«نظام معلمی» یا برونسپاری حقوق و استقلال معلم

خبرگزاری فارس ـ محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی و وزیر اسبق آموزش و پرورش در یادداشتی نوشت: هنوز یک ماه از هشدار مقام معظم رهبری در ارتباط با خطر برون سپاری آموزش و پرورش و تأکید بر حاکمیتی بودن امر تعلیم و تربیت نگذشته است که زمزمههای نگران کنندهای به گوش میرسد و افرادی در شورای عالی آموزش و پرورش تحت عنوان نظام معلمی در صدد آن هستند که حقوق و اختیارات معلم را از وزراتخانه سلب نمایند؛ البته برای کمرنگ کردن حرکت خطرناک خویش، پیشنهادشان آن است که اختیارات جذب، رتبهبندی، ارزشیابی، رسیدگی به تخلفات و سایر موارد به گروهی از معلمان واگذار شود.
الگویی برگرفته از بخش خصوصی نظیر سازمان نظام مهندسی که در هیچ دستگاه دولتی دیگری نظیر ندارد. به بیان روشنتر معلمی که تحت استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمده است و تحت ضوابط و قوانین این وزارتخانه، حقوق و استقلال شخصیت و امنیت شغلی او توسط آن ضوابط تثبیت و تأمین میشود در نظام معلمی باید نگران آن باشد که گروهی غیر از مسؤولان آموزش و پرورش او را ارزشیابی و سازماندهی و رتبهبندی کنند و طبعاً مجبور میشود خود را با سلیقههای آن گروه و چه بسا گرایشهای سیاسی آنان، یعنی اعضای شورای نظام معلمی، تطبیق دهد وگرنه نمیتواند اطمینان داشته باشد که حقوق حقه او نظیر گروه و پایه و محل خدمت ادامه خدمتش، بهموقع و بر اساس ضوابط قانونی، اعمال شود و از روال منطقی برخوردار باشد.
البته طرح نظام معلمی سالهاست که در پوششهای فریبنده توسط طرفداران برونسپاری آموزش و پرورش و دانش آموختگان تعلیم و تربیت غربی پیگیری میشود و در گذشته با هوشیاری نمایندگان مجلس، به سرانجامی نرسید. اما اینک شنیده میشود شاگردان سردمدار غربی شدن آموزش و پرورش، همان که سالها ضربات مهلکی بر دانشگاه فرهنگیان وارد ساخت، از شرایط برزخ مدیریت در آموزش و پرورش سوء استفاده میکنند و می خواهند وفاداری خویش را به استاد و آموزههای بیگانه، نشان بدهند و هدف آموزش و پرورش غیر ایدیولوژیک _ بخوانید غیر اسلامی _ را با اجرای طرحهایی نظیر نظام معلمی، پارلمان اولیا و مربیان؛ سند بدیل و پتههای آموزشی عملیاتی کنند.
از آیتالله رئیسی، رئیس جمهور محترم و انقلابی که همواره نسبت به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه خاصی مبذول میدارند، انتظار میرود بیش از این به حرکت خزنده و نفوذی تفکر غربگرا در آموزش و پرورش مجال ندهند و با انتصاب فرهنگیان انقلابی، فرهیخته و تحولگرا در شورای عالی آموزش و پرورش، جریانات انحرافی را خنثی و بستر تحقق سند تحول را فراهم سازند.
به نظر میرسد پیش نیاز روشن شدن واقعیتهای درون آموزش و پرورش آن است که رئیس جمهور فرهنگ مدار و گرامی، دریافت اطلاعات خویش را به افرادی خاص منحصر ننمایند و راهکارهایی برای دریافت مستقیم نظرات فرهنگیان دلسوز و انقلابی پیشبینی کنند تا ماجرای (سند بدیل) سند تحول تکرار نگردد.
پایان پیام/
افزودن دیدگاه جدید