mazyar

روایت معلمان ایثارگر؛ از توزیع لوازم‌التحریر بین محصلان محروم تا ایجاد کارگاه تولید ماسک

معلمانی داریم که با ماشین شخصی خود برای کمک‌رسانی به روستاها می‌روند یا معلمی در تبریز داریم که با هزینه شخصی خود لوازم‌التحریر تهیه می‌کند و میان دانش‌آموزان روستاهای تبریز تقسیم می‌کند.

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: کم‌کم به یکساله شدن شیوع ویروس کرونا در کشور نزدیک می‌شویم؛ ویروسی که همه چیز را تحت تأثیر قرار داد. کادر درمان، اولین کسانی بودند که برای مبارزه با این بیماری از جان خود گذشتند و ایثارگرانه پای مبارزه با این بیماری ایستادند.

اما در کنار کادر درمان، مردان و زنان غیوری هستند که یا علی گفتند و به میدان مبارزه با کرونا آمدند و هر فرد، هرکاری از دستش برآمده، انجام داده است؛ مسلم اورنگی، یکی از  غیورمردان بسیجی کشور است که 31 سال در مجموعه سپاه به مردم و کشورش خدمت‌رسانی کرده و در برهه‌ای مسؤولیت بسیج اساتید دانشگاه استان آذربایجان شرقی را برعهده داشته و در حال حاضر نزدیک به سه سال است در مجموعه بسیج فرهنگیان فعالیت می‌کند.

* ارتقاء و جذب و ساماندهی بسیج در استان 

وی در ابتدای صحبت‌هایش یادی می‌کند از معلمان بسیجی که در بحبوحه شیوع ویروس کرونا میدان را خالی نگذاشتند و با همتی سترگ به یاری نیازمندان شتافتند. اورنگی می‌گوید: جامعه معلمان فرهنگیان یک قشر فرهنگی و علمی است؛ سعی کردیم در استان، کارگروه‌های متعددی براساس گروه‌های درسی که در آموزش و پرورش هم وجود دارد را ساماندهی کنیم که خروجی بسیار خوبی داشت و مهمترین آنها در دوران شیوع کرونا اتفاق افتاد.

با توجه به اینکه رویکرد مقام معظم رهبری بحث جذب حداکثری بسیج است؛ سامانه جذب و ساماندهی را ارتقاء دادیم و در حال حاضر نزدیک به 95 درصد جامعه آماری ما در داخل مجموعه بسیج جذب  و ساماندهی شده‌اند.

* راه‌اندازی طرح معلم‌یار در مناطق روستایی

در بحران کرونا یکسری مشکلات در بحث آموزش مجازی رخ داد و  اولین استانی بودیم که طرح «معلمان جهادی» را با عنوان طرح «معلم‌یار» در مناطق روستایی که مشکل نبود اینترنت و ابزارهایی همانند لپ‌تاب و گوشی داشتند را اجرا کردیم؛ البته در این طرح معلمان بسیجی ما به سرعت اعلام آمادگی کردند تا به مناطق محروم بروند و مشکل نبود اینترنت و لپ‌تاب را به صورت حضوری جبران کنند و  حدود 2 هزار نفر از معلمان استان آذربایجان شرقی را به کمک مدیر استان سازماندهی کردیم.

اوایل سال در رسانه ملی، سؤالی از وزیر آموزش و پرورش در مورد برنامه‌هایشان برای روستاها و مناطقی که دسترسی به اینترنت نداشتند، پرسیده شد که وی در پاسخ عنوان کردند در استان آذربایجان شرقی طرح ارزشمندی به نام «معلم‌یار» آغاز شده که در نظر داریم آن را در کل کشور تسّری دهیم. خدا رو شکر دیگر به برکت این معلمان، دانش‌آموزی نداریم که از برنامه کلاسی و درسی خود بی‌بهره باشد.

در طرح «معلم‌یار» بحث‌ اردوهای جهادی مطرح شد و بسیاری معلمان همپا و همراه با ما در شناسایی نیازمندان پیش‌قدم شدند.

* خرید تبلت و لوازم‌التحریر برای مناطق محروم توسط معلمان و فرهنگیان

وی به طرح‌ مؤمنانه‌ای که مقام معظم رهبری در صحبت‌‌های خود بیان کردند، اشاره می‌کند و می‌گوید: در سه مرحله متعدد معلمان و فرهنگیان نزدیک به 8 میلیارد تومان از هزینه شخصی خود برای خرید لوازمی از جمله تبلت و لوازم‌التحریر کمک کردند که مستند این موارد در وزارت آموزش و پرورش استان به ثبت رسیده است. با توکل به خداوند با تلاش همکاران گرانقدرم در این زمینه رتبه اول را در کل کشور کسب کردیم که چنین امری باز می‌گردد به زیرساخت‌های خوبی که در شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی وجود دارد.

همچنین سال قبل طبق بیانیه گام دوم آموزش و پرورش و صحبت‌های مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم را به شکل ملی برگزار کردیم و اساتید، معلمان و علاقمندان در حوزه‌های امیدبخشی، جوان‌گرایی، خودباوری و اعتماد به نفسی که باید به قشر  جوان بدهیم دست به قلم شدند و کار بسیار ارزشمندی رقم خورد که به نوعی می‌توان گفت برنامه‌ای شد که خود وزارت می‌تواند آن را به شکل عملیاتی در کشور نهادینه کند.

البته یک بخشی برمی‌‌گشت به نهادینه سازی سند تحول بنیادین که به عنوان قانون اساسی آموزش و پرورش است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید داشتند که اگر ما در حال حاضر مشکلات و نقصی در آموزش و پرورش می‌بینیم به این دلیل است که نتوانستیم تحول‌ بنیادین را در برنامه‌هایمان نهادینه کنیم و نکاتی که نوشته شده بسیار طلایی است که می‌گوید «ما می‌خواهیم یک دانش‌آموز با نشاط انقلابی و متعهد به کشور داشته باشیم»، آیا واقعا در حال حاضر چنین مسائلی را در برنامه‌هایمان داریم؟

معلمان و فرهنگیان  فرهیخته هستند که با کارهای علمی می‌توانند در حوزه بسیج اغناسازی کنند. اگر در این زمینه خوب کار شود می‌توانیم به بقیه قشرها و جامعه تسّری بدهیم.

فعالیت‌های بسیج فرهنگیان بسیار گسترده است و اساتید، معلمان و فرهنگیان با انرژی مضاعفی در این عرصه فعال هستند؛ همچنین در بیانیه گام دوم حدود 800 مقاله به دست ما رسیده بود که حدود 60 مقاله را به چاپ رساندیم که مجموعه کتابش نیز موجود است. علاوه بر اینها برگزاری همایش مشروطیت را با عنوان مشروطه خواهی و نهضت مشروطه تا بیانیه گام دوم را داشتیم که این موضوع برای آذربایجان و تبریز بسیار مهم است.

آقای اورنگی در سال‌های خدمت خود بیشترین فعالیت را در مجموعه‌های دانشگاهی و سپاه داشته و عاشقانه در بخش‌های پژوهشی و علمی آموزش و پرورش حضور یافته است. 

وی معتقد است با وجود اینکه کار و فعالیت در حوزه سپاه به صورت شبانه‌روزیست؛ اما اکثر توفیقاتی که داشته با عنایت خداوند متعال و همراهی خانواده‌اش بوده است.

از حس و حالش در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا که می‌پرسم، با کمی تأمل می‌گوید: با اراده‌ای راسخ سعی کردیم با تمام قدرت و توان به تمام هموطنانم خدمت کنم تا بتوانم بخشی از آ‌سیب‌هایی که به آنها وارد می‌شود را کم کنم.

* راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک با همراهی معلمان و فرهنگیان استان 

در اولین قدم با همکارانم در سالن ورزشی آموزش‌وپرورش یک کارگاه تولید ماسک احداث کردیم و تمام چرخ‌ خیاطی‌هایی که در دبیرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای شهر تبریز بودند را جمع‌آوری و با ساماندهی 100 نفر از معلمان فعالیت‌مان را آغاز کردیم به طوری که زیرساخت‌های کار و پارچه‌ را سپاه در اختیارمان می‌گذاشت. باید بگویم در این عرصه معلمان و فرهنگیان همانند دفاع مقدس پا به میدان گذاشتند و از هیچ کمکی دریغ نکردند.

* ایجاد قرارگاه آبادانی و محرومیت‌زدایی 

همچنین تلاش کردیم ارتباط خوبی بین آموزش و پرورش و سپاه برقرار کنیم. یک قرارگاه آبادانی و محرومیت‌زدایی داریم و سعی کردیم که از امکاناتش برای مدارس استفاده کنیم. در هر مدرسه تیمی راه‌اندازی کردیم که به نوعی خروجی کار فرهنگیان در آن احساس شود. خدا را شکر معلمان خوبی داریم که با انگیزه و باور قلبی فعالیت می‌کنند؛ شاید خیلی از این معلمان کارت بسیجی نداشته باشند ولی به معنای واقعی جانانه به مردم خدمت می‌کنند.

معلمانی داریم که با ماشین شخصی خود برای کمک‌رسانی به روستاها می‌روند.

معلمی در استان تبریز داریم که با هزینه شخصی خود لوازم‌التحریر تهیه می‌کند و میان دانش‌آموزان روستاهای استان تبریز تقسیم می‌کند. درست است کرونا برای بسیاری از ما مشکل آفریده و بسیاری از عزیزان و معلمانمان را از دست داده‌ایم، اما واقعا در این بحران صحنه‌های خوبی را نیز شاهد بودیم که باعث شد همدلی‌هایمان، نوع‌دوستی‌هایمان و مهربانی‌هایمان بیشتر و بیشتر از گذشته شود.

از آقای اورنگی درباره نقش خانواد‌ه‌‌اش در این روزهای سخت کرونایی می‌پرسم که می‌گوید: بنده زیرساخت‌های خانوادگی خوبی دارم. به غیر از خودم 3 برادر پاسدار دارم که دو نفرشان در مناطق مرزی خدمت می‌کنند؛ البته مواقعی کار خودم را که با آنها مقایسه می‌کنم می‌بینیم واقعاً در مقابل کار آنها هیچ کاری انجام نمی‌دهم. به نظرم کار در پادگان‌ها و مناطق مرزی بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و  این جوانان از جان خود می‌گذرند تا از شهر و کشورمان پاسداری و حفاظت کنند؛ بنابراین فکر می‌کنم در مقابل کار چنین مردان دلاوری کار سخت و شق‌القمری نمی‌کنم.

همسرم در مجموعه پایگاه مسجد محله مان فعال است و شناخت کلی نسبت به حوزه کاری بنده دارد و به شدت کمک‌ حالم است. شاید اگر خانواده دیگری بود اجازه نمی‌داد که بنده وقت و انرژی در چنین محافل مقدسی بگذارم.

دو پسر هم دارم که یکی از‌ آنها در دانشگاه علوم پزشکی تبریز است و معاون آموزشی بسیج دانشجویی دانشگاه ، به طوری که از اول بحث کرونا در حوزه درمان پیش قدم بوده و مراقبت از بیماران کرونایی جزو اولویت‌هایش بوده و هست.

امسال مقام معظم رهبری در صحبت‌هایشان که برای معلمان انجام دادند، معلمان را به عنوان افسران پیشرفت کشور یاد کردند و ما اگر می‌خواهیم هر پیشرفت و توسعه‌ای داشته باشیم باید از مجموعه آموزش‌ و پرورش شروع کنیم نه اینکه شعار بدهیم.

باید مسؤولان کشور به جایگاه و جذب معلمان فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشند که شاهراه انجام هر کاری از این مقطع است. اینکه فقط فردی در کنکور رتبه خوب کسب کند و وارد دانشگاه فرهنگیان شود کار موفقی نیست، معلمی بدون عشق و علاقه هیچ لذتی ندارد.

بعضی از معلمان را می‌بینم که بعد از 40-35 سال خدمت با جان و دل به دانش‌آموزان تدریس می‌کنند؛ اما در حال حاضر متاسفانه بعضی از دوستان را می‌بینیم که با نگاه شغل وارد این عرصه می‌شوند و اگر فردا روزی شغل بهتری پیدا کنند به آن سمت می‌روند که چنین امری در شأن و جایگاه معلمی نیست؛ بنابراین باید خیلی مواظب گزینش‌ها و جذب دانشگاه فرهنگیان باشیم و قدر معلمان را بدانیم.

انتهای پیام/

برچسب
مطالب مرتبط

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.