سعید چابوک

نامه دبیران دروس فرهنگ‌ساز به رهبری/ دانش‌آموزان دروس عمومی را بی‌ارزش تلقی‌ می‌کنند

تعدادی از دبیران دروس ادبیات فارسی، زبان فارسی، معارف اسلامی، عربی و زبان قرآن، زبان خارجی عنوان در نامه به رهبر معظم انقلاب عنوان کردند: مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور را حذف نمی‌کند بلکه فقط با تبعیض قائل‌شدن بین دروس عمومی و دروس اختصاصی در کنکور، درپی القای این پیام به جوانان کشور است که نه زبان قرآن چندان مهم است و نه فرهنگ ایرانی - اسلامی اهمیت خاصی دارد.

 

 

 

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، تعدادی از دبیران دروس ادبیات فارسی، زبان فارسی، معارف اسلامی، عربی و زبان قرآن، زبان خارجی در نامه به رهبر معظم انقلاب نوشتند: 

رهبری معظم انقلاب جمهوری اسلامی ایران

با عرض سلام و درود و آرزوی تندرستی از درگاه خداوند مهربان برای شما رهبر فرزانه و اهل فضل و هنر.

 با توجه به تأکیدات همیشگی و به‌ویژه بیانات اخیرتان درباره اهمیت‌ دادن به ارزش معنوی و کاربردی دروس در مدارس کشور، به استحضار می‌رساند که مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که تاکنون دوبار دستخوش اصلاحات نیز شده است، همچنان در زمینه کنکور، ایراداتی اساسی دارد که عرصه را بر دروس عمومی و به‌تبع بر ما معلمان دروس عمومی - که به دروس فرهنگ‌ساز معروفند - تنگ نموده‌ است و ما را بر آن داشته‌ است که با توجه به اهمیت حیاتی این مسأله و پس از کش و قوس‌های فراوان میان نهادهای مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی با شورای عالی انقلاب فرهنگی، به طور مستقیم مصدع اوقات حضرتعالی شویم و از شما در مقام رهبر و راهنما و  پدر فرهنگی این سرزمین استمداد بطلبیم.

رهبر فرزانه، دروس ‌عمومی (ادبیات فارسی، زبان فارسی، معارف اسلامی، عربی و زبان قرآن، زبان خارجی) که دانستن آنها بر هر ایرانی به‌ویژه نخبگان و فرهیختگان  واجب است و طبق رهنمودها و تأکیدات مکرر حضرتعالی پایه‌های فرهنگی یک ملت را می‌سازد و باید جای مطالب حفظی و بدون کاربرد دروس دیگر را بگیرد، متاسفانه با مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، از نظر اهمیت از دروس شیمی و فیزیک و ریاضی در درجه‌ پایین‌تری قرار گرفته‌ است.

به دستور این مصوبه، از این پس، دانش‌آموزان برای دروس فیزیک و شیمی و ریاضی و زمین شناسی و ...( معروف به دروس اختصاصی)  باید اهمیت دوبرابر بلکه چندین برابر قائل شوند، زیرا از این دروس  هم در کنکور سراسری سوال طرح می‌شود و هم در امتحانات نهایی، اما به دستور این مصوبه که در تعارض آشکار با قوانین مجلس شورای اسلامی است، دروس عمومی از رقابت کنکور کنار گذاشته‌ شده‌ است و صرفاً در امتحانات نهایی مورد سنجش قرار می‌گیرد و بس.

تنها رسانه‌ای شدن این مصوبه سبب شده‌ است که امسال که هنوز این مصوبه جهت ابلاغ به امضای ریاست محترم جمهور نرسیده‌ است، دانش‌آموزان در کل کشور، دروس فرهنگ‌ساز را بی‌ارزش تلقی‌ کنند و دیگر تمایل زیادی به مطالعه این دروس از خود نشان ندهند و کلاس درس را جدی نگیرند. در بسیاری از مدارس نیز به معلمان این دروس به دلیل کم‌اهمیت شدن درسشان بی‌مهری‌ می‌شود که این امر با تکریم معلم که از اصول اخلاق و دینداری است، منافات فراوانی دارد.

متاسفانه، این مصوبه کنکوری شورا، کنکور را حذف نمی‌کند بلکه فقط با تبعیض قائل‌شدن بین دروس عمومی و دروس اختصاصی در کنکور،  درپی القای این پیام به جوانان کشور است که نه زبان قرآن چندان مهم است و نه فرهنگ ایرانی - اسلامی اهمیت خاصی دارد، بلکه مهم این است که ایشان فقط توانایی حل چند مسأله ریاضی و شیمی را داشته باشند تا در آینده موفق باشند. این مورد با روح جامعه ایرانی ـ اسلامی و آرمان های انقلاب به طور کامل در تضاد است.

 مگر نه این است که در تمام کشورهای غربی، شرقی و اسلامی، اهمیت‌نهادن به فرهنگ و زبان ملی یک ضرورت است و مادّه درسی ثابت در آزمون‌های ورود به رشته‌ها و دانشگاه‌های پرمتقاضی( به‌ویژه رشته‌های علوم پزشکی و علوم مهندسی) از آمریکا گرفته تا چین و استرالیا زبان ملی این کشورها و اطلاعات فرهنگی آنها است. لکن اتفاقی که با مصوبه‌ شورا رخ داده این است که ما با کنار گذاشتن ادبیات فارسی و معارف اسلامی و حتی زبان خارجه از کنکور و حفظ دروس به اصطلاح تخصصی ـ که به جای خود مهم اند ـ در کنکور، از کشورهای غربی و سکولار نیز به فرهنگ و اخلاق و معنویات کم‌اقبال‌تر شده‌ایم و مطامح بدخواهان را برآورده می‌کنیم نه منویات دوستان را.

اینکه برخی پشت درهای بسته و در برج عاج خود، بیان می‌کنند که با تشریحی شدن این امتحانات اهمیت آنها افزایش پیدا می‌کند، یکسره هزل و گزافه است، چراکه ما در دل مدارس هستیم و می‌بینیم که دانش‌آموزان برای دروس تشریحی فقط یکی دو شب سوالات امتحانی را حفظ می‌کنند و نمره خوبی هم به دست می‌آورند و هیچ مطالعه عمیقی صورت نمی‌گیرد. مشاهده و بررسی سوالات امتحان نهایی همین امسال نیز اثبات کرد که همچون سال‌های قبل، برای موفقیت در امتحانات نهایی نیازی به یادگیری عمیق  نیست و با حفظ چند خط مشخص از نمونه سوالات می‌توان نمره‌ بالایی گرفت.

رهبر فرزانه، اگر با این مصوبه ادعاهای طراحان آن محقق می‌شد، ما از حق خود می گذشتیم و تازیانه طعن و ریشخند برخی مدیران  و دانش‌آموزان را که حتی گاهی همکاران ما را به رها کردن شغل شریف معلمی و ثبت‌نام در اسنپ و ... توصیه می‌کنند به جان می‌خریدیم و منافع شخصی و حقوق حقّه خود را فدای اعتلای علم و فرهنگ می کردیم؛ اما با این مصوبه، نه تنها کنکور حذف نشده بلکه دغدغه‌ای تحت عنوان «سه سال امتحان نهایی» و «ده بار ترمیم معدل» و افزایش هزینه تحصیل و آزمون نیز به وجود آمده‌ است و تبعاً بازارهای فروش کتب امتحان نهایی نیز در کنار بازار کنکور رونق بسیار خواهد گرفت - که در همین چند ماه شاهد آن هستیم - و به خانواده‌های متوسط و کم‌بضاعت فشار مضاعفی  تحمیل خواهدشد و سود سرشار تازه‌ای نصیب دارندگان مدارس غیرانتفاعی و مؤسسات کنکوری و آموزشی خواهد شد و اختلاف طبقاتی در عرصه آموزش شکل شدیدتری به خود خواهد گرفت.

اینجانبان معلمان مدارس ایران اسلامی باتوجه به ایرادات ملی و فرهنگی و آموزشی ذکر شده، از آن مقام ارجمند استدعا داریم، به این معضل نگاه مدبّرانه‌ای بیندازند و دستورها و رهنمودهای لازم را جهت رفع ایرادات موجود به «شورای انقلاب فرهنگی» و نهادهای اجرایی مبذول دارند.

انتهای پیام/

برچسب
مطالب مرتبط

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.