموزش و پرورش حدود ۱،۲۶۸،۶۸۲،۳۲۰،۰۰۰،۰۰ ریال صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود. که نسبت به کل بودجه دستگاه (با احتساب متفرقه) ۷۳ % بودجه را شامل می‌شود. با در نظر گرفتن ۱۱۸ «همت» بودجه آموزش و پرورش در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، میزان رشد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، حدود ۵۵ همت (حدود ۴۶.۶%) پیش‌بینی می‌شود.

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ از محل‎‌‌های مختلف در دستگاه‌های تابعه آموزش و پرورش، مبلغ ۱۰.۳ همت درآمد در دو بخش عمومی و اختصاصی پیش‌بینی شده است. در تبصره ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۱ درآمد جدیدی برای وزارت آموزش و پرورش از محل فروش کتاب‌های درسی مستعمل، دفترچه و مجلات مصرفی در نظر گرفته شده است که آموزش و پرورش باید آن‌ها را از مدارس سراسر کشور جمع و به فروش برساند و پول آن را برای سرانه مدارس و تأمین رایگان کتب درسی در مناطق محروم استفاده کند.

رتبه‌بندی با مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان در جدول شماره ۹ ردیف‌های متفرقه لحاظ شده است اما هنگام اجرا به بخشی از حقوق تبدیل می‌شود و باید اعتبار آن هر ماه تأمین و در قانون بودجه دیده شود.

اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش ۱۵.۵ درصد رشد داشته که نسبت به سقف رشد اعتبارات عمرانی دولت رشد بسیار خوبی است و با سه رویکرد اصلی توسعه آموزش مجازی، توسعه و تکمیل طرح‌های خیرین و عدالت آموزشی با تاکید بر مدارس استثنایی و عشایری مدنظر است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی بسیار کمتر از حد نیاز و پیش‌بینی شده در اسناد و قوانین بالا دستی است. عدم توجه درست و منطقی بودجه آموزش و پرورش به برنامه‌های بالادستی و تکالیف و الزام‌های قانونی اعم از سهم آموزش و پرورش از GDP و بودجه عمومی و جزئیات سند تحول بنیادین یکی از موضوعات مهم بودجه آموزش و پرورش است.

حداقلی بودن بودجه ادارات کل آموزش و پرورش و عدم اختیارات استانی، عدم تحقق منابع درآمدی پیش بینی شده در قوانین مانند سهم شهرداری‌ها، عدم پیش‌بینی اعتبارات رفاهی برای فرهنگیان، عدم پیش‌بینی سرفصل برای افزایش نیروی انسانی و عدم پیش‌بینی سر فصل برای پرداخت حق التدریس و اضافه کار از دیگر موانع کلان بودجه آموزش و پرورش است.

شیوا قاسمی‌پور در گفت‌وگو با پانا در خصوص بودجه وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: «مجموع اعتباری که برای وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، بدون احتساب اعتبارات متفرقه ۱۳۱ هزار میلیارد است که اگر اعتبارات متفرقه را نیز در نظر بگیریم، ۱۷۵ هزار میلیارد تومان است. یعنی ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بودجه هزینه‌ای است. ۵.۷ هزار میلیارد تومان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۸.۱ هزار میلیارد تومان مصارف اختصاصی و ۱.۱ هزار میلیارد تومان اعتبارات مرتبط با تبصره ۱۴ است.»

وی در خصوص بودجه در نظر گرفته شده برای مصوبه رتبه‌بندی نیز گفت: «۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی در نظر گرفته شده است که به نظر می‌رسد این رقم می‌تواند کافی باشد.»

این عضو کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: «کاهش‌هایی نیز در اعتبارات برنامه‌های کیفیت‌بخشی آموزش و پرورش اتفاق افتاده است، به عنوان مثال برنامه توسعه و ارتقای تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد کاهش داشته است.»

قاسمی‌‌پور اضافه کرد: «برنامه حمایت از فرهنگیان، پاداش پایان خدمت بازنشستگان و کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان نیز کاهش ۱۸ درصدی داشته همچنین بودجه برنامه‌های پرورشی و امور تربیتی، توانمندسازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان مبتنی بر ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین ۶۴ درصد کاهش داشته است.»

برچسب
مطالب مرتبط

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.